Autobiografia: perspektywa antropologiczna 3102-MAPA
W trakcie zajęć zapoznamy się ze współczesnymi nurtami badań biograficznych. Rozmawiać będziemy o możliwościach wykorzystania materiałów wspomnianego typu w pracach etnograficznych, rozważając je nie tylko jako narzędzia czy źródła, ale jako swoiste artefakty, pełnoprawny przedmiot badań. Niżej przedstawione tematy mogą zostać wzbogacone o propozycje studentów.
Tematy zajęć:
Wprowadzenie: w kręgu pojęć podstawowych
Narracyjne konstruowanie rzeczywistości
Tworzenie „historii życia”
Czas narodzin, czas śmierci – narracje i rytuały
O istocie autobiografii
Co i jak pamiętamy?
Od historii jednostkowego życia do „Historii”
Wspomnienia z zesłania jako świat symbolicznych topografii
Majster wybrany przez Boga
Kozioł ofiarny – między plotką a dramatem społecznym
Ludzie na złej drodze
Trauma i doświadczenie wojny
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
- orientacja w różnorodności ustnych i pisanych form autobiograficznych
- umiejętność ich rozumienia, analizy oraz interpretacji antropologicznej
Kryteria oceniania
- bieżąca znajomość lektur i aktywność na zajęciach (70 % oceny)
- esej zaliczeniowy na podstawie wybranej autobiografii, s. 8-10 (30% oceny)
Literatura
Baraniuk T., Symboliczne obrazy lat wojny. Narracje z pogranicza, [w:] Na pograniczu „nowej Europy”, red. M. Zowczak, Warszawa 2010, s. 318-329.
Baraniuk T., Chakasja, Abchazja…Symboliczne topografie we wspomnieniach z zesłania. (art. złożony do druku), s. 21.
Brocki M., Semioza pamięci w etnografii, „Konteksty”, 2003, nr 3-4, s. 92-94.
Bruner J, Życie jako narracja, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 1990 nr 4, s. 3-17.
Gusdorf G., Warunki i ograniczenia autobiografii, [w:] Autobiografia, red. M. Czermińska, Gdańsk 2010, s. 19-27.
Gunn J., Sytuacja autobiograficzna, [w:] Autobiografia, red. M. Czermińska, Gdańsk 2010, s. 145-168.
Kudela- Świątek W., Odpamiętane. O historii mówionej nas przykładzie narracji kazachstańskich Polaków o represjach na tle narodowościowym i religijnym, Kraków 2013 (wybrane fragmenty).
Mroczkowska J., Ludzie o ludziach. Opowieści biograficzne w wymiarze komunikacyjnym, [w:], Centrum na peryferiach, red. A. Perzanowski, Warszawa 2005, s. 21-47.
Ricoeur P., Życie w poszukiwaniu opowieści, „Logos i Ethos”, 1993 nr 2, s. 225-236.
Rosenthal G., Rekonstrukcja historii życia. Wybrane metody…. [w:] Metoda biograficzna w socjologii, red. J. Włodarek, M. Ziółkowski, Warszawa - Poznań 1990, s. 96-112.
Rybus A., Każdy majster szczoś znaje. Rzecz o bojkowskich cieślach, [w:] Bojkowszczyzna. Pogranicze czasów i przestrzeni, red. T. Baraniuk, Warszawa 2020, s. 283-306.
Schũtze F., Presja i wina: doświadczenia młodego żołnierza niemieckiego w czasie II wojny światowej i ich implikacje biograficzne, [w:] Metoda biograficzna w socjologii, red. J. Włodarek, M. Ziółkowski, Warszawa - Poznań 1990, s. 325-340.
Trzebiński J., Narracja jako sposób rozumienia świata, Gdańsk 2002 (wybrane fragmenty).
Welzer H., Materiał, z którego zbudowane są biografie, [w:] Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. M. Saryusz-Wolska, Kraków 2009, s. 39-57.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: