Nauka języka łotewskiego (A2) 3020-BA2NLO
Kurs języka łotewskiego dla studentów filologii bałtyckiej rozpoczynających naukę od podstaw. Po ukończeniu kursu jego uczestnicy zdobywają podstawowe umiejętności w zakresie różnych aktywności językowych określane na poziomie A2 według skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Kurs ma za zadanie:
a) zapoznać studenta z leksyką dotyczącą ogólnie pojętego życia codziennego, co pozwoli mu dość swobodnie poruszać się w środowisku łotewskojęzycznym w przewidywalnych codziennych sytuacjach życiowych;
b) wprowadzić w świat podstawowych pojęć gramatycznych, niezbędnych do formułowania i rozumienia prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych;
c) rozwijać sprawność komunikacyjną i umiejętność budowania prostych tekstów w zakresie znanych i dobrze opanowanych zagadnień tematycznych;
d) zaznajomić z zasadami poprawnej wymowy i akcentuacji;
e) kształtować kompetencję socjokulturową (zwroty grzecznościowe na powitanie, pożegnanie w sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych; formalna i nieformalna rozmowa telefoniczna; tradycje i zwyczaje związane z obchodzeniem świąt kalendarzowych na Łotwie).
Szacunkowa liczba godzin potrzebnych do osiągnięcia zdefiniowanych efektów uczenia się:
a) liczba godzin kontaktowych: 150 godz. (5 ECTS)
b) bieżące przygotowanie do zajęć (ok. 2 godz. tygodniowo): 60 godz. (2 ECTS)
c) przygotowanie do testów śródsemestralnych, semestralnych i egzaminu końcowego: 90 godz. (3 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
(WIEDZA)
- rozpoznaje i właściwie objaśnia poznane podczas kursu zwroty i wyrażenia leksykalne;
- opisuje mechanizmy tworzenia prostych struktur gramatycznych.
(UMIEJĘTNOŚCI)
- swobodnie formułuje proste pytania i krótkie odpowiedzi na tematy związane z codziennymi sytuacjami życiowymi, życiem prywatnym i zawodowym;
- reaguje dość spontanicznie, wykorzystując ograniczone środki językowe w przewidywalnych sytuacjach komunikacyjnych;
- tworzy krótkie wypowiedzi pisemne dotyczące znanych mu zagadnień tematycznych (notatka, list prywatny, zaproszenie);
- rozumie główną myśl w zwięźle sformułowanych autentycznych wypowiedziach ustnych i pisemnych o charakterze informacyjnym (ogłoszenia, broszury, krótkie relacje z wydarzeń życia codziennego, imprez kulturalnych).
(KOMPETENCJE SPOŁECZNE)
- aktywnie uczestniczy w pracy na zajęciach;
- rozumie potrzebę samodzielnej pracy poza uczestnictwem w zajęciach.
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy, do którego student jest dopuszczony pod warunkiem zaliczenia przez niego ćwiczeń.
Obowiązkowe jest uzyskanie zaliczenia od każdego z prowadzących przed wyznaczonym terminem egzaminu końcowego.
Warunki zaliczenia semestralnego (na ocenę):
a) kontrola obecności (kryterium dopuszczające) – student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym; nieobecność na 50% zajęć wyklucza uzyskanie zaliczenia;
b) pozytywne oceny z kolokwiów śródsemestralnych i semestralnych;
c) terminowe złożenie wszystkich prac pisemnych zadanych przez prowadzących;
d) aktywny udział w zajęciach;
e) bieżące przygotowanie do zajęć.
Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej.
W części pisemnej sprawdzane są:
a) umiejętność rozumienia jasno sformułowanego tekstu słuchanego i czytanego o tematyce codziennej, dotyczącego omawianych podczas kursu sytuacji życiowych (test jednokrotnego wyboru, zadania typu prawda-fałsz);
b) wiedza z zakresu tworzenia podstawowych form i konstrukcji gramatycznych (test uzupełnień, transformacje);
c) zasób leksykalny (definicje wyrazowe, synonimy i antonimy);
d) umiejętność budowania wypowiedzi pisemnej na podany temat.
W części ustnej sprawdzane są:
a) umiejętność formułowania wypowiedzi ustnej na jeden z tematów egzaminacyjnych;
b) sprawność komunikacyjna (komunikatywność, adekwatność reakcji do sytuacji językowej).
Literatura
Podręcznik:
1. Agne Navickaite-Klišauskiene, Vītauts Rinkevičs, Egle Žilinskaite-Šinkūniene. Skaidrs! Latviešu valoda lietuviešu studentiem A1. Rīga: Latviešu valodas aģentūra, 2020.
2. https://maciunmacies.valoda.lv/speles/skaidrs/
Dodatkowo:
1. Auziņa, I., Berķe, M., Lazareva, A., Šalme, A. Laipa A1. Mācību grāmata. Rīga: Latviešu valodas aģentūra, 2014.
2. Auziņa, I., Berķe, M., Lazareva, A., Šalme, A. Laipa A1. Darba burtnīca. Rīga: Latviešu valodas aģentūra, 2014.
3. Auziņa, I., Berķe, M., Lazareva, A., Šalme, A. Laipa A2. Mācību grāmata. Rīga: Latviešu valodas aģentūra, 2016.
4. Auziņa, I., Berķe, M., Lazareva, A., Šalme, A. Laipa A2. Darba burtnīca. Rīga: Latviešu valodas aģentūra, 2016.
5. https://elaipa.lv/Home/A1
6. https://elaipa.lv/Home/A2
7. Materiały dydaktyczne i teksty samodzielnie przygotowane przez prowadzących.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: