Pedagogika specjalna 3007-L1A1PS
Rys historyczny pedagogiki specjalnej w Polsce i na świecie. Wyjaśnienie pojęcia pedagogika specjalna, terminologia specjalistyczna, miejsce pedagogiki specjalnej wśród innych nauk. Cele, zasady i metody pedagogiki specjalnej. Definicje i klasyfikacje osób niepełnosprawnych. Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej, osób przewlekle chorych, osób z wadą słuchu, osób słabo widzących i niewidomych, osób z uszkodzonym narządem ruchu. System opieki, edukacji i poradnictwa niepełnosprawnych w Polsce.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza. Student:
•Zna podstawowe pojęcia i terminy z zakresu pedagogiki specjalnej
•Zna cele i zasady obowiązujące w pedagogice specjalnej
•Zna wybrane metody pedagogiki specjalnej
Umiejętnosci. Student:
•potrafi opisać charakterystyczne cechy poszczególnych niepełnosprawności
•potrafi rozpoznać dany rodzaj niepełnosprawności
Kompetencje społeczne. Student:
•Zna system opieki, edukacji i poradnictwa dla osób niepełnosprawnych w Polsce
•potrafi współpracować w zakresie terapii osób niepełnosprawnych
z różnymi instytucjami i specjlistami
Kryteria oceniania
Końcowe zaliczenie pisemne
Literatura
Doroszewska J. ,Pedagogika specjalna, 1989
Dykcik W., Pedagogika specjalna, 1997
Hulek A., Pedagogika rewalidacyjna, 1977
Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, 1998
Sowa J., Pedagogika specjalna w zarysie, 1997
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: