Wiedza o sztuce Serbii 3005-KL1WOSE
Przedmiotem zajęć jest syntetyczny przegląd zjawisk z zakresu sztuk wizualnych, decydujących o specyfice serbskiej kultury artystycznej, rozpatrywanej w kontekście procesów historyczno-cywilizacyjnych regionu Bałkanów oraz w relacji do nurtów rozwojowych sztuki w Europie. Na podstawie analizy dzieł, praktyk artystycznych, form estetycznych, biografii twórczych itp., reprezentatywnych dla lokalnej kulturosfery uczestnicy będą poznawać główne nurty rozwojowe serbskiego uniwersum symbolicznego stanowiącego pole formowania oraz ekspresji tożsamości kulturowej i narodowego autowizerunku Serbów.
Zakres tematów
1. Definicje. Doświadczenie sztuki. Metody analizy i interpretacji dzieł plastycznych.
2. Wizualne formy ekspresji (gatunki, style, funkcje) w kulturze serbskiego średniowiecza.
3. Przemiany ikonosfery Bałkanów pod wpływem estetyki osmańskiej.
4. Formowanie narodowego kanonu sztuki.
5. Sztuka a modernizacja kultury wizualnej w Serbii XX wieku.
6. Plastyka ludowa w procesie wytwarzania wizualnych kodów serbskiej tożsamości kulturowej.
7. Społeczne zaangażowanie sztuk wizualnych.
8. Przemiany geografii artystycznej w Serbii pod wpływem przemian polityczno-cywilizacyjnych.
9. Instytucje sztuki w Serbii w XX i XXI w.
10. Działania twórcze studentów inspirowane sztuką Serbii.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu (warsztatu) student:
WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI
– analizuje dzieła sztuk pięknych
-- posiada podstawowy zasób pojęć z historii i teorii sztuki
– rozpoznaje specyfikę sztuki kraju
-- potrafi wskazać kierunki inspiracji i oddziaływań zewnętrznych
– wyjaśnia dynamikę rozwoju artystycznego kraju
POSTAWY
-- jest świadomym i kompetentnym obserwatorem zjawisk i procesów estetycznych
-- umie dokonać oceny wartości estetycznej danego artefaktu
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w czasie zajęć, dowodzące umiejętności zastosowania podstawowych narzędzi służących do analizy zjawisk artystycznych oraz znajomości literatury przedmiotu. Zaliczenie testu końcowego.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Przykładowa literatura:
Vojislav Mole, Sztuka Słowian południowych, Wrocław 1962.
Eugeniusz Trubieckoj, Kolorowa kontemplacja, przeł. H. Paprocki, Warszawa 1998.
Paweł Floreński, Ikonostas i inne szkice, przeł. Z. Podgórzec, Warszawa 1981.
Leonid Uspienski, Teologia ikony, przeł. M. Żurowska, Poznań 1993.
Piotr Piotrowski, Awangarda w cieniu Jałty, Poznań 2005.
Miško Šuvaković, Pojmovnik moderne i postmoderne likovne umetnosti i teorije posle 1950 godine, Beograd - Novi Sad 1999.
Miško Šuvaković, Konceptualna umetnost, Novi Sad 2007.
Slavomir Vojinović, Naiva u Srbiji. Slikari, vajari, Beograd 1991.
Daniel J. Goulding, Jugoslovensko filmsko iskustvo, 1945—2001, Zagreb 2004.
Magdalena Bogusławska, Obraz władzy we władzy obrazu. Artystyczne konceptualizacje wizerunku Josipa Broza Tity, Kraków – Warszawa 2015; Współczesna sztuka wizualna w Serbii – redefinicje tożsamości i kierunki instytucjonalizacji, [w:] B. Zieliński (red.), Krajobraz po transformacji, vol. 1, red. B. Zieliński, Poznań 2018, 215–228.
Ewa Wróblewska-Trochimiuk, Strategie kreowania wroga w serbskim plakacie propagandowym w latach 1944–1948, [w:] M. Bogusławska, Z. Grębecka (red.), Komunistyczni bohaterowie, t. 2: Przemiana, bunt, odrzucenie, 239–250. Warszawa:
Grzegorz Dziamski, Artystyczne interwencje w przestrzeń miejską, [w:] E. Rewers (red.), Miasto w sztuce – sztuka miasta. Kraków: Universitas 2010, 285–306.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: