Praktyczna nauka języka czeskiego (B1) 3005-KL3CZ
Podczas zajęć studenci zapoznają się ze specyfiką czeskiej wymowy i czeskiej sytuacji językowej, poznają podstawowe kategorie gramatyczne – przypadki w liczbie pojedynczej i mnogiej, czasy, tryb rozkazujący i przypuszczający, często używane przyimki i konstrukcje składniowe. Poznają słownictwo z różnych dziedzin życia codziennego. Zapoznają się ze sposobami zwracania się do różnych osób, typowymi zachowaniami językowymi. Poznają też niezbędne w procesie komunikacji zagadnienia socjokulturowe i realia życia w Republice Czeskiej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna wymowę czeską, specyfikę czeskich głosek, zna formy przypadków gramatycznych, formy trzech czasów, trybu rozkazującego i przypuszczającego, czasowniki modalne, najczęściej używane przyimki, liczebniki główne i porządkowe, stopniowanie przymiotników. Zna podstawowe słownictwo przydatne w komunikacji w różnych sytuacjach życia codziennego.
Zna sposoby zwracania się do osób w różnym wieku, najczęściej używane zwroty grzecznościowe i ostrzeżenia.
Zna podstawowe informacje o Republice Czeskiej i Czechach konieczne przy komunikacji z rodzimymi użytkownikami języka.
Umiejętności:
Student potrafi się swobodnie komunikować w sytuacjach życia codziennego, reaguje poprawnie na komunikaty. Radzi sobie w prostych sytuacjach towarzyskich, nawet jeśli nie potrafi zrozumieć wszystkiego i nie zawsze umie jeszcze samodzielnie podtrzymać konwersację.
Potrafi uchwycić główny sens wypowiedzi, zawarty w krótkich, wyraźnych, prostych przekazach, ogłoszeniach. Potrafi znaleźć informację w prostych, codziennych materiałach, takich jak ogłoszenia, reklama, prospekty, jadłospisy, rozkład jazdy, proste listy prywatne.
Student rozumie proste teksty mówione i pisane i potrafi wybrać z nich istotne informacje, nawet jeśli nie zna każdego słowa w nich zawartego. Rozumie wyrażenia i najczęściej używane słownictwo dotyczące najbliższych mu dziedzin życia.
Potrafi użyć serii zwrotów i zdań, aby opisać prostymi pojęciami swoją rodzinę i inne osoby, warunki życia, swoje wykształcenie oraz swoją obecną i ostatnio wykonywaną pracę. Potrafi napisać e-mail, list, krótką notatkę na znane tematy, streścić usłyszany lub przeczytany prosty tekst na tematy ogólne.
Potrafi wyszukać proste informacje źródłowe z wykorzystaniem różnych środków i metod.
Student wymawia głoski w sposób zbliżony do rodzimych użytkowników języka czeskiego.
Kompetencje społeczne:
Student rozumie i dostrzega zalety współpracy w grupie potrafi współpracować w grupie.
Rozumie potrzebę stałego zdobywania wiedzy, a w szczególności konieczność uczenia się języków obcych, zarówno tych popularnych, jak i tych uważanych za rzadkie.
Student reaguje poprawnie językowo i poza językowo w różnych sytuacjach.
Dostrzega różnice kulturowe i jest otwarty na odmienność różnych kultur.
Kryteria oceniania
Na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy:
- obecność na lektoracie (liczba nieusprawiedliwionych obecności w semestrze - 4 nieobecności)
- aktywność na zajęciach
- zaliczenie testów cząstkowych
- odrabianie prac domowych
- wynik końcowego testu zaliczeniowego, pisemnej i ustnej części egzaminu.
Aby uzyskać ocenę pozytywną należy wykazać się osiągnięciami w każdej z wyżej wymienionych kategorii.
Literatura
I. Reskova, M. Pintarova "Communicative Czech elementary" z zeszytem ćwiczeń
I. Reskova, M. Pintarova "Communicative Czech intermediate" z zeszytem ćwiczeń
L. Holá, "Česky krok za krokem 1" z dwoma zeszytami ćwiczeń
Materiały dodatkowe:
artykuły prasowe i internetowe, fragmenty filmów i programów telewizyjnych, materiały audio, gry językowe, wybrane ćwiczenia z innych podręczników, materiały własne lektora
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: