Zaburzenia rozwoju mowy - dyzartria, niedokształcenie mowy pochodzenia korowego 3007-3123Z3
Dyzartria:
Istota zaburzeń dyzartrycznych. Rodzaje dyzartrii. Obraz zaburzeń
fonetyczno-fonologicznych. Dyzartria a mózgowe porażenie dziecięce.
Charakter i zakres dysfunkcji ruchowych. Zaburzenia prozodii i artykulacji.
Udział logopedy w zespole specjalistycznym; usprawnianie funkcji narządów
mających wpływ na wyrazistość artykulacji i prozodii.
Niedokształcenie mowy pochodzenia korowego:
Słuch fonemowy i czucie kinestetyczne jako podstawa kształtowania się
systemu językowego. Stopień uszkodzenia oun a rodzaje niedokształcenia
mowy. Ekspresja i rozumienie wypowiedzi. Kompetencja językowa i
komunikacyjna. Trudności w nabywaniu słownictwa oraz gramatyki.
Charakterystyka jakościowa zmian rozwojowych. Trudności w opanowywaniu
czytania i pisania. Stymulacja rozwoju językowego - rodzaj i zakres. Kwestie
terminologiczne.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2005;
G. Jastrzębowska, Dyzartria dziecięca [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1999 i następne;
E. Kownacka, Lingwistyczne kryteria różnicowania afazji ruchowej i dyzartrii [w:] H. Mierzejewska (red.), Badania lingwistyczne nad afazją, Ossolineum, Wrocław, 1977 lub [w:] M. Przybysz-Piwkowa (red.), Afazja. Z lingwistycznych badań empirycznych, UW, Warszawa, 1993, (przedruk);
P. Łobacz, Wymowa patologiczna a norma fonetyczna w świetle analizy akustycznej [w:] S. Grabiał, Zaburzenia mowy, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001;
H. Mierzejewska, M Przybysz-Piwkowa (oprac.), Mózgowe porażenie dziecięce. Problemy mowy - diagnozowanie i postępowanie usprawniające, Wyd. DiG, Warszawa, 1997;
R. Michałowicz (red.), Mózgowe porażenie dziecięce, PZWL,
Warszawa 2001;
Z. Tarkowski, Dyzartria - wybrane problemy etiologii, diagnozy i terapii, Warszawa 1989;
W. Tłokiński, Zaburzenia mowy o typie dyzartrii [w:] Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, op. cit.
oraz prace O. Jauer-Niworowskiej i innych (tytuły zostaną podane na pierwszych zajęciach);
G. Jastrzębowska, Diagnoza i terapia rozwojowych zaburzeń mowy [w:] Podstawy neurologopedii, op. cit.;
G. Jastrzębowska, Z metodologii opisu alalii (afazji, dysfazji rozwojowej) [w:] S. Grabiał,(red.), Zaburzenia mowy, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001;
M. Kurowska, H. Mierzejewska, Z badań nad zaburzeniami językowymi u dzieci z dysfunkcjami oun [w:] J. Przesmycka-Kamińska, Trudności w werbalnym porozumiewaniu się z otoczeniem dzieci z różnymi dysfunkcjami oun, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002;
L. B. Leonard, SLI - specyficzne zaburzenie rozwoju językowego, Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdańsk 2006;
M. Przybysz-Piwkowa, Segmentacja fonemowa u dzieci z trudnościami w opanowywaniu pisania i czytania, [w:] J. Przesmycka- -Kamińska, Trudności w werbalnym porozumiewaniu się z otoczeniem dzieci z dysfunkcjami oun, op. cit.;
M. Przybysz-Piwkowa, Utrwalanie postaci graficznej i postaci fonologicznej wyrazów - propozycja ćwiczeń, tamże;
M. Przybysz-Piwkowa (opr.), Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach, DiG, Warszawa 2002;
inne prace zostaną podane na zajęciach
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: