Podstawy nauki o książce, bibliotece i informacji 3103-N1103-1Z
WYKŁAD - tematy: 1) Systematyka nauki o książce. Subdyscypliny księgoznawcze. Bibliologia a nauki pomocnicze historii. 2) Podstawowe problemy badawcze. Miejsce nauki o książce wśród dyscyplin akademickich. 3) Od bibliografii do bibliologii - ewolucja dyscypliny. Pionierzy nauki o książce za granicą i w Polsce. Kształcenie bibliotekarzy na poziomie akademickim - model absolwenta. Placówki akademickiego kształcenia bibliotekarzy w Polsce. 4) Podstawowa terminologia dotycząca budowy i kompozycji książki z etymologicznego punktu widzenia. Leksykografia bibliologiczna. Polskie i obce słowniki, encyklopedie i leksykony z dziedziny bibliologii. 5) Czasopisma z zakresu nauki o książce, bibliotekoznawstwa i informacji naukowej. Podstawowe bibliografie i słowniki biograficzne. 6) Typologia bibliotek. Ogólnokrajowa sieć biblioteczna. Sieci biblioteczne w Polsce w statystyce. 7) Biblioteka Narodowa jako centralna biblioteka państwa - jej historia, działalność i najważniejsze publikacje. 9) Polskie prawo biblioteczne. Zapisy ustawy o bibliotekach. Prawo o egzemplarzu obowiązkowym. Przepisy dotyczące Narodowego Zasobu Bibliotecznego.
ĆWICZENIA - tematy: Bibliologia wobec innych nauk - dyskusja nt. umiejscowienia studiów bibliologicznych w strukturze wyższej uczelni – na wybranych przykładach. Kanoniczne teksty pionierów bibliologii – dyskusja po lekturze fragmentów „Bibliograficznych ksiąg dwoje” J. Lelewela. Hasło ”Library without walls” – chwyt marketingowy czy realna przyszłość bibliotek? Budowa i kompozycja typowej książki – wyjaśnienie etymologii terminów odnoszących się do elementów budowy i kompozycji książki. Próba odpowiedzi na pytanie, czy uniwersalna typologia dokumentów jest możliwa do sformułowania – dyskusja na temat różnych podziałów dokumentów i możliwych do zastosowania kryteriów podziału. Dyskusja po lekturze eseju U. Eco „O bibliotece” – propozycje rozwiązań dla modelu idealnej biblioteki. Dyskusja o zawodzie bibliotekarza na podstawie „Praw Ranganathana” i „Kodeksu etyki bibliotekarza i pracownika informacji”. Dyskusja o możliwości i celowości łączenia bibliotek publicznych ze szkolnymi. Dyskusja o możliwych i pożądanych zmianach w przepisach prawnych dotyczących bibliotek.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA: Student posiada wiedzę ogólną w zakresie bibliologii i informatologii. Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin właściwych dla bibliotekoznawstwa i informacji naukowej. UMIEJĘTNOŚCI: Potrafi rozpoznać różne typy dokumentów, bibliotek i instytucji informacyjnych. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie bibliologii i informatologii, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu bibliotekarza i pracownika informacji
Kryteria oceniania
Pisemne zaliczenie po I semestrze - rozwiązanie zestawu zadań (ok. 15, w większości testowych). Zalicza udzielenie powyżej 50% prawidłowych odpowiedzi.
Literatura
(teksty uzupełniające do wykładu)
Bieńkowska B.: Książka na przestrzeni dziejów. Warszawa 2005.
Biliński L.: Prawo biblioteczne na co dzień. Warszawa 2006.
Fercz J., Niemczykowa A.: Podstawy nauki o książce, bibliotece i informacji naukowej. Warszawa 2001.
Ratajewski J.: Wprowadzenie do bibliotekoznawstwa, czyli wiedza o bibliotece w różnych dawkach. Warszawa 2002.
Sordylowa B.: Wzajemne relacje między dyscyplinami: informacja naukowa, bibliologia, bibliotekoznawstwo. "Przegląd Biblioteczny" 1989 z. 4 s. 309-315
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: