Umiejętność czytania i pisania - rozwój i zaburzenia 3007-L-S3JZ1
Tematy prac realizowane w ramach seminarium dotyczą m.in.:
- rozwoju umiejętności czytania (technika, poprawność) lub/i pisania (aspekt grafomotoryczny, ortograficzny, językowy, narracyjny) u dzieci;
- trudności w rozwoju umiejętności czytania lub/i pisania u dzieci;
- trudności w czytaniu lub/i pisaniu o charakterze dysleksji u osób w różnym wieku;
- rozwoju językowego (w tym: fonologicznego, leksykalnego, morfologiczno-składniowego) w powiązaniu z rozwojem umiejętności czytania lub/i pisania u dzieci;
- wpływu czytania dzieciom na ich rozwój językowy.
Dodatkowo: Osoby zainteresowane udziałem w projektach badawczych będą mogły również wybrać temat, pozwalający im na napisanie pracy licencjackiej z wykorzystaniem procedur, które obecnie rozwijamy w zespołach badawczych nad badaniem fluencji słownej (projekt realizowany przez dr Joannę Zawadkę i dr hab. Marzenę Stępień we współpracy z Wydziałem Psychologii UW).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student:
Wiedza:
- posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju umiejętności czytania i pisania, zaburzeń tych umiejętności, rozwoju językowego
- w zaawansowanym stopniu istotę pisemnej komunikacji językowej, procesów warunkujących opanowanie umiejętności niezbędnych do tego typu komunikacji, a także przyczyny, patomechanizmy i objawy zaburzeń komunikacji pisemnej (czytania i pisania); ma uporządkowaną wiedzę o komunikacji alternatywnej i metodach wspomagających rozwój mowy;
Umiejętności:
- umie wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa, psycholingwistyki, psychologii, pedagogiki i logopedii oraz medycyny do formułowania ocen i sądów dotyczących mowy, poziomu jej rozwoju i zaburzeń, programowania postępowania terapeutycznego itp.; umie samodzielnie zdobywać informacje i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i językach obcych) oraz nowoczesnych technologii;
- umie samodzielnie pogłębiać wiedzę i rozwijać umiejętności, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;
- umie zaprezentować własne wątpliwości, sugestie, pomysły, interpretacje, popierając je merytoryczną argumentacją z wykorzystaniem wybranych ujęć teoretycznych i poglądów różnych autorów;
Kompetencje społeczne:
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ich uzupełniania i doskonalenia;
- dokonuje samooceny własnych umiejętności i kompetencji;
- dostrzega, poprawnie rozpoznaje i rozstrzyga problemy związane z lingwistycznymi aspektami zaburzeń mowy;
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności), aktywność na zajęciach, przygotowywanie wystąpień omawiających wybrane kwestie teoretyczne i praktyczne, przygotowanie konspektu pracy, przygotowanie i prezentacja fragmentów pracy.
Literatura
Kluczowa literatura z zakresu rozwoju umiejętności czytania i pisania:
Awramiuk E. (2006), Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Białystok.
Cieszyńska J., Korendo M. (2008), Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Kraków.
Jurek A. (2012), Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Gdańsk.
Krasowicz-Kupis G., 2002, Język, czytanie, dysleksja, Lublin.
Krasowicz-Kupis G., 1999, Rozwój metajęzykowy dzieci 6-9-letnich, Lublin.
Konior-Węgrzynowa H. (2015), Uczę czytać, Gdańsk.
Żytko M. (2006), Pisanie żywy język dziecka, Warszawa.
Kluczowa literatura z zakresu dysleksji:
Domagała A., Mirecka U., Standard postępowania logopedycznego w przypadku dysleksji rozwojowej, „Logopedia” 2008 (37), s. 117-125.
Krasowicz-Kupis G. (2006), Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk.
Krasowicz-Kupis G. (2009), Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy, Gdańsk.
Łockiewicz M., Bogdanowicz K. (2013), Dysleksja u osób dorosłych, Kraków.
Bogdanowicz M. (2013), Dysleksja w wieku dorosłym, Gdańsk.
Bogdanowicz M. (2005), Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk. (i nowsze)
Domagała A., Mirecka U. (red.) (2017), Zaburzenia komunikacji pisemnej, Gdańsk.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: