- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Język polski - ciekawie, twórczo, z pasją; metoda Montessori w szkole podstawowej 3003-JPC-OG
Podczas zajęć studenci zapoznają się z zasadami pracy w szkołach Montessori oraz możliwościami przeniesienia stosowanych w nich rozwiązań do potrzeb tradycyjnego nauczania, dowiedzą się, czym jest lekcja trójstopniowa i na czym polega kontrola błędów w pomocach oraz jak wykorzystać dorobek oparty na kształceniu metodą Marii Montessori do poznania i utrwalenia nowych zagadnień.
Studenci zapoznają się z pomocami stosowanymi w pedagogice zgodnej z metodami Montessori przy rozwijaniu umiejętności językowych. Znajdą się wśród nich:
• tzw. pomoce sensoryczne – do kształcenia zmysłów, które są wstępem do poznawania języka polskiego, służą ćwiczeniu i utrwaleniu poznanych zagadnień lub występują równolegle z innymi pomocami,
• pomoce do edukacji polonistycznej.
Przyszli nauczyciele zastanowią się nad tym, jak pedagogika Montessori sytuuje się wobec nauczania podającego i konstruktywizmu oraz które jej elementy warto przenieść w odpowiednio dostosowanej formie do tradycyjnej szkoły. Rozważą także, czy da się prowadzić 45-minutową lekcję zgodnie z zasadami pedagogiki Montessori oraz które elementy podejścia montessoriańskiego warto wcielić w szkolne życie.
Szczegółowe tematy zajęć będą dotyczyły następujących zagadnień:
1. Czym jest pedagogika Montessori? Zasady pracy w klasie. Historia życia Marii Montessori. Sprzęt do robienia pomocy, wyposażenie sali. Księga ucznia.
2. Części mowy i kolory – czasownik, przysłówek
3. Części mowy i kolory – rzeczownik, przymiotnik, zaimek, liczebnik
4. Części mowy i kolory – przyimek, spójnik, partykuła, wykrzyknik.
5. Części mowy – pudełka gramatyczne.
6. Wzbogacanie słownictwa i frazeologia.
7. Ortografia i kolory.
8. Części zdania.
9. Pisanie opowiadań i inne wypowiedzi pisemne.
10. Omawianie lektur w ujęciu montessoriańskim, nauka wierszy.
11. Utrwalanie wiedzy. Jak zrealizować podstawę programową? Organizacja pracy ucznia, obowiązki nauczyciela. Dziennik umiejętności i wiedzy. Czy to działa? Omówienie pomocy wykonanych przez uczestników zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
WIEDZA:
1) Zna (wymienia, opisuje) główne założenia kształcenia językowego zgodnego z metodą Montessori.
2) Zna (rozpoznaje, nazywa, opisuje) wybrane pomoce używane w metodzie Montessori do nauczania języka polskiego w starszych klasach szkoły podstawowej.
UMIEJĘTNOŚCI:
1) Potrafi korzystać z poznanych pomocy dydaktycznych zgodnych z metodą Montessori przy wprowadzaniu zagadnień językowych i literackich w dydaktyce szkolnej.
2) Wykorzystuje wiedzę o materiałach montessoriańskich do tworzenia własnych pomocy dydaktycznych, które mogą wspierać rozwijanie umiejętności językowych w klasie niemontessoriańskiej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1) Jest świadomy posiadanej przez siebie wiedzy i zna zakres nabytych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju.
2) Umie współpracować w grupie i jest otwarty na nowe idee i gotowy do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów.
3) Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność i sposób przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych.
4) Ma świadomość znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie, które student otrzymuje na podstawie:
- aktywności na zajęciach
- przygotowania jednej pomocy do wybranego bloku tematycznego zgodnie z kryteriami podanymi podczas zajęć oraz jednej strony z Księgi ucznia
- wymagana obecność na 80% zajęć
W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej zajęcia będą prowadzone w sali lub zdalnie z wykorzystaniem narzędzi Google Meet lub platformy Zoom.
Praktyki zawodowe
Nie
Literatura
Literatura podmiotu (dla chętnych – podczas kolejnych lat pracy warto zajrzeć do źródeł):
Montessori M., Domy dziecięce, Warszawa 2005.
Montessori M., Odkrycie dziecka, Łódź 2014.
Montessori M., Wykłady londyńskie 1946, Warszawa 2019.
Montessori M., O kształtowaniu się człowieka, Warszawa 2019.
Montessori M., Sekret dzieciństwa, Warszawa 2019.
Montessori M., Dziecko w rodzinie, Warszawa 2020.
Montessori M., Co powinieneś wiedzieć o swoim dziecku, Warszawa 2020.
Literatura przedmiotu (skany potrzebnych stron znajdą Państwo na platformie Kampus)
Badura-Strzelczyk, Pomóż mi zrobić to samemu. Jak wykorzystać idee Marii Montessori we współczesności, Kraków 1998 (fragmenty).
Bednarczuk B., Osobowość autorska absolwentów klas Montessori w perspektywie doświadczeń i celów życiowych, Kraków 2016 (rozdział Podsumowanie i wnioski).
Davis S., Montessori w twoim domu, Ożarów Mazowiecki 2020 (fragmenty).
Epstein Paul, Z notatek obserwatora Montessori w praktyce, Kraków 2014 (rozdział 2).
Guz S., Edukacja w systemie Marii Montessori. Wybrane obszary kształcenia, t. I, Lublin 2016 (cz. I System edukacyjny Marii Montessori – podstawy pedagogiczne).
Guz S., Metoda Montessori w przedszkolu i szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci, Lublin 2006 (rozdział 5).
Miksza M. (red.), Język oknem na świat – edukacja językowa w pedagogice Marii Montessori, Łódź 2015 (rozdział 2).
Miksza M., Zrozumieć Montessori, Impuls, Kraków 2018 (fragmenty).
Pitamic M., Naucz mnie samodzielności. Zajęcia metodą Montessori dla Ciebie i Twojego dziecka, Warszawa 2010 (rozdział 3).
Poussin Ch., Roche H., Hamidi N., Metoda Montessori od 6 do 12 lat, Warszawa 2019 (fragmenty).
Literatura pomocnicza:
Fisher R., Uczymy, jak się uczyć, Warszawa 1999 (rozdział 3).
Fisher r., Uczymy, jak myśleć, Warszawa 1999 (rozdział 4).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: