- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Glottodydaktyka - aspekty kulturowe w nauczaniu obcokrajowców języka polskiego 3007-GAK-OG
Kurs jest skierowany do osób zainteresowanych nauczaniem języka polskiego jako obcego lub drugiego, które studiują na innych kierunkach niż filologia polska oraz logopedia ogólna i kliniczna. Jego celem jest wyposażenie słuchaczy w podstawową wiedzę z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego lub drugiego, którego częścią jest nauczanie polskiej kultury. Słuchacze zapoznają się z podstawowymi terminami i pojęciami z zakresu nauczania i uczenia się języka obcego i drugiego w stopniu wystarczającym, aby po ukończeniu kursu samodzielnie znajdować informacje w literaturze przedmiotu. Poznają programy nauczania i materiały dydaktyczne oraz techniki nauczania języka obcego z elementami wiedzy o Polsce, polskiej kultury i grzeczności językowej. Na zajęciach zostanie zwrócona uwaga na różnice w komunikacji werbalnej i niewerbalnej w odmiennych kulturach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
- definiuje podstawowe terminy i pojęcia z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego i jako drugiego,
- wymienia techniki nauczania podsystemów języka i sprawności językowych,
- umie korzystać z programów nauczania i materiałów dydaktycznych w zakresie nauczania wiedzy o Polsce i polskiej kulturze oraz polskiej grzeczności językowej,
- planuje lekcję języka polskiego jako obcego z elementami nauczania kultury polskiej,
- buduje poprawne i proste wypowiedzi dotyczące kultury polskiej i wiedzy o Polsce, skierowane do uczących się,
- docenia znaczenie kompetencji międzykulturowej w dydaktyce.
Kryteria oceniania
1) Bieżąca praca na zajęciach i odpowiedzi po każdych zajęciach.
2) Zaliczenie pisemne na ocenę w sesji (stacjonarne, w sali).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. H. Komorowska (2009), "Metodyka nauczania języków obcych", Warszawa.
2. A. Seretny, E. Lipińska (2005), "ABC nauczania języka polskiego jako obcego", Kraków.
3. "Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej: materiały z VI Międzynarodowej Konferencji Glottodydaktycznej" (2005), pod red. P. Garncarka, Warszawa.
4. "Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Materiały z konferencji naukowej" (2010), pod red. P. Garncarka, P. Kajaka, A. Zieniewicza, Warszawa.
5. "Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Materiały z konferencji naukowej" (2012), pod red. P. Garncarka i P. Kajaka, Warszawa.
6. A. Burzyńska (2002), "Jakże rad bym się nauczył polskiej mowy... O glottodydaktycznych aspektach relacji język a kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Wrocław.
7. E. Lipińska, A. Seretny (2013), "Integrowanie kompetencji lingwistycznych w glottodydaktyce na przykładzie nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego: poradnik metodyczny z ćwiczeniami", Kraków.
8. M. Marcjanik (2002), "Polska grzeczność językowa", Kielce.
9. U. Żydek-Bednarczuk (2015), "Spotkanie kultur. Komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce", Katowice.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: