- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Linguistic innovations in Polish 3003-LIP-B-OG
Zakres tematów
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z powstającymi współcześnie innowacjami językowymi: leksykalnymi, fonetycznymi, słowotwórczymi, fleksyjnymi, składniowymi i frazeologicznymi. Jednym z zagadnień będzie próba odróżnienia innowacji od błędu językowego. Studenci będą mieli też okazję ocenić wybrane innowacje pod kątem zgodności z normą, odwołując się do swojej wiedzy na temat kryteriów poprawności językowej. Kolejnym etapem będzie analiza materiału: przyczyny i mechanizmy powstania danej konstrukcji. Pod koniec zajęć studenci będą mieli okazję samodzielnie, przy użyciu zdobytej wiedzy, przeanalizować wybrane innowacje językowe. Zbierając materiał, będą korzystali z Narodowego Korpusu Języka Polskiego oraz wyszukiwarki Google.
Zagadnienia szczegółowe:
1. Typy innowacji językowych.
2. Współczesne tendencje rozwojowe języka polskiego.
3. Stosowanie kryteriów poprawności językowej w pracy badawczej.
4. Sposoby opisu innowacji językowych.
5. Narzędzia internetowe stosowane w pracy badawczej (NKJP, wyszukiwarka Google, frazeo).
6. Analiza tekstów współczesnych pod kątem ich innowacyjności.
7. Rodzaje zmian znaczeniowych.
8. Samodzielna analiza wybranych innowacji językowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
– zna tendencje rozwojowe języka polskiego;
– potrafi znaleźć w tekście innowacje językowe różnego typu oraz je zanalizować;
– korzystając z poznanych kryteriów poprawności językowych, jest w stanie określić daną formę jako poprawną bądź niezgodną z normą;
– korzysta z NKJP, Frazeo i wyszukiwarki Google w zakresie umożliwiającym zebranie potrzebnego materiału.
Kryteria oceniania
Krótki referat na temat wybranej innowacji językowej, grupy wyrazów lub konstrukcji.
Literatura
Anusiewicz J., 1978, Konstrukcje analityczne we współczesnym języku polskim, Wrocław.
Bąba S., 1989, Innowacje frazeologiczne współczesnej polszczyzny, Poznań.
Burkacka I., 2016, Intertekstualność współczesnej komunikacji. Memy a teksty kultury.
Burkacka I., 2017, Memy a stereotypy [w:] E. Kołodziejek, R. Sidorowicz (red.), Internet jako przedmiot badań językoznawczych, Szczecin, s. 11–26.
Burkacka I., 2018, Niemiec płakał jak sprzedawał. Niemcy i kultura niemiecka w polskich memach internetowych (w:) Pamięć, dyskurs, tożsamość. Rozważania interdyscyplinarne.
Buttler D., 1976, Innowacje składniowe współczesnej polszczyzny, Warszawa.
Fliciński P., 2015, Wybrane aspekty nienormatywnej łączliwości frazeologizmów na podstawie danych korpusowych (w:) Nowe zjawiska V w języku, tekście i komunikacji. Frazeologizmy, Olsztyn, s. 35-47.
Jabłońska M., 2019, New prepositional analytic constructions in contemporary Polish [w:] „Cognitive Studies” 19, s. 1-11.
Majkowska G., 2015, Źródła polskiej frazeologii (w:) Nowe zjawiska V w języku, tekście i komunikacji. Frazeologizmy, s. 148-167.
Szpila G., 2000, Język trzeciego tysiąclecia: zbiór referatów z konferencji, Kraków.
Walczak B., 1995, Przegląd kryteriów poprawności językowej, „Poradnik Językowy” 9–10, s. 1–16.
Waszakowa K., 2017, Kognitywno-komunikacyjne aspekty słowotwórstwa, Warszawa.
Laboratorium Językowe UW: http://www.laboratoriumjezykowe.uw.edu.pl
Narodowy Korpus Języka Polskiego: http://nkjp.pl
Obserwatorium Językowe: http://nowewyrazy.uw.edu.pl
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: