Praktyczna nauka języka chorwackiego (B1) 3005-KL3CH
PRZEDSTAWIANIE SIĘ I NAWIĄZYWANIE ZNAJOMOŚCI:
- przyswajanie podstawowych skonwencjonalizowanych zwrotów i formuł grzecznościowych używanych podczas nawiązywania znajomości, przedstawiania się, witania itd.
- sposób zapisu i wymowy chorwackich głosek.
LUDZIE I ICH ZAWODY
- nazwy państw i narodowości;
- nazwy zawodów i związane z ich tworzeniem reguły słowotwórcze;
- odmiana rzeczownika.
ŻYWNOŚĆ I NAPOJE, ZAKUPY I ZAMÓWIENIA:
- składanie zamówienia w kawiarni i restauracji (na podstawie autentycznych materiałów);
- zakupy w sklepie i na targu;
- rozmowa o podstawowych nawykach żywieniowych;
- liczebniki, tryb rozkazujący czasownika.
CECHY PRZEDMIOTÓW I LUDZI
- opis przedmiotu, kolory;
- opis osoby (wygląd zewnętrzny i cechy charakteru;
- części ciała;
- wyrażanie stosunku przynależności, (przymiotniki dzierżawcze);
- związek zgody między przymiotnikiem i rzeczownikiem, stopniowanie przymiotnika.
RODZINA, PRZYJACIELE, ZNAJOMI I ZWIERZĘTA DOMOWE
- relacje rodzinne;
- opisywanie członków rodziny, ich nazwy;
- zaimki osobowe i względne.
(NIE) SZATA ZDOBI CZŁOWIEKA
- zakup odzieży i obuwia;
- nazywanie rodzajów odzieży i obuwia;
- dyskusja na temat zwyczajów w kwestii ubioru, moda;
- Zaimki pytające.
GDZIE MIESZKAM
- opis domu oraz jego wnętrza i wyposażenia; porządek w domu;
- ogłoszenia o sprzedaży/ kupnie/wynajmie mieszkania i domu;
- chorwackie i polskie zwyczaje mieszkaniowe;
- czasowniki bezosobowe i zwrotne.
ŻYCIE CODZIENNIE
- opisywanie codziennych czynności i przyzwyczajeń;
- korzystanie z programu telewizyjnego;
- wyrażanie czasu (podawanie godziny).
ORIENTACJA W PRZESTRZENIE:
- pytanie o drogę, kierunki świata;
- lotnisko, dworzec, postój taksi, rozkład jazdy;
- kantor, bank, poczta.
PODRÓŻE
- własne przeżycia, plany wakacyjne;
- wizyta w agencji turystycznej, rezerwacja pokoju, zakup wycieczki;
- zwyczaje wakacyjne;
- nazwy miesięcy i pór roku;
- czas przeszły i przyszły.
LICZENIE
- zapis słowny liczb (daty, sumy pieniężnej itd.);
- wymiana waluty;
- nieregularna liczba mnoga, połączenie liczebnika z rzeczownikiem.
ZDROWIE I SPORT
- wizyta u lekarza, opis swojego samopoczucia i stanu fizycznego;
- hobby;
- dyskusja o sposobach spędzania wolnego czasu;
- określenia czasowe, stopniowanie przysłówków.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Rozumienie: Słuchanie
- potrafi zrozumieć podstawowe wyrazy i związki wyrazowe, które opisują jego, jego rodzinę oraz środowisko, w którym funkcjonuje, przy założeniu, że współrozmówca mówi wolno i wyraźnie.
- potrafi zrozumieć powszechnie używane wyrazy i związki wyrazowe, które są mu niezbędne w obszarze jego bezpośredniego zainteresowania (tj. proste informacje o sobie samym i o swojej rodzinie, miejscu zamieszkania, samopoczuciu, informacje potrzebne przy dokonywaniu zakupów, przy opisywaniu swojego otoczenia, w pracy). Jest w stanie zrozumieć podstawowe znaczenie krótkich, prostych i niedwuznacznych wiadomości oraz publicznych ogłoszeń.
Rozumienie: Czytanie
- Jest w stanie zrozumieć podstawowe komunikaty publiczne, m.in. ogłoszenia, ostrzeżenia, hasła reklamowe.
- Potrafi przeczytać ze zrozumieniem krótkie, proste teksty, które zostały uprzednio dostosowane do poziomu A2. Jest w stanie odnaleźć konkretne informacje w krótkich tekstach, pisanych prostym językiem, np. ogłoszeniach, jadłospisach, rozkładach jazdy, broszurach informacyjnych i reklamowych. Potrafi także zrozumieć proste, osobiste komunikaty zapisane wiadomościach tekstowych, w listach, na widokówkach.
Mówienie: Porozumiewanie się
- Potrafi prowadzić rozmowę na podstawowym poziomie znajomości języka chorwackiego, pod warunkiem, że współrozmówca jest gotów powtórzyć lub przeformułować swoje zdania oraz pomóc studentowi wyrazić swoje zdanie. Potrafi zadawać i odpowiadać na proste pytania w zakresie dobrze znanych mu tematów oraz w celu zaspokojenia swoich bezpośrednich potrzeb komunikacyjnych.
- Jest w stanie porozumiewać się w podstawowych i typowych sytuacjach komunikacyjnych, które wymagają bezpośredniej wymiany informacji na znane i bliskie studentowi tematy. Może także uczestniczyć w krótkich rozmowach, nawet gdy nie rozumie wszystkich komunikowanych treści.
Mówienie: samodzielne wypowiadanie się
- Student potrafi używać prostych wyrażeń i zdań, aby opisać swoje miejsce zamieszkania i otoczenie.
- potrafi wyrazić swoją opinię w zakresie codziennej, podstawowej komunikacji.
- Używając prostych fraz i zdań potrafi opisać swoją rodzinę, znane mu osoby, warunki mieszkaniowe, dotychczasowy tok kształcenia.
Pisanie
- Potrafi napisać krótki, prosty tekst np. na widokówce z pozdrowieniami z wakacji. Potrafi wypełniać formularze z danymi osobowymi, takimi jak nazwisko, adres, obywatelstwo.
- Jest w stanie pisać krótkie i proste notatki lub wiadomości wynikające z doraźnych potrzeb. Potrafi napisać bardzo prosty list prywatny, na przykład z podziękowaniami.
Leksyka
- Student włada szerokim zasobem podstawowego słownictwa, dostosowanym do poziomu podstawowego A1-A2.
Ortografia i pisownia
- Student w pełni opanował ortografię i zna podstawowe zasady pisowni.
- Jest w stanie bezbłędnie zapisać wyraźnie podyktowany tekst.
Fonetyka
- Student jest zapoznany z podstawowymi zasadami fonetycznymi (zna m. in. rodzaje głosek, zachodzące procesy fonetyczne) oraz potrafi je zastosować w mowie i piśmie.
- Student potrafi obsługiwać panel laboratorium językowego,
Morfologia
- Student rozróżnia odmienne i nieodmienne części mowy. Opanował podstawowe zasady odmiany rzeczowników, przymiotników i czasowników, używa liczebników oraz potrafi stopniować przymiotniki i przysłówki.
Składnia
- Student stosuje w praktyce podstawową wiedzę z zakresu składni, rozpoznaje komunikacyjna funkcje zdań.
- Potrafi budować zdania proste i złożone.
Kompetencja socjokulturowa
- Student jest zapoznany z podstawowymi informacjami o Chorwacji, jej realiach społecznych i kulturowych oraz zwyczajami jej mieszkańców.
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają następujące elementy:
- frekwencja na zajęciach (możliwe 3 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze); 20% oceny
- wykonanie zadań pozalekcyjnych (wypracowania pisemne, przygotowanie prezentacji itd.) i zaliczenie wszystkich testów kontrolnych;
aktywność w trakcie zajęć; 20%
- umiejętność zaprezentowania na egzaminie ustnym wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy.
- wynik testu końcowego zaliczeniowego – 60% oceny
Skala ocen
99 – 100% - 5 ( celujący)
93 – 98% - 5 ( bardzo dobry)
87 – 92% - 4+ (dobry plus)
77 – 86% - 4 (dobry)
71 – 76% - 3 (dostateczny plus)
60 – 70% - 3 (dostateczny)
Literatura
Podstawowa:
M. Čilaš-Mikulić, M. Gulešić Machata, D. Pasini, S.L. Udier, Hrvatski za početnike 1, Udžbenik hrvatskoga kao drugog i stranog jezika, Zagrzeb 2006.
V. Kosovac, V. Lukić, Učimo hrvatski 1, Udžbenik s vježbenicom, Zagrzeb 2005.
M. Čilaš-Mikulić, M. Gulešić Machata, S.L. Udier, Razgovarajte s nama A2-B1, udžbenik za više početnike, Zagrzeb
Dodatkowa:
B. Kryżan-Stanojević, I. Sawicka, Ćwiczenia z gramatyki języka chorwackiego, Vježbe iz gramatike hrvatskoga jezika, Toruń 2000.
M. Moguš, N. Pintarić, Słownik polsko-chorwacki, Poljsko-hrvatski rječnik, Zagrzeb 2002.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: