Język mediów, język w mediach 3007-C053EG1
Przedmiotem seminarium będą współczesne przekazy medialne, ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy językowej w wymiarze pragmatycznym (kto? do kogo? w jakiej sytuacji? w jakim celu?).
Badania przekazów medialnych mają na ogół charakter interdyscyplinarny, co powoduje konieczność sięgania po metody nie tylko z zakresu językoznawstwa, ale także dziedzin pokrewnych: psychologii, socjologii oraz medioznawstwa. Na łączenie różnych obszarów badawczych pozwalają założenia mediolingwistyki, która stanie się podstawą prowadzonych w czasie seminarium analiz. Mediolingwistyka pozwala badać strukturę i użycie języka w jego medialnym kontekście.
Seminarium obejmuje 2 semestry. W trakcie 1. semestru są przewidziane tematy ogólne, co pomoże uczestnikom sprecyzować własne założenia badawcze:
- Klasyfikacja i charakterystyka mediów (starych i nowych);
- Genologia medialna a genologia lingwistyczna;
- Dyskurs medialny;
- Językowy , medialny, dyskursywny obraz świata;
- Opis i analiza mechanizmów tworzenia tekstów medialnych;
- Opis i analiza języka poszczególnych mediów (telewizji, radia, prasy, internetu);
- Opis i analiza wybranych zjawisk językowych obserwowanych w mediach (m.in. perswazja i manipulacja, hejt, przemoc i agresja językowa, tabu językowe i obyczajowe, język wartości, autoprezentacja)
[Wskazane tematy będą uzupełniane o propozycje wskazane przez uczestników seminarium, zgodne z ich zainteresowaniami]
2. semestr będzie przeznaczony na propozycje uczestników zajęć i prezentacje koncepcji planowanych rozpraw dyplomowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA (Absolwent zna i rozumie: )
- fakty z zakresu językoznawstwa w stopniu pozwalającym mu napisać pracę dyplomową
- metodologie językoznawcze oraz z zakresu nauk o mediach
UMIEJĘTNOŚCI (Absolwent potrafi:)
napisać dłuższą spójną pracę naukową:
- opartą na precyzyjnie sformułowanej wyjściowej tezie i wyrazistych pytaniach badawczych;
- wykorzystującą świadomie wybraną metodę badawczą;
- poprawną i konsekwentną pod względem metodologicznym;
- właściwie osadzoną w samodzielnie zrekonstruowanym i krytycznie rozpoznanym stanie badań;
- popartą zgromadzonym materiałem dowodowym;
- składającą się z argumentów logicznie prowadzących do konkluzji;
- eksponującą celowość i atrakcyjność poruszanej problematyki;
- poprawną pod względem językowym, także w zakresie korzystania ze stylu naukowego;
- obudowaną poprawnie i kompletnie sporządzonymi przypisami i bibliografią;
- mieszczącą się w obowiązujących limitach objętości;
- ustnie zaprezentować swoje badania na każdym ich etapie: precyzyjnie definiując założenia i cele badawcze; dokonując właściwej selekcji problemów, przykładów i argumentów; uzasadniając celowość i atrakcyjność omawianej problematyki; wypowiadając się językiem bogatym, poprawnym, także w zakresie użycia stylu naukowego; utrzymując uwagę słuchaczy; wykorzystując przejrzyste techniki prezentacji badań (np. handouty, prezentacje multimedialne); dyskutując w sposób rzeczowo uargumentowany; mieszcząc się w założonym limicie czasowym wystąpienia
- student w swoich badaniach wykorzystuje techniki informacyjno-komunikacyjne
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (Absolwent jest gotowy do: )
- pracy w grupie, wspierania procesu twórczego innych osób;
- wzięcia odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy i kierowania się uczciwością naukową;
- doceniania różnorodności i wielości opinii i kultur
Kryteria oceniania
Podstawą do wystawienia oceny są:
- obecność na zajęciach (dopuszcza się 2 nieobecności w każdym semestrze);
- aktywne uczestnictwo w zajęciach: znajomość zadawanych tekstów będących podstawą dyskusji, udział w dyskusji;
- referaty cząstkowe stanowiące wstęp do poruszanego na zajęciach tematu;
- prezentacja koncepcji własnej pracy dyplomowej (II semestr)
- złożenie pracy dyplomowej zgodnej z wymaganiami (koniec II semestru)
W I semestrze zajęcia będą prowadzone w trybie synchronicznym za pośrednictwem GoogleMeet
Literatura
R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2012
Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków 2013.
seria: Współczesne media, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin.
B. Skowronek, Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013.
I. Loewe, Dyskurs telewizyjny w świetle lingwistyki mediów, Katowice 2018.
Maciejak K., Youtube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018.
M. Ślawska, Sztuka mediów. O świadomości gatunkowej dziennikarzy prasowych, Katowice 2019.
K. Kaszewski, Media o sobie. Językowe elementy autopromocyjne w przekazach informacyjnych prasy, radia i telewizji, Warszawa 2018.
Gatunki i formaty we współczesnych mediach, red. W. Godzic, A. Kozieł, J. Szylko-Kwas, Warszawa 2015
Literatura przedmiotu będzie uzupełniana i dostosowywana do zainteresowań badawczych seminarzystów. W czasie spotkań w formie zdalnej teksty omawiane na zajęciach będą udostępniane na grupowym dysku Google.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: