Etnologia południowej Syberii 3102-LEPS
Przedmiot Etnologia Południowej Syberii poświęcony jest historii etnicznej Syberii Południowej, na obszarze której w różnych czasach mieszkały różne ludy - samodyjskie, tureckie, tunguso-mandżurskie, mongolskie. Omówiona zostanie etnografia autochtonicznych ludów południowo-syberyjskich - Buriatów, Ewenków, Sojotów oraz Tofalarów. Szczególna uwaga zostanie poświęcona tradycyjnym religiom regionu (szamanizm oraz buddzym tybetański), w tym sytuacji współczesnej. Oddzielnie będą omówione zmiany kulturowe po rewolucji 1917 r., rozpadzie ZSRR w 1991 oraz sytuacja współczesna.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
01 – Student zna ludy (ich historię etniczną, tradycyjną kulturę oraz religie) zamieszkujące Syberię Południową
02 – Student zna współczesne zjawiska etniczne zachodzące na obszarze Syberii Południowej
Umiejętności
03 – Student potrafi wskazać przyczyny i charakter przemian etnicznych na terenie Syberii Południowej
04 – Student jest w stanie wypowiedzieć się o wzajemnych wpływach kulturowych pomiędzy ludami zamieszkującymi Syberię Południową (włączając Rosjan)
Kompetencje społeczne
05 – student potrafi pracować samodzielnie
Kryteria oceniania
esej (3-5 stron)
Literatura
Veronika Belyaeva, Szamani i lamowie w sercu Sajanów. Współczesny system wierzeniowy Buriatów Doliny Tunkijskiej, Wrocław-Poznań 2009.
Caroline Humphrey, Koniec radzieckiego życia. Ekonomie życia codziennego po socjalizmie 2010.
Albert Jawłowski, Milczący lama. Buriacja na pograniczu światów 2016.
Antoni Kuczyński, Ludy dalekie a bliskie, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1989.
Ewa Nowicka, Robert Wyszyński, Lamowie i sekretarze, Warszawa 1996.
Ewa Nowicka, Korzenie altargany sięgają głeboko. Buriaci pomiędzy Rosją, Mongolią i Chinami, 2016.
Przecław Smolik, Wśród wyznawców Burchan-Buddhy. Szkice z życia, opowieści i legendy Mongoło-Buriatów, Kraków 1925.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: