Technologie informacyjne i komunikacyjne 3007-S1A1TI
1. Podstawy netykiety: pisanie i adresowanie maili, szablony odpowiedzi. Funkcje poczty gmail: tworzenie spotkań, wspólny dysk, wydarzenia cykliczne, kalendarz, tworzenie ankiet. Udostępnianie plików: Dropbox, WeTransfer. Platformy do spotkań online (Google Meet, Zoom).
2. Zasoby Biblioteki Uniwersyteckiej: tagowanie, wyszukiwanie przez hasła, schowek, zapisywanie wyszukiwania. Wyszukiwarki naukowe i inne otwarte zasoby.
3. Zasoby biblioteczne i szukanie literatury. Przegląd katalogów, baz danych, zasobów elektronicznych, repozytoriów, bibliotek cyfrowych, otwartych źródeł internetowych.
4. Ocena wyszukiwanych źródeł. Unikanie plagiatu. Słowniki, programy tłumaczeniowe. Specjalistyczne terminy w językach obcych.
5. Zasoby cyfrowe: korpusy i kompendia elektroniczne
6. Menedżery bibliografii – Mendeley: organizowanie własnej biblioteki materiałów naukowych. Generowanie cytatów, tworzenie bibliografii i jej szybka modyfikacja. Importowanie dokumentów.
7. Tworzenie i projektowanie grafik oraz map myśli. Podstawy pracy z programami Canva i MindMup.
8. Redakcja tekstu w Microsoft Word. Tworzenie automatycznego spisu treści. Przypisy, bibliografia i cytaty. Indeksy, nagłówki, odsyłacze i stopki. Strony tytułowe. Tryb śledzenia zmian i komentarze. Importowanie ilustracji, tworzenie wykresów.
9. Efektywne tworzenie prezentacji. Proporcja tekstu do obrazu, wykorzystanie czasu, znaczenie barw i perspektywy, ilustracje. Microsoft Power Point oraz Prezi. Typy prezentacji: pecha kucha, elevator pitch, 3MT.
10. Podstawy pracy z programem Subtitle Edit: tworzenie napisów do filmów.
W cyklu 2024Z:
Zakres tematów: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu studenci potrafią:
- pisać maile zgodnie z zasadami netykiety i normami uniwersyteckimi oraz korzystać z pakietu G Suite;
- efektywnie wyszukiwać informacje oraz dokonać ich selekcji – zarówno w odniesieniu do baz naukowych, jak i internetowych;
- przygotować oraz wygłosić krótką prezentację z użyciem odpowiedniego programu;
- orientować się w zasobach cyfrowych, przydatnych dla filologów;
- wykonać proste infografiki, mapy myśli oraz napisy do materiałów audiowizualnych;
- wykorzystać w praktyce zasady przygotowania tekstu naukowego;
- korzystać z menedżerów bibliografii oraz opracować spis literatury do pracy naukowej.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach (wypowiedzi na forach, zadania), zaliczenie testu końcowego.
Literatura
Frye, C., & Lambert, J. (2019). Microsoft Office 2019 Krok po kroku. PROMISE.
Kammel, T. (2018). Moc w gębie: jak gadać, żeby się dogadać. Altenberg.
Pałka, P., & Kwaśnicka-Janowicz, A. (2017). Przewodnik po elektronicznych zasobach językowych dla polonistów (słowniki, kartoteki, korpusy, kompendia): https://tmjp.pl/images/pdf/przewodnik_po_elektronicznych_zasobach.pdf.
Rychlik, M. (2013). Epoka cyfrowa i jej nowe wskaźniki altmetryczne. Biuletyn EBIB, 8(144).
Wolański, A. (2008). Edycja tekstów. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Materiały i prezentacje udostępnione podczas kursu.
W cyklu 2024Z:
Podczas kursu uczestnicy otrzymują materiały z opisem zadań, programów i aplikacji. |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonywanie zadań opisanych w kolejnych modułach (1,5 ECTS) oraz wykonanie zadania końcowego (0,5 ECTS). Zasady korzystania z SI: 1) Korzystanie ze sztucznej inteligencji (SI) powinno być jawne i przejrzyste. Każde użycie SI musi być udokumentowane, ze wskazaniem narzędzia, które zostało wykorzystane oraz cel jego użycia. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: