Zaraz po wojnie 3002-KON2021K8
Na zajęciach zajmiemy się polską kulturą kilku powojennych lat na wybranych, często mniej znanych, przykładach. Sięgniemy do różnego rodzaju materiałów (wizualnych, literackich, prasowych, itd.), by zadać pytanie o szczególność tego okresu. Chcemy przyjrzeć się obrazom wojny wytwarzanym po wojnie, relacjom etnicznym, nowemu porządkowi politycznemu i przestrzennemu, wyłaniającym się po wojnie tożsamościom - śledząc zarówno ciągłość procesów społecznych, jak i drastyczne cięcia. Na tyle, ile się da, wejdziemy w ten, niedostatecznie dobrze znany i opisany, okres kultury polskiej bez założeń - przyjmując jednak, że w latach 1944-1949 dzieją się intensywne procesy kształtujące to, jak później wyglądać będzie społeczeństwo.
Wybrane zagadnienia: obrazy wojny po wojnie; przemiany struktury społecznej; awans; zmiany relacji własnościowych; materialność odbudowy; reprezentacje nowego porządku społecznego; relacje etniczne; narracje tożsamościowe; migracje i przemiany przestrzenne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi
Student zna i rozumie metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury
Umiejętności:
Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych
Student potrafi interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Student jest gotów do przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest:
- obecność na zajęciach;
- lektura tekstów;
- aktywność na zajęciach (udział w dyskusji);
- przygotowanie krótkiego wstępu do zajęć.
Student_ka może mieć dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. Każdą kolejną nieobecność należy zaliczyć podczas dyżuru. Warunkiem zaliczenia zajęć jest frekwencja powyżej 60%. Nieobecności przekraczające 1/3 liczby zajęć są podstawą niezaliczenia.
Metody dydaktyczne: wspólna lektura i interpretacja tekstów (konieczna znajomość języka angielskiego); moderowana dyskusja.
Literatura
Wybrana literatura:
*Marcin Zaremba, Wielka trwoga. Polska 1944-1947, Znak 2012.
*Andrzej Leder, Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2014.
*Henryk Worcell, Najtrudniejszy język świata, opowiadania z życia osadników na Dolnym Śląsku, Wydawnictwo Śląsk 1965.
*Kinga Siewior, Wielkie poruszenie. Pojałtańskie narracje migracyjne w kulturze polskiej, Wydawnictwo IBL 2018.
*Kornel Filipowicz, Krajobraz, który przeżył śmierć, Wydawnictwo Literackie 1986.
*Alexander Kluge, Nalot na Halberstadt 8 kwietnia 1945, Ossolineum 2016.
*Agata Zysiak, Punkty za pochodzenie Powojenna modernizacja i uniwersytet w robotniczym mieście, Wydawnictwo Nomos 2016.
*Powojenne pamiętniki chłopów (wybór).
*Magdalena Grabowska, Zerwana genealogia. Działalność społeczna i polityczna kobiet po 1945 roku a współczesny ruch kobiecy, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2018.
*Pola Gojawiczyńska, Stolica, Czytelnik 1946.
*Anna Wylegała, O perspektywach badania chłopskiego doświadczenia reformy rolnej. Z warsztatu badawczego, Rocznik Antropologii Historii.
Wybrane materiały wizualne:
*Skarb, reż. Leonard Buczkowski, 1948.
*Jasne Łany, Eugeniusz Cękalski, 1947.
*Kroniki Filmowe (wybór).
UWAGA: Szczegółowa lista lektur zostanie podana na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: