Wstęp do kulturowej antropologii muzyki 3002-KON2022K15
Celem zajęć jest zapoznanie osób uczestniczących z niektórymi spośród XX- i XXI-wiecznych modeli myślenia o muzyce i dźwięku jako elementach systemu kultury. Wychodząc od tekstów dotyczących muzyki romantycznej, modernistycznej i awangardowej (są to teksty takich autorów, jak m. in. Jamie James, John Cage, Glenn Gould, Witold Lutosławski, Pascal Quignard), będziemy przysłuchiwać się i przyglądać rozmaitym formom słuchania i słyszenia dźwięku w kulturze nowoczesnej Europy. Na prawie każdych zajęciach ostatnie 20 minut poświęcać będziemy na słuchanie utworów muzyki nowoczesnej nie będącej „muzyką rozrywkową” i należących już do klasyki XX wieku, lecz wciąż mało znanych poza środowiskiem twórców i entuzjastów. Nie mniej niż dwoje zajęć będzie poświęconych wybranym stylom inscenizacji operowych. Należy podkreślić, że na zajęciach nie przewiduje się analizy tekstów z zakresu sound studies. Nie zajmując się ani muzykologią, ani krytyką muzyczną, będziemy tu czytać teksty, w których muzyka stanowi element systemu kultury, i traktować te teksty jako punkt wyjścia do rozmowy o jej kulturowych rolach i funkcjach, a także o tym, jak muzyka jest postrzegana w praktykach językowych nowożytnej Europy, jakim językiem się ją opisuje, jak ujmowane są formy muzyczne w kontekście form społecznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student/ka zna i rozumie główne kategorie używane obecnie w interpretacji historycznych i aktualnych zjawisk kultury muzycznej w świecie kultury Zachodu, a także podstawowe kategorie interpretacyjne związane z dziedziną sound studies. Potrafi interpretować szereg zjawisk ważnych dla współczesnej kultury muzycznej.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności), aktywny udział, krótka (ok. 5 tys. znaków) praca zaliczeniowa dotycząca tematyki związanej z zajęciami (np. recenzja utworu/płyty/performansu muzycznego).
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
wybrane teksty:
Jamie James, Muzyka sfer, rozdz. I;
John Cage, Wykład o niczym;
Glenn Gould, Perspektywy muzyki nagrywanej;
Witold Lutosławski, Postscriptum;
Pascal Quignard, Nienawiść do muzyki;
Milan Kundera, Zdradzone testamenty [eseje muzyczne z tego tomu];
Christoph Cox, Daniel Warner (eds.), Kultura dźwięku: teksty o muzyce nowoczesnej, Wydawnictwo Słowo/obraz Terytoria, 2010;
Daniel Barenboim, Edward Said, Paralele i paradoksy;
Alex Ross, Reszta jest hałasem, wybrane rozdziały.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: