Neuropsychologia 3007-L1B1NP
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu ilustrowanego materiałem wizualnym (filmy, prezentacja PowerPoint). Zajęcia dotyczą zagadnień z zakresu neuropsychologii klinicznej. Zajęcia podzielone są na bloki wyjaśniające rolę poszczególnych obszarów mózgowia w sterowaniu zachowaniem. Wyjaśniają objawy i patomechanizm dysfunkcji mózgu w świetle współczesnych koncepcji neuropsychologicznych (wpływ uszkodzeń mózgu na procesy poznawcze i emocje w świetle powiązań między wielofunkcyjnymi strukturami mózgowia). Odrębnie analizowana jest problematyka dotycząca neurogennych zaburzeń mowy.
W cyklu 2023L:
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu ilustrowanego materiałem wizualnym (folie). Zajęcia dotyczą zagadnień z zakresu neuropsychologii klinicznej. Zajęcia podzielone są na bloki wyjaśniające rolę poszczególnych obszarów mózgowia w sterowaniu zachowaniem. Wyjaśniają objawy i patomechanizm dysfunkcji mózgu wynikające z określonej lokalizacji uszkodzeń mózgu. Odrębnie analizowana jest problematyka dotycząca neurogennych zaburzeń mowy. |
W cyklu 2024L:
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu ilustrowanego materiałem wizualnym (folie). Zajęcia dotyczą zagadnień z zakresu neuropsychologii klinicznej. Zajęcia podzielone są na bloki wyjaśniające rolę poszczególnych obszarów mózgowia w sterowaniu zachowaniem. Wyjaśniają objawy i patomechanizm dysfunkcji mózgu wynikające z określonej lokalizacji uszkodzeń mózgu. Odrębnie analizowana jest problematyka dotycząca neurogennych zaburzeń mowy. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023L: obowiązkowe ogólnouniwersyteckie | Ogólnie: obowiązkowe | W cyklu 2024L: obowiązkowe ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: w sali | Ogólnie: zdalnie | W cyklu 2024L: w sali |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student ma podstawową wiedzę na temat mechanizmów uszkodzeń i/lub dysfunkcji mózgu i ich objawów dotyczących funkcji psychicznych, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji mowy.
UMIEJĘTNOŚCI
Student: adekwatnie łączy wskazaną koncepcję neuropsychologiczną z jej założeniami, adekwatnie wiąże objawy zaburzeń z ich mózgowym mechanizmem - uszkodzeniem i/lub dysfunkcją mózgu, umie wymienić objawy wybranych zaburzeń mowy i/lub zachowania, potrafi opisać na czym polegają wskazane zaburzenia mowy i/lub innych funkcji psychicznych, wynikające z uszkodzenia lub dysfunkcji mózgu.
KOMPETENCJE
Student rozumie konieczność pogłębiania własnej wiedzy dotyczącej mózgowych mechanizmów mowy i zachowania jako koniecznego warunku prawidłowej pracy z osobami z dysfunkcjami mózgowymi. Ma świadomość konieczności zindywidualizowanego i holistycznego podejścia do chorych z dysfunkcjami mózgu i współpracy z ich rodzinami
Kryteria oceniania
Pisemny egzamin testowy - pytania otwarte i zamknięte, jednokrotnego i/lub wielokrotnego wyboru. Szczegółowe kryteria oceny podano w sylabusie dotyczącym bieżącego cyklu zajęć.
Obecność na wykładzie jest obowiązkowa.
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Herzyk A., 2011, Neuropsychologia kliniczna wobec zjawisk świadomości i nieświadomości, PWN, Warszawa.
2. Łuria A. R., 1976, Podstawy neuropsychologii , PWN, Warszawa.
3. Pąchalska M., 2011, Afazjologia, PWN, Warszawa.
4. Pąchalska M., Kaczmarek B.L., Kropotov J.D., 2014, Psychologia kliniczna od teorii do praktyki, PWN, Warszawa.
5. Sadowski B., 2005, Budowa i czynność układu nerwowego z uwzględnieniem mechanizmów sterujących mową, [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G. (red.), Podstawy neurologopedii Podręcznik akademicki, wyd. UO, Opole.
6. Sokołowska-Pituchowa J., 1990, Układ nerwowy ośrodkowy, obwodowy i autonomiczny, wyd. AM w Krakowie.
7. Szeląg E., 2005, Mózg a mowa, [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G. (red.) Podstawy neurologopedii Podręcznik akademicki, wyd. UO, Opole
8. Szeląg E., 2006, Neuropsychologiczne podłoże mowy, [w:] Mózg a zachowanie (red.) Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J., PWN, Warszawa.
9. Szepietowska E.M., 2000, Badanie neuropsychologiczne – procedura i ocena, UMCS, Lublin.
10. Walsh K., 1998, Neuropsychologia kliniczna, PWN, Warszawa.
11. Walsh K., 2001, Jak rozumieć uszkodzenia mózgu – podstawy diagnozy neuropsychologicznej, Instytut Psychiatrii i Neurologii. zamiennie z kolejną pozycją
W cyklu 2023L:
Herzyk A. ,2011, Neuropsychologia kliniczna wobec zjawisk świadomości i nieświadomości, PWN, Warszawa |
W cyklu 2024L:
Herzyk A. ,2011, Neuropsychologia kliniczna wobec zjawisk świadomości i nieświadomości, PWN, Warszawa |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: