Wprowadzenie do nauki o mediach 3007-M1A2NM
Podjęte będą następujące tematy:
- Krótka historia mediów (ze szczególnym uwzględnieniem mediów polskich).
Przedmiot i główne problemy nauki o mediach. Kłopoty terminologiczne. Pojęcie "nowe media". Prehistoria środków masowego przekazu. Krótka historia prasy. Narodziny i rozwój reklamy. Początki i rozwój filmu. Radio. Telewizja. Internet. Rola przełomów technologicznych w historii mediów. Wpływ wydarzeń historycznych i politycznych na historię mediów.
- Panorama mediów na początku XXI wieku.
Organizacja i rodzaje mediów, korporacje, grupy interesów, mechanizmy określające rynek mediów. Rodzaje badań rynku mediów. Uzależnienie rynku mediów od deklarowanych potrzeb odbiorców. Typy klasyfikacji współczesnych mediów. Media publiczne i prywatne w Europie i poza Europą. Media lokalne, regionalne, narodowe i globalne. Zasada konkurencji. Niezależność a polityczne ambicje mediów. Przyszłość mediów w czasach rewolucji technologicznej. Procesy integracji mediów.
- Media w komunikacji społecznej.
Zakres komunikowania społecznego, jego środki i formy. Modele komunikacji. Co to jest "fakt medialny". Socjologia mediów. Media a polityka, społeczności, społeczeństwa i globalna wioska. Pojęcie i rozwój społeczeństwa informacyjnego. Rola mediów w rozwoju gospodarczym. Media a integracja europejska i globalizacja. Bariery językowe. Międzynarodowe regulacje prawne. Media a rzeczywistość. Docieranie do klienta przez media.
- Z punktu widzenia odbiorcy.
Odbiorca w nowej przestrzeni mediów. Badania odbioru mediów a badania odbioru literatury. Interaktywność. Rola badań odbioru w ocenie rynku mediów. Charakterystyka badań telemetrycznych i innych badań sondażowych. Czytelnik - widz - odbiorca - uczestnik mediów interaktywnych. Kierunki rozwoju interaktywności. Zmieniająca się rola gatekeepera. Nowa publiczność. Psychologia mediów. Uzależnienia od mediów. Rola psychologii w kształtowaniu rynku mediów. Przyszłość reklamy w mediach interaktywnych.
- Media a perspektywy dla kultury.
Co to jest "kultura audiowizualna". Czy dalszy rozwój mediów przyspieszy nadejście końca sztuki? Media i luki w myśleniu. Estetyka mediów. Media a sztuka. Model sytuacji estetycznej w sztuce multimedialnej. Rozwój nowych mediów a przyszłość rynku książki, prasy, filmu. Zagrożenia dla tożsamości autora, odbiorcy i dla statusu ontologicznego dzieła sztuki. Media jako temat sztuki i jako realizacja romantycznej utopii syntezy sztuk.
- Rozwój i główne problemy mediów polskich w najbliższej przyszłości.
Zależność polskich mediów od polityki. Polska a europejskie systemy medialne. Polskie regulacje prawne. Instytucje nadzorujące działania mediów (Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji). Proces wchodzenia na polski rynek korporacji międzynarodowych. Stan mediów lokalnych w Polsce. Polski Internet. Rozwój przemysłu filmowego. Rozwój polskiej reklamy i polskiego PR. Kształtowanie wizerunku Polski w relacjach międzynarodowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
- opisuje rynek mediów posługując się różnymi kryteriami i metodami badawczymi
- potrafi przedstawić skróconą historię mediów
- odróżnia i charakteryzuje różne modele komunikacji i teorie mediów
- odróżnia i charakteryzuje technologie medialne, rozumie zasadę konwergencji
- wie, jak korzystać z informacji przekazywanych przez media i umie je krytycznie analizować
- korzysta z narzędzi ułatwiających poznawanie nowych trendów w mediach
- rozumie relacje miedzy mediami, polityką i biznesem
- opisuje relację między mediami i kulturą
Kryteria oceniania
Podstawą oceny jest obecność na wykładach i końcowe zaliczenie pisemne.
Literatura
Zbigniew Bauer, Dziennikarstwo wobec nowych mediów, Kraków 2009
Regina Brady, Edward Forrest, Richard Mizerski, Marketing w Internecie, Warszawa 2002
Wojciech Chyła, Kultura audiowizualna, Poznań 1999
John Condry, Karl Popper, Telewizja - zagrożenie dla demokracji, Warszawa 1996
Wojciech Cwalina, Telewizyjna reklama polityczna. Emocje i poznanie w kształtowaniu preferencji wyborczych, Lublin 2000
Dziennikarstwo i świat mediów. Red. Zbigniew Bauer, Edward Chudziński, Kraków 2000
Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy. Antologia. Wybór, wstęp i oprac. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2002
Tomasz Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa-Kraków 2001
Maria Gołębiewska, Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności, Gdańska 2003
Andrzej Gwóźdź, Obrazy i rzeczy. Film miedzy mediami, Kraków 1997
Małgorzata Hendrykowska, Kronika kinematografii polskiej 1895-1997, Poznań 1999
Tom Jeffrey (ed.), Film Business. A Handbook for Producers, Crows Nest 2006
Elżbieta Kindler-Jaworska, Przewodnik po telewizji cyfrowej, Warszawa 2000
Barbara Kita, Między przestrzeniami. O kulturze nowych mediów, Kraków 2003
Ryszard W. Kluszczyński, Film - wideo - multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Kraków 2002
Ryszard W. Kluszczyński, Obrazy na wolności. Studia z historii sztuk medialnych w Polsce, Warszawa 1998
Tadeusz Kowalski, Bohdan Jung, Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa 2006
Michael Kunczik, Astrid Zipfel, Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa 2000
Agnieszka Kwasigroch, Edward Mikołajczyk, Czy wolno? Warszawa 2005
Marshall McLuhan, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Warszawa 2004
Lustra i krzywe zwierciadła. Społeczne konteksty kina i telewizji. Red. Konrad Klejsa i Grzegorz Skonieczko, Kraków 2002
Denis McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008
Media. Red. Edyta Banaszkiewicz-Zygmunt, Warszawa 2000 (Leksykon PWN)
Media a integracja europejska. Red. Teresa Sasińska-Klas i Agnieszka Hess, Kraków 2004
Media - komunikacja - biznes elektroniczny. Red. Bohdan Jung, Warszawa 2001
Media masowe w systemach demokratycznych. Teoretyczne problemy i praktyczny wymiar komunikowania politycznego. Red. Bogusława Dąbek-Ostrowska, Wrocław 2003
Bolesław Michałek, Film - sztuka w ewolucji, Warszawa 1975
James Monaco, How to Read a Film. The Wolrd of Moovies, Media, and Multimedia, New York-Oxford 2001
Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia. Red. Maryla Hopfinger, Warszawa 2002
Beata Ociepka, Komunikowanie międzynarodowe, Wrocław 2002
Pejzaże audiowizualne. Telewizja - wideo - komputer. Wybór, wstęp i oprac. Andrzej Gwóźdź, Kraków 1997
Piękno w sieci. Estetyka a nowe media. Red. Krystyna Wilkoszewska, Kraków 1999
Przyszłość Mediów. Almanach. Z. 1: Materiały z konferencji "Czy media publiczne w Europie Środkowo-Wschodniej mają przyszłość? i seminarium "Przyszłość mediów: zagrożenia". Red. Krzysztof Kopczynski i Dorota Roszkowska, Warszawa 2002
Byron Reeves, Clifford Nass, Media i ludzie, Warszawa 2000
Giovanni Sartori, Homo videns. Telewizja i post-myślenie, Warszawa 2005
Myrl A. Schreibman, The Indie Producer's Handbook. Creative Producing From A To Z, Los Angeles 2001
Jacques Semelin, Wolność w eterze, Lublin 1999
Wojciech Siesicki, Telemetria, Warszawa 2000
Słownik wiedzy o mediach. Red. Edward Chudziński, Warszawa 2007
Pierre Sorlin, Mass media, Wrocław 2001
Ewa Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2001
Tomasz Teluk, Polacy a cyfryzacja, Warszawa 2009
John B. Thompson, Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Wrocław 2001
Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 roku. Red. Bogusława Dąbek-Ostrowska, Wrocław 2002
Jerzy Uszyński, Telewizyjny pejzaż genologiczny, Warszawa 2004
W świecie mediów. Red. Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Kraków 2001
Patricia Wallace, Psychologia Internetu, Warszawa 2001
Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów. Wybór, wstęp i oprac. Andrzej Gwóźdź, Kraków 2001
Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia. Red. Andrzej Gwóźdź i Piotr Zawojski, Kraków 2002
ks. Tadeusz Zasępa, Media-człowiek-społeczeństwo. Doświadczenie europejsko-amerykańskie, Częstochowa 2002
Zbigniew Rybczyński - podróżnik do krainy niemożliwości. Wokół twórczości Zbigniewa Rybczyńskiego. Red. Zbigniew Benedyktowicz, Warszawa 1993
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: