- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Zajecia okołoseminaryjne. Literatura piękna i film w warsztacie historyka 3104-M2OS-17GSZEL-OG
Tematem podstawowym zajęć jest wykorzystanie źródeł o charakterze fikcyjnym – literatura piękna i film fabularny – w warsztacie historyka. Czy tego typu źródła są w ogóle przydatne w badaniach historycznych? Jakiego typu pytania badawcze należy w tym przypadku zadać źródłu, by było ono wiarygodne? Z jakiego rodzaju źródłami należy je skonfrontować? Czy poezja może być przydatna dla rekonstrukcji danej epoki historycznej, czy też może wiarygodna i przydatna jest wyłącznie powieść realistyczna? Czy mogą być przydatne źródła im towarzyszące, jak np. plakaty reklamujące film? Jaką rolę w badaniach odgrywa film dokumentalny – czy jest on źródłem w pełni wiarygodnym? W jakim stopniu film dokumentalny jest kreacją artystyczną twórcy? Te pytania stanowią punkt wyjścia dla wszystkich tematów zajęć.
Wstępem dla zajęć będzie przyjrzenie się podstawom metodologicznym i teoretycznym wykorzystania źródeł fikcji literackiej i filmowej w badaniach historycznych.
Podany niżej wybór tytułów literatury pięknej oraz filmów to wyłącznie moja propozycja. Uczestników zajęć zapraszam do zgłaszania własnych dezyderatów w ramach poniżej podanych gatunków literackich i filmowych.
Przykładowe tytuły
1a.Literatura fantastyczno-naukowa XIX i XX wieku: Mary Shelley Woolstonecraft, Jules Verne, bracia Strugaccy, Philip K. Dick, St. Lem.
1b.Film sci-fi: Stanley Kubrick, 2001 odyseja kosmiczna
2a.Literatura sensacyjna XIX i XX wieku: Arthur Conan Doyle, wybrany autor/autorzy współcześny/i
2b.Film sensacyjny (kryminalny): wybrane tytuły
3.Powieść i film obyczajowy XIX i XX w.: np. Lalka B. Prusa lub Ziemia Obiecana Reymonta, powieści G. Flauberta, filmy obyczajowe okresu PRL
4.Poezja romantyczna XIX w. (polska lub obca)
Inne gatunki i tytuły zgodnie z dezyderatami uczestników.
5.Powieść i film historyczny: Imię róży (powieść i film)
Szczegóły w opisach grupy w konkretnych cyklach.
Metody dydaktyczne:
Zajęcia realizowane są w formie seminaryjnej, podczas których analizie zostają poddane źródła filmowe i literatury pięknej. Analiza przeprowadzana jest w formie dyskusji.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć uczestnik potrafi przeprowadzić krytykę wewnętrzną źródeł fikcji literackiej i filmowej. Umiejętnie stawia pytania badawcze by ocenić wiarygodność takich źródeł i zdecydować, dla jakich pytań źródło takie jest wiarygodne. W miarę potrzeb naukowych, potrafi także przeprowadzić krytykę zewnętrzną źródeł fikcji literackich i filmowych. Umiejętnie wprowadza inne źródła, które należy skonfrontować z powieścią i filmem fabularnym.
Kryteria oceniania
-Obserwacja i ocena zaangażowania studentów na zajęciach
-Ocena poziomu merytorycznego wypowiedzi
- Ocena uczestnictwa w zajęciach
Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach (maks. 3 nieobecności), aktywny udział w zajęciach, poziom merytoryczny wypowiedzi
Literatura
DZIEŁO LITERACKIE JAKO ŹRÓDŁO HISTORYCZNE. Pod redakcją Zofii Stefanowskiej i Janusza Sławińskiego.
W arszawa 1978. Spółdzielnia W ydawnicza „Czytelnik”, ss. 386, 2 nlb. „Z prac Instytutu Badań Literackich PAN”.
2. Jerzy Maternicki: Literatura piękna w nauczaniu historii, PWN, W-wa, 1963
3. Jerzy Kmita: O kulturze symbolicznej, COMUK, W-wa,
4. Metodologiczne problemy narracji historycznej, pod. red. JanaPomorskiego, wyd. UMCS, Lublin, 1990,
5. Marek Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Poznań 2000.
6. G. Szelągowska, Film w warsztacie historyka
, „Kwartalnik Historyczny” 2008, CXV, 1.
7. M. Ferro, Kino i historia, tłum. T. Falkowski, PWN, Warszawa 2011.
8. P. Witek, Kultura – Film – Historia. Metodologiczne problemy doświadczenia audiowizualnego, Lublin 2005.
9. Media audiowizualne w warsztacie historyka, red. D. Skotarczak, Poznań 2008.
10. S. Kracauer, Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego, tłum. E. Skrzywanowa, W. Werenstein, Gdańsk 2009.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: