Europa starożytna od epoki brązu do wczesnego średniowiecza 3101-DWEUR
Na zajęciach poruszane są następujące zagadnienia:
- terminologia, podstawy periodyzacji dziejów, podział chronologiczny;
- główne jednostki taksonomiczne i najważniejsze stanowiska archeologiczne dla poszczególnych epok i okresów ze szczególnym uwzględnieniem charakterystycznych artefaktów i obiektów;
- przemiany gospodarcze i zmiany w budownictwie;
- rozwój obrzędowości i sztuki;
- zmiany klimatyczne i środowiskowe mające wpływ na przeobrażenia kulturowe i gospodarcze człowieka na przestrzeni epok: kamienia, brązu i żelaza
Zajęcia polecane dla uzupełnienie wiedzy o pradziejach Europy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
• zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii w kontekście najważniejszych kultur archeologicznych, struktur plemiennych oraz państwowych na Niżu Europejskim; K_W02
• posiada podstawową znajomość najważniejszych kultur archeologicznych, struktur plemiennych oraz państwowych na Niżu Europejskim; K_W04
• ma podstawową wiedzę o strukturach osadniczych; K_W04
• ma wiedzę o wybranych społecznościach starożytnych, średniowiecznych lub nowożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu prowadzonych zajęć; K_W05
• ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie prowadzonych zajęć; K_W08
• znajomość podstawowej literatury przedmiotu; K_W11
• znajomość procesów osadniczych, migracyjnych i państwotwórczych; K_W14
• umiejętność identyfikacji najważniejszych elementów kultury materialnej jednostek kulturowych barbarzyńskiej i średniowiecznej Europy; K_U01
• umiejętność weryfikacji i krytycznej oceny danych z wybranych źródeł (literatura, publikacje internetowe, pliki graficzne); K_U01
• umiejętność formułowania opinii z wykorzystaniem różnego rodzaju danych (dane z badań wykopaliskowych, dane archiwalne, wyniki badań laboratoryjnych itp.); K_U16
potrafi dobrać dane o najważniejszych jednostkach kulturowych barbarzyńskiej i średniowiecznej Europy; K_K02
• rozumie procesy związane z kształtowaniem się Europy; K_K03
• jest gotów do podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności; K_K06
• rozumie konieczność dbania o dorobek i tradycje zawodu archeologa; K_K14
Kryteria oceniania
ocena wystawiana jest na podstawie egzaminu pisemnego lub ustnego kończącego zajęcia. Minimalna ilość punktów zaliczających zajęcia wynosi 50%.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Wielka Historia Świata tom 3. Świat okresu cywilizacji antycznych (red.)
Aleksander Krawczuk.
2. Wielka Historia Polski tom. 1 Najdawniejsze dzieje ziem Polskich do VII
wieku. red. P. Kaczanowski, J. K. Kozłowski.
3. Prahistoria ziem polskich tom. III. red. A. Gardawski J. Kowalczyk Wr-Wa-
Kr-Gd. 1978
4. Prahistoria ziem polskich tom IV, red. J. Hensel, Wr-Wa-Kr-Gd. 1979
5. Prahistoria ziem polskich tom V, red. J. Wielowiejski, Wr-Wa-Kr-Gd. 1981
6. Mączyńska M., Światło z popiołu. Wędrówki ludów w Europie w IV i V w.
Warszawa 2013.
7. Kokowski, Archeologia Gotów. Goci w Kotlinie Hrubieszowskiej
8. A. Kokowski Goci. Od Skandzy do Campi Gothorum. Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: