Pracownia śpiewu naturalnego 3002-SZS-22WT1
Zajęcia poświęcone będą głosowi ludzkiemu oraz czynności śpiewania, potraktowanej jako jedna z podstawowych aktywności człowieka. Zajmować się będziemy nabywaniem umiejętności higienicznego wydobycia głosu i nauką techniki wokalnej nazywanej „śpiewem białym”, śpiewem naturalnym” lub „śpiewem archaicznym”, praktykowanej w śpiewie tradycyjnym w Europie środkowo-wschodniej. W szczególności skupimy się na sposobach śpiewu w kilku regionach Polski nizinnej czyli na Mazowszu, Lubelszczyźnie i Kurpiach Białych. Pracować będziemy z różnorodnym repertuarem pieśni powszechnych oraz związanych z cyklem życiowym czy dorocznym. Dzięki praktykowaniu śpiewu w grupie, ćwiczeniom oddechowym, fonacyjnym, pracą nad rezonatorami itd.wykonywanym w formie zabawy i naturalnych dla głosu sytuacji, zyskamy świadomość swojego głosu, jego siły i znaczenia w osiąganiu równowagi psychofizycznej i dobrostanu jednostki i całej społeczności.
Prowadząca:
Agata Harz - śpiewaczka, członkini Warszawskiego Domu Tańca, już od lat 90. XX wieku zajmuje się archaicznymi technikami śpiewu, prowadząc badania terenowe w różnych regionach Polski (Mazowsze, Radomskie, Lubelskie, Kurpie) archiwizuje stary folklor oraz uczy się pieśni bezpośrednio od starszych śpiewaków i śpiewaczek wiejskich. Współtwórczyni awangardowej grupy „Księżyc”, wokalistka „Bractwa Ubogich” (pierwszej w Polsce kapeli z miasta zajmującej się polską muzyką tradycyjną „in crudo”), zespołu „Pies szczeka” oraz „Wędrowiec”. Współpracuje z Filharmonią Narodową, uczestnicząc w koncertach dla dzieci i młodzieży w ramach Działu Edukacji oraz z Teatrem Polskiego Radia.
agataharz.wix.com/ahaha
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student/ka:
zna i rozumie najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru;
zna i rozumie przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
jest gotów/a do świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
> obecność i aktywność na zajęciach - dopuszczalna liczba nieobecności: 4 godz. akademickie (3 godz. zegarowe)
> udział w grupowym występie podczas sesji otwartej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: