Tradycja europejska (główne toposy w sztuce i literaturze) 3007-S1A1TE
Zajęcia mają na celu pogłębienie wiedzy na temat uniwersalnych motywów obecnych w tekstach kultury europejskiej od jej antycznych początków do współczesności.
Wykład jest poświęcony procesowi formowania się tradycji literackiej w piśmiennictwie europejskim i tekstach kultury. Analiza oraz interpretacja najistotniejszych toposów, motywów i tematów w dziejach literatury europejskiej pozwoli na wskazanie różnorodnych relacji, które zawiązują się między literaturą a innymi dyskursami (naukowym, filozoficznym, politycznym, publicystycznym, religijnym, medialnym). Ponadto wykład przysposobi do szerokiego, interliterackiego oraz interkulturowego postrzegania i rozumienia zjawisk humanistycznych.
W ramach ćwiczeń będziemy przede wszystkim rozpoznawać najnowsze wcielenia ponadczasowych tematów literackich i analizować przejawy zarówno ich trwania, jak i nieustannej ewolucji, zwracając uwagę na ich nierozerwalny związek z doświadczeniem egzystencjalnym człowieka ukształtowanego w kulturowych ramach cywilizacji zachodniej. Przedmiotem refleksji będzie zarówno tradycja kultury, jak i intertekstualny dialog z jej dziedzictwem, toczący się w literaturze i sztuce.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
K_W08: absolwent zna i rozumie główne nurty, idee i konteksty dwudziestowiecznej literatury polskiej i europejskiej
K_U03: absolwent potrafi posługiwać się wiedzą historycznoliteracką, wyszukiwać informacje z zakresu dwudziestowiecznej literatury polskiej i europejskiej
K_K03: absolwent jest gotów do uznania znaczenia polskiego i europejskiego dziedzictwa piśmienniczego i kulturalnego dla rozumienia aktualnych wydarzeń społecznych.
Kryteria oceniania
Wykład: kolokwium
Ćwiczenia: test w formie pytań otwartych
Literatura
W sekcji "Wykład" i "Ćwiczenia".
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: