Ortodoncja 3007-L1A1OR
Wykłady poświęcone są przekazaniu informacji o rozwoju narządu żucia i diagnostyce ortodontycznej, zagadnieniom związanym z profilaktyką, etiologią i epidemiologią wad zgryzu, omawiane są podstawowe metody badania, rozpoznawania i leczenia ortodontycznego oraz zespołowego leczenia wad narządu żucia, a także współzależności między wadami zgryzu a wadami wymowy. W czasie ćwiczeń studenci uczą się rozpoznawania wad zgryzu na modelach diagnostycznych łuków zębowych oraz anamnezy, klinicznego badania pacjenta ogólnego, zewnątrzustnego i wewnątrzustnego, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji narządu żucia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent kursu:
(wiedza)
- posiada wiedzę o rozwoju układu stomatognatycznego, diagnostyce oraz
etiologii, etiopatogenezie i leczeniu wad narządu żucia,
- zna rolę ortodonty i logopedy w leczeniu wad zgryzu i wymowy
- posiada podstawową wiedzę o warunkach zgryzowych w różnych okresach rozwojowych dziecka K_W21
- posiada ogólną znajomość wad zgryzu, wynikających z wad wrodzonych twarzy i szczęki K_W38
- zna współczesne poglądy na współzależność wad zgryzu i wad wymowy ze szczególnym uwzględnieniem seplenienia K_W28
(umiejętności)
- posiada umiejętność rozpoznawania wad zgryzu i nieprawidłowości
zębowych,
- potrafi uzyskać z wywiadu informacje na temat przyczyn wad zgryzu i
zaburzeń artykulacji,
(kompetencje społeczne)
- widzi potrzebę i potrafi współpracować z lekarzem ortodontą w zakresie
zwalczania dysfunkcji i parafunkcji narządu żucia,
- widzi potrzebę szerzenia informacji na temat zasad profilaktyki
ortodontycznej i higieny jamy ustnej.
- promuje wzorce zdrowego życia K_K09
Kryteria oceniania
Obowiązkowa obecność na wykładach.
Obowiązkowa obecność, aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach.
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego jest obecność na wykładach i ćwiczeniach oraz zaliczenie ćwiczeń.
Literatura
Wymagana:
1. Gruba J., Zadurska M., Siemińska-Piekarczyk B.: Wybrane zagadnienia logopedyczne Część II- s,z,c,dz; www.komlogo.pl, Gliwice 2010
2. Olczak-Kowalczyk D., Grudziąż-Sękowska J.: Współzależność wad wymowy i wad zgryzu- doniesienie wstępne. Nowa Stomatologia 2010,2,62-67
3. Podstawy ortodoncji dla logopedów. Rokitiańska M., Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2004;
4. Ocena Współzależności występowania wady zgryzu, wady artykulacji i dysfunkcji narządu żucia u dzieci z przedszkoli warszawskich., Zadurska M., Siemińska-Piekarczyk B., Wierusz W., Mysiorska M., Kosińska K., Stomatologia Współczesna, supl.2007, 2, 17-24
Zalecana:
1. Stomatologia Wieku Rozwojowego red.Szpringer-Nodzak M., Wochna-Sobańska M., PZWL, Warszawa 2003;
2. Zarys Współczesnej Ortodoncji. red. Karłowska I., PZWL, Warszawa 2008; Współzależność wad zgryzu i wymowy na tle przyczynowym., Mackiewicz B., Magazyn Stomatologiczny 1992, 2, 28-30;
3. Wady zgryzu a wady wymowy- przegląd piśmiennictwa. Raftowicz-Wójcik K., Matthews-Brzozowska T., Dental Medical Problems, 2005, 42, 1, 149-154;
4. Zgryzy otwarte w leczeniu ortodontyczno-logopedycznym, Górniak D., Konopska L., Stomatologia Współczesna, 1996, 3, 467-470; Zniekształcenia dźwiękowej formy wypowiedzi w tyłozgryzach, Konopska L., Wędrychowska-Szulc B., Bielawska H., Górniak D.
5. Zaburzenia artykulacji u osób z poprzednimi wadami zgryzu, Konopska l., Rucińska-Grygiel B., Górniak D., Magazyn Stomatologiczny, 1998, 8, 32, 37
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: