Historie oddolne 3002-KON2022K19
Zajęcia poświęcone historii oddolnej jako sposobowi wytwarzania wiedzy o przeszłości oraz metodom dzielenia się tą wiedzą w sposób
włączający i demokratyczny. Używając kategorii "oddolności" przyjrzymy się zarówno lekturom realizującym postulat badawczy włączania
do opowieści o przeszłości grup i podmiotów społecznych wcześniej słabo reprezentowanych w historiografii (przede wszystkim historie
robotnicze, herstorie, history from below), jak i działaniom ze społecznościami (jak tworzyć i wykorzystywać w pracy
badawczej archiwa społeczne i prywatne, jak realizować partycypacyjny model historii). Ważnym elementem zajęć będzie lektura tekstów
oraz analiza projektów przywracających pamięć społeczną miejsc i ludzi odczytywaną w wymiarze lokalnym, mikrohistorycznym,
biograficznym.
Zagadnienia:
- sposoby tworzenia historii oddolnych
- kolektywne i partycypacyjne opowiadanie historii
- etnografia i sztuka jako wsparcie dla historiografii
- emancypacyjny wymiar historii
- rewizja relacji badacza i "opowiadanych"
- procesualny charakter "dziedzictwa lokalnego
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka
zna i rozumie:
metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury
wybrane nurty i narzędzia historii literatury, teatru, widowisk oraz sztuk wizualnych i filmu;
umie:
-wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych
źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki
- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny
- określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji
- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować
uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań
Student/ka jest gotów/gotowa do:
-krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
-przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do
rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów
- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju
Kryteria oceniania
-ocena aktywności na zajęciach,
-prezentacja projektu zaliczeniowego (forma do ustalenia z osobami uczestniczącymi w zajęciach: konspekt projektu badawczego, krótki
esej autobiograficzny, projekt działania performatywnego).
Literatura
Didier Eribon, Powrót do Reims, Warszawa 2019.
Annie Ernaux, Lata, Warszawa 2022.
Magdalena Okraska, Nie ma i nie będzie, Warszawa 2020.
Marek Szymaniak, Zapaść. Reportaże z mniejszych miast, Warszawa 2021.
Agnieszka Pajączkowska, Wędrowny zakład Fotograficzny, Warszawa 2018.
Marta Madejska, Aleja włókniarek, Czarne 2018.
Aleksandra Leyk, Joanna Wawrzeniak, Cięcia, Warszawa 2019.
Ursus. Studium historii żywej, pod red. Jaśminy Wójcik, Warszawa 2016.
Performing Heritage, ed. Anthony Jackson and Jenny Kid, Manchester University Press 2011.
Raphael Samuel, Theatres of Memory. Past and Present in Contemporary Culture, London-New York 2012.
Opowiedziane. Historia mówiona w praktykach humanistycznych, red. Małgorzata Litwinowicz-Droździel, Agnieszka Karpowicz, Marta
Rakoczy, Warszawa 2019.
Tomasz Rakowski, Etnografia, pamięć, eksperyment: w stronę alternatywnej historii społecznej, “Teksty Drugie” nr 6/2016.
Tomasz Rakowski, Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy, Gdańsk 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: