Dziecko z trudnościami w pisaniu 3003-Z753FL1
I. Uświadomienie różnic między mową a pismem. Charakterystyka systemu graficznego współczesnego języka polskiego. Analiza i interpretacja błędów w pisaniu. Dysleksja rozwojowa i jej charakterystyka.
II. Student po zaliczeniu przedmiotu jest przygotowany do rozpoznawania przyczyn trudności w pisaniu, mechanizmów powstawania błędów i wspomagania rozwoju językowego dziecka. Sprawnie posługuje się terminologią specjalistyczną. Potrafi dokonać merytorycznej oceny pomocy edukacyjnych oferowanych na rynku, także mających służyć profilaktyce.
III.1. Mowa głośna. Koartykulacja
2. Mowa a pismo.
3. System graficzny języka polskiego.
4. Polszczyzna jako język alfabetyczny.
5. Relacje między głoską i literą.
6. Struktura graficzna liter.
7. Grafia złożona - wieloznaki.
8. Inwentarz grafemów i allografów.
9. Typy znaków graficznych: fonogramy, ideogramy, logogramy, piktogramy.
10. System (orto)graficzny a system fonologiczny współczesnej polszczyzny.
11. Neuro-psycho-fizjologiczne uwarunkowania mowy i pisma.
12. Pojęcie gotowości i dojrzałości do nauki czytania i pisania.
13. Świadomość językowa a świadomość fonologiczna. 14.Trening świadomości fonologicznej.
15. Stan mowy i języka a poziom pisma.
16. Dysgrafia i dysortografia. Dysleksja rozwojowa.
17. Metody pracy z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się.
18. Kryteria oceny pomocy edukacyjnych.
19. Profilaktyka. Metody wspomagające rozwój językowy dziecka.
20. Testy i próby badawcze do diagnozy i terapii dzieci z trudnościami w nabywaniu umiejętności czytania i pisania.
Rodzaj przedmiotu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: