Badania w projektowaniu doświadczeń użytkownika 3102-LBUE
W ramach przedmiotu studenci uzyskają wiedzę na temat procesów projektowania doświadczeń użytkownika przy projektowaniu produktów cyfrowych i usług (User Centered Design, Service Design, Design Thinking). Poznają etapy procesu i narzędzia stosowane na każdym z nich. Szczególny nacisk będzie położony na narzędzia i techniki badawcze. Po zajęciach student będzie potrafił zaprojektować badanie doświadczeń użytkownika (tworzenie planu badawczego, kryteriów rekrutacji, scenariusza, kwestionariusza ankiety, harmonogramu), przeprowadzić je (wywiad pogłębiony i kontekstowy, testy użyteczności, desk research, analiza konkurencji), przeanalizować wyniki i zaprezentować je w sposób dostosowany do odbiorców (raport z badań, mapa empatii, persona, user journey). Elementem zajęć będzie również nauka opisu własnych projektów w portfolio badawczym i CV oraz przygotowanie do szukania pracy jako badacz doświadczeń użytkownika (UX Researcher)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Osoba kończąca przedmiot:
• Zna podstawowe pojęcia z obszaru Human-Computer Interaction i Design Anthropology
• Zna procesy projektowania zorientowanego na użytkownika i narzędzia w nich stosowane (User Centered Design, Service Design, Design Thinking)
• Potrafi stosować narzędzia badawcze stosowane w praktyce biznesowej projektowania doświadczeń użytkownika: wywiad indywidualny i kontekstowy, test użyteczności, desk research, analizę konkurencji
• Potrafi przeanalizować wyniki badania i je prezentować (raport, mapa empatii, persona, user journey)
• Potrafi zaprezentować swoje umiejętności i doświadczenie pracodawcy
Kryteria oceniania
Ocena składa się z:
• Aktywnej pracy na zajęciach (omawiane teksty i wykonywane ćwiczenia)
• Prac domowych
• Projektu na zaliczenie w grupach (realizacja badania w użytkownikami i prezentacja wyników)
Literatura
Stickdorn M., Hormes M., Lawrence A., Schneider J., This is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World : a Practitioner's Handbook
Stickdorn M., Schneider J., This is Service Design Thinking: Basics, Tools, Cases
Merholtz P., Skinner K., Org Design for Design Orgs. Building and managing in-house design teams.
Gunn W., Otto T., Smith R. C., Design Anthropology. Theory and practice
Goodwin K., Designing for the digital age
Cooper A., Reimann R., Cronin D., Noessel C., About face 4
Mościchowska I., Rogoś-Turek B., Badania jako podstawa projektowania user experience
Rubin J., Chisnell D., Handbook of Usability Testing, Second Edition: How to Plan, Design, and Conduct Effective Tests
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: