Etnografie pozatekstowe. Film, dźwięk, multimedia, performens 3102-LEPT
Poruszane zagadnienia i tematy:
* Etnografia, surrealizm, sztuka
Clifford, James. 2000. O surrealizmie etnograficznym. Przeł. M. Sznajderman. Tegoż, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Wydawnictwo KR
* Zmysłowość i cielesność poznania
Ingold, Tim. 2000. Thinking through the cello. In: Thinking in the World. A Reader, Jill Bennett i Mary Zournazi (eds.). Bloomsbury Academic, London
* Eksperyment filmowy: czym może być myślenie?
Gardner, Robert. 1998. Passanger (film)
* Montaż nie tylko w filmie (2 spotkania)
Suhr, Christian and Willerslev, Rane. 2012. Can Film Show the Invisible? The Work of Montage in Ethnographic Filmmaking. Current Anthropology, Vol. 53, No. 3 (June), 282-301
Suhr, Christian and Willerslev, Rane. 2012. Transcultural Montage. Berghahn Books
* Eksperyment filmowy: nie (tylko) ludzkie spojrzenie kamery:
Castaing-Taylor, Lucien and Paravel, Verena. 2012. Leviathan (film)
* Gdyby kamera potrafiła mówić?:
Suhr, Christian. 2018. Camera Monologue: Cultural Critique beyond Collaboration, Participation and Dialogue, Visual Anthropology, 31:4-5, 376-393.
* Dźwięk jako rodzaj wiedzy (akustemologia), dźwięk jako sposób badania
Feld, Steven. 2012. Jazz Cosmopolitanism in Accra: Five Musical Years in Ghana. Durham: Duke University Press.
Loren, Diana DiPaolo. 2008. ‘Beyond the Visual: Considering the Archaeology of Colonial Sounds’. International Journal of Historical Archaeology 12 (4): 360.
* Sposób naukowej argumentacji poprzez dźwięk.
Groth, Sanne Krogh, and Stefan Östersjö. 2019. ‘Sonic Argumentation II’. Seismograf, no. 23 (December): 1. https://doi.org/10.48233/seismograf2300.
* Etnofikcja w filmie i innych mediach.
Rouch, Jean. 1967. Jaguar.
Rouch, Jean, and Steven Feld. 2003. Ciné-Ethnography. Visible Evidence, v. 13. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Sikora, Sławomir. 2012. Film i paradoksy wizualności: praktykowanie antropologii. Warszawa: Wydawnictwo DiG : Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego.
* Miks i montaż a eksperymenty tekstualne.
Boudreault-Fournier, Alexandrine. 2010. ‘Complicity Through Montage: A Call for an Intercultural Approach to Ethnographic Filmmaking’. Ethnologies 31 (2): 169–188. https://doi.org/10.7202/039369ar.
Weheliye, Alexander G. 2005. Phonographies Grooves in Sonic Afro-Modernity. Durham: Duke University Press. http://site.ebrary.com/id/10215111.
* Etnografia wizualna / multimedialna / partycypacyjna.
Deger, Jennifer. 2013. ‘In-Between’. In Anthropology and Art Practice, 105–13. Bloomsbury.
Deger, Jennifer, and Miyarrka Media Collective. 2014. Ringtone. Film. Miyarrka Media.
Ginsburg, Faye. 1995. ‘Mediating Culture: Indigenous Media, Ethnographic Film, and the Production of Identity’. In Fields of Vision: Essays in Film Studies, Visual Anthropology and Photography, 256–290. University of California Press.
* Sztuka intermediów a etnografia
‘Fiamma Montezemolo’. n.d. Fiamma Montezemolo. Accessed 6 December 2020. http://www.fiammamontezemolo.com.
* Haktywizm, sztuka internetu i etnografia
‘HOME - Face to Facebook’. https://www.face-to-facebook.net/.
Nabben, Kelsie. n.d. ‘Hacking the Pandemic: How Taiwan’s Digital Democracy Holds COVID-19 at Bay’. The Conversation. Accessed 6 December 2020. http://theconversation.com/hacking-the-pandemic-how-taiwans-digital-democracy-holds-covid-19-at-bay-145023.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć studenci potrafią:
posługiwać się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi w procesie zbierania i opracowywania materiałów terenowych
uporządkować i zaprezentować wyniki badań
wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne do prezentowania i dyskutowania wyników badań
dostosować projekt badawczy do zastanej rzeczywistości terenowej
ocenić przydatność poszczególnych metod badawczych do konkretnego tematu badań
współdziałać w zespole badawczym w procesie badań i prezentacji wyników
uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności i aktywnie uczestniczyć w życiu naukowym i kulturalnym, korzystając z różnych mediów
Kryteria oceniania
Kryteria oceny: aktywność, obecność, praca zaliczeniowa - esej (może być multimedialny, wizualny, dźwiękowy)
Literatura
Boudreault-Fournier, Alexandrine. 2010. ‘Complicity Through Montage: A Call for an Intercultural Approach to Ethnographic Filmmaking’. Ethnologies 31 (2): 169–188. https://doi.org/10.7202/039369ar.
Castaing-Taylor, Lucien and Paravel, Verena. 2012. Leviathan (film)
Clifford, James. 2000. O surrealizmie etnograficznym. Przeł. M. Sznajderman. Tegoż, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Wydawnictwo KR
Deger, Jennifer, and Miyarrka Media Collective. 2014. Ringtone. Film. Miyarrka Media.
Deger, Jennifer. 2013. ‘In-Between’. In Anthropology and Art Practice, 105–13. Bloomsbury.
Feld, Steven. 2012. Jazz Cosmopolitanism in Accra: Five Musical Years in Ghana. Durham: Duke University Press.
Gardner, Robert. 1998. Passanger (film)
Ginsburg, Faye. 1995. ‘Mediating Culture: Indigenous Media, Ethnographic Film, and the Production of Identity’. In Fields of Vision: Essays in Film Studies, Visual Anthropology and Photography, 256–290. University of California Press.
Groth, Sanne Krogh, and Stefan Östersjö. 2019. ‘Sonic Argumentation II’. Seismograf, no. 23 (December): 1. https://doi.org/10.48233/seismograf2300.
Ingold, Tim. 2000. Thinking through the cello. In: Thinking in the World. A Reader, Jill Bennett i Mary Zournazi (eds.). Bloomsbury Academic, London
Loren, Diana DiPaolo. 2008. ‘Beyond the Visual: Considering the Archaeology of Colonial Sounds’. International Journal of Historical Archaeology 12 (4): 360.
Nabben, Kelsie. n.d. ‘Hacking the Pandemic: How Taiwan’s Digital Democracy Holds COVID-19 at Bay’. The Conversation. Accessed 6 December 2020. http://theconversation.com/hacking-the-pandemic-how-taiwans-digital-democracy-holds-covid-19-at-bay-145023.
Rouch, Jean, and Steven Feld. 2003. Ciné-Ethnography. Visible Evidence, v. 13. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Rouch, Jean. 1967. Jaguar.
Sikora, Sławomir. 2012. Film i paradoksy wizualności: praktykowanie antropologii. Warszawa: Wydawnictwo DiG : Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego.
Suhr, Christian and Willerslev, Rane. 2012. Can Film Show the Invisible? The Work of Montage in Ethnographic Filmmaking. Current Anthropology, Vol. 53, No. 3 (June), 282-301
Suhr, Christian and Willerslev, Rane. 2012. Transcultural Montage. Berghahn Books
Suhr, Christian. 2018. Camera Monologue: Cultural Critique beyond Collaboration, Participation and Dialogue, Visual Anthropology, 31:4-5, 376-393.
Weheliye, Alexander G. 2005. Phonographies Grooves in Sonic Afro-Modernity. Durham: Duke University Press. http://site.ebrary.com/id/10215111.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: