Wprowadzenie do logopedii 3007-L1A1WL
Student poznaje zadania logopedii jako nauki oraz zadania logopedy i jego rolę w usprawnianiu porozumiewania się językowego w przypadku zaburzeń w porozumiewaniu się w mowie i/lub piśmie. Zostaje wprowadzony w złożoną problematykę klasyfikacji zaburzeń mowy i języka. Poznaje podstawowe kryteria i podziały zaburzeń porozumiewania się językowego oraz terminy używane w logopedii. Student otrzymuje informacje na temat rozwoju logopedii. Poznaje wybrane klasyfikacje, współistniejące współcześnie w logopedii wraz z ukazaniem ich związku z określoną teorią lingwistyczną.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna pojęcia: logopedia, mowa, język, norma językowa, błąd językowy, intonacja, głoska, cechy artykulacyjne, zaburzenie mowy
Ma podstawową wiedzę na temat budowy i działania narządów koniecznych do porozumiewania się.
Rozumie, na czym polega proces przyswajania mowy w rozwoju człowieka, jak ważny jest przebieg tego procesu. Wie, że jego zakłócenia wpływają na ewentualne pojawienie się zaburzeń mowy oraz na ich formę.
Zna podstawowe klasyfikacje zaburzeń mowy oraz terminologię dotyczącą tych zaburzeń. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w kolejnych zajęciach poświęconych poszczególnym typom zaburzeń.
Orientuje się w systemie opieki logopedycznej w Polsce oraz w Unii Europejskiej.
UMIEJĘTNOŚCI
Student odróżnia pojęcie mowy i języka, charakteryzuje podstawowe elementy wchodzące w skład systemu językowego.
Umie wskazać poszczególne narządy mowy i określa, w których etapach procesu mówienia są one aktywizowane.
Sprawnie posługuje się podstawową terminologią z dziedziny logopedii oraz z dziedzin pokrewnych. Definiuje poszczególne typy zaburzeń mowy i odróżnia je od siebie na podstawie cech charakterystycznych.
Uważnie przysłuchuje się wymowie własnej oraz wymowie innych osób. Zauważa podstawowe błędy w wymowie. Stara się korygować własną wymowę.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Rozumie, że logopedia jest dziedziną interdyscyplinarną i że jednym z jego przyszłych zadań będzie praca w interdyscyplinarnym zespole.
Zdaje sobie sprawę z tego, że logopedia jest dziedziną prężnie się rozwijającą i że w związku z tym praca logopedy wymaga nieustannego dokształcania się.
Zna podstawowe zadania logopedy w pracy z pacjentem, rozumie także ograniczenia wiążące się z jego rolą.
Kryteria oceniania
Kontrola obecności (dopuszczalna jest 1 nieobecność).
Zaliczenie pisemne.
2,0 (ndst) więcej niż 1 dopuszczalna nieobecność, odpowiedzi zawierające średnio poniżej 50% wymaganych treści
3,0 (dost) Nie więcej niż 1 dopuszczalna nieobecność, odpowiedzi zawierające od 51 do 60% wymaganych treści
3,5 (ddb) Nie więcej niż 1 dopuszczalna nieobecność, odpowiedzi zawierające od 61 do 70% wymaganych treści
4,0 (db) Nie więcej niż 1 dopuszczalna nieobecność, odpowiedzi zawierające od 71% do 80% wymaganych treści
4,5 (pdb) Nie więcej niż 1 dopuszczalna nieobecność, odpowiedzi zawierające od 81% do 90% wymaganych treści
5,0 (bdb) Nie więcej niż 1 dopuszczalna nieobecność, odpowiedzi zawierające od 91% do 100% wymaganych treści
Literatura
Czaplewska E., Milewski S., 2011, Diagnoza logopedyczna, Sopot.
Gałkowski T., Jastrzębowska G., (red.) 1999, Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Opole.
Grabias S., (red.), 2001, Zaburzenia mowy, Lublin.
Grunia G., Lechta V., 2011, Wprowadzenie do logopedii, Kraków.
Kaczmarek L., 1991, Model opieki logopedycznej w Polsce (Projekt), Gdańsk.
Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, 2014, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin.
Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, 2015, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin.
Minczakiewicz E., 1998, Początki i rozwój polskiej logopedii, Kraków.
Porayski-Pomsta J. (red.), 2008, Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa.
Surowaniec J., 1992, Słownik terminów logopedycznych, Kraków.
Dokumenty Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej dot. organizacji opieki logopedycznej w Polsce
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Wykład w 1. połowie semestru od 4.10 do 22.11 |
W cyklu 2024Z:
Wykład w 1. połowie semestru od 4.10 do 22.11 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: