Praktyki ruchowe 3002-SZS-22WT2
Podstawą każdych zajęć będzie trening somatyczny. Praktyki ruchowe mają za zadanie przygotować ciało oraz zmysły do uważnej i empatycznej obserwacji swojego ciała, mają za zadanie wykształcenie kondycji i nawyku aktywności fizycznej. Podczas warsztatów będą wykorzystywane elementy treningu pochodzącego z tańca i choreografii współczesnej, inspirowane takimi technikami jak: ruch autentyczny, improwizacja, edukacja przez ruch Moshe Feldenkraisa, Body Mind Centering Bonnie Brainbridge Cohen, scory choreograficzne.
Będziemy również dyskutować o wybranych tekstach choreografów zaangażowanych społecznie i podejmujących temat „polityczności” w swojej twórczości, aby trenować także “mięsień” krytycznego myślenia.
Osoby studiujące zapoznają się także z podstawowymi elementami choreografii takimi, jak: kompozycja fraz ruchowych, rozpoznawanie cech i jakości ruchu (rytm, czas, rozmieszczenie w przestrzeni, dynamika, kierunki, relacje ciało-przestrzeń, strartegie solo i strategie grupowe).
Warsztat zakończony będzie wspólną prezentacją dla publiczności w formie „lecture performance”.
Prowadząca:
Magdalena Przybysz - choreografka, performerka, trenerka. Jest jedną z bohaterek książek: Anny Królicy Pokolenie solo oraz Witolda Mrozka Nowy taniec. Kierowniczka studiów na SWPS „Komunikacja w organizacji oparta na empatii” oraz wykładowczyni na Wydziale Somatyki w tańcu i terapii na Akademii Muzycznej w Łodzi. Stypendystka stypendium Grażyny Kulczyk z zakresu choreografii współczesnej (2021), w ramach którego powstał zbiór choreo-grafik. Współpracowała min. z Michałem Kmiecikiem, Dominiką Knapik, Rafałem Urbackim, Igą Gańczarczyk, Klaudią Hartung-Wójciak.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student/ka:
zna i rozumie podstawowe praktyki ruchowe związane z tańcem współczesnym, nową choreografią i postmodern dance.
zna i rozumie pojęcie polityczności choreografii, autonomii ciała oraz praktyk oporu, rozpoznaje twórców i przedstawicieli polskich i światowych choreografii współczesnej
potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, , który wykorzystuje poznane praktyki ruchowe, samodzielnie formułując problem, dobierając odpowiednią grupę osób uczestniczących adekwatnie do swoich umiejętności
jest gotów/a do samodzielnego, twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii oraz potrafi krytycznie myśleć o politycznym aspekcie ruchu i tańca
Kryteria oceniania
obecność i aktywność na zajęciach,
udział w przygotowaniu wspólnej prezentacji lecture performance w ramach sesji otwartej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: