- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wybrane problemy teorii komunikacji 3002-KON2021K60-OG
Obok podstaw teoretycznych wskazane zostaną możliwości stosowania
wybranych elementów teorii komunikacji do analizy konkretnych realizacji z
dziedziny literatury i sztuk plastycznych. Poruszone zostaną również
zagadnienia związane z proksemiką, a także koncepcja tzw. dramatu
społecznego.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student nabywa umiejętności samodzielnego poznawania literatury
przedmiotu oraz wypracowuje podstawy teoretyczne wybranej przez siebie
metodologii, które umożliwią mu efektywne uczestniczenie w seminarium
magisterskim.
Kryteria oceniania
Ocenie będzie podlegać aktywność podczas dyskusji nad wcześniej
przeczytanymi tekstami.
Literatura
J. Assmann, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna
tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Warszawa 2008, Wprowadzenie,
z rozdz. I Uwagi wstępne; 1. Społeczny charakter przeszłości: Maurice
Halbwachs; 2. Formy pamięci zbiorowej. Pamięć komunikatywna.
J. E. Combs, Świat zabaw. Narodziny nowego wieku ludycznego,
Warszawa 2011, rozdz. I Dynamika zabawy.
P. Connerton, Jak społeczeństwa pamiętają, Warszawa 2012, rozdz.
Pamięć społeczna.
J. Goody, Logika pisma a organizacja społeczeństwa, Warszawa 2006,
rozdz. II.
E. Hall, Ukryty wymiar, Warszawa 1997 lub 2005, rozdz. I Kultura jako
komunikowanie się; rozdz. X Dystanse u człowieka.
E. A. Havelock, Przedmowa do Platona, Warszawa 2007, z cz. I Myślenie
obrazami rozdz. III Poezja jako przekaz komunikacyjny; cz. II Konieczność
platonizmu, rozdz. XI i XIV.
J. Huizinga, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1985,
rozdz. III Zabawa i współzawodnictwo jako funkcja kulturotwórcza.
A. Mencwel, Wyobraźnia antropologiczna, Warszawa 2006, z cz. I Strona
teorii, rozdz. Wiedza o kulturze w kulturze współczesnej; Antropologia
słowa i historia kultury.
D. R. Olson, Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i
czytania, Warszawa 2010, rozdz. V Jak teksty powinny być traktowane,
czyli czego pismo nie przedstawia; rozdz. VI Problem interpretacji:
odzyskanie intencji komunikacyjnej.
W. J. Ong, Oralność I piśmienność, Lublin 1992 lub Warszawa 2012, 2.
Odkrycie pierwotnych kultur oralnych; 3. Nieco o psychodynamice
oralności.
A. Petrucci, Pismo. Idea i przedstawienie, Warszawa 2010, rozdz. I Pismo i
miasto; rozdz. II Imitacja, rywalizacja, „cyfra”.
P. Ricoeur, Pamięć, historia, zapomnienie, Kraków 2006, z cz. III Kondycja
historyczna rozdz. 3 Zapomnienie, podrozdział III: Zapomnienie
przywołania: użycie i nadużycie.
V. Turner, Gry społeczne, pola i metafory, Kraków 2005, 1. Gry społeczne i
obrzędowe metafory.
F. A. Yates, Sztuka pamięci, Warszawa 1977, rozdz. II Sztuka pamięci w
Grecji: pamięć a dusza.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: