- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Rzeczy i ludzie 3002-KON2020K45-OG
Zwrot ku materialności, powrót do
rzeczy, krytyka konstruktywizmu, to
tylko niektóre z określeń, które
zaczęły organizować dyskusje w
polu humanistyki i nauk
społecznych na początku lat 2000 i
nie opuściły ich po dziś dzień.
Zainteresowanie relacjami między
tym, co ludzkie i nie ludzkie
przekracza dotychczasowe podziały
dyscyplinarne i umyka
podporządkowaniu jednej dziedzinie
badań. Celem zajęć jest zapoznanie
uczestniczek i uczestników z
podstawowymi pojęciami i
głównymi nurtami kulturowych
badań skupionych na rzeczach.
Przyjrzymy się wybranym
podejściom metodologicznym –
materializmowi, fenomenologii,
teorii rzeczy, teorii aktora-sieci,
nowym materializmom i ontologiom
zorientowanym na obiekty (OOO) –
pytając za każdym razem o ich
zastosowanie w różnych kontekstach
kulturowych i mediach. Wśród
omawianych przykładów znajdą się
wystawy muzealne (sposoby
pokazywania przedmiotów),
reprezentacje rzeczy w literaturze, a
także wybrane studia przypadków
(u)życia obiektów materialnych w
praktykach społeczno-kulturowych i
ich badaniu.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Efekty kształcenia
- swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z
innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie
historycznej;
- w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z
samodzielnie obraną drogą badawczą;
- metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze;
- główne tendencje rozwojowe nauk o kulturze w Polsce i na świecie.
Umiejętności - absolwent/ka potrafi:
- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować,
oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i
wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i
twórczo prezentować ich wyniki;
- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny,
społeczny i polityczny;
- określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych
dla ich treści i funkcji;
- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk
humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami
dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów
własnych badań;
- wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z
zakresu nauk o kulturze;
- zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc
zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub
dyskusję publiczną;
- samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna
naukowego;
- ciągle dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo;
ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Kompetencje społeczne - absolwent/ka jest gotów/gotowa do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych
zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania
zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów;
- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i
dostrzegania konieczność jej rozwoju;
- zaangażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego
działania i etyczną odpowiedzialnością; działania na rzecz przestrzegania zasad
etyki zawodowej;
- wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia
dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach;
- lektura tekstów;
- aktywność na zajęciach (udział w dyskusji);
- przygotowanie krótkiego wstępu do zajęć.
Student_ka może mieć dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.
Każdą kolejną nieobecność należy zaliczyć podczas dyżuru. Warunkiem zaliczenia
zajęć jest frekwencja powyżej 60%. Nieobecności przekraczające 1/3 liczby zajęć są
podstawą niezaliczenia.
Wspólna lektura i interpretacja tekstów (konieczna znajomość języka angielskiego);
moderowana dyskusja.
Literatura
Bill Brown. 2004. A Sense of Things: The Object Matter of American Literature.
University of Chicago Press.
Nicholas Thomas. 1991. Entangled Objects: Exchange, Material Culture, and
Colonialism in the Pacific. Harvard University Press.
Patricia Spyer, red. 1997. Border Fetishisms: Material Objects in Unstable Spaces.
Zones of Religion.
Lorraine Daston, Elizabeth Lunbeck, red. 2011. Histories of Scientific Observation.
University of Chicago Press.
Arjun Appadurai, red. 1986. The Social Life of Things. Commodities in
Cultural Perspective, Cambridge University Press.
Bjornar Olson. 2013. W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów,
przeł. B. Shallcross, IBL Wydawnictwo.
Jill Bennett, 2010. Vibrant Matter: A Political Ecology of Things, Duke
University Press.
Elaine Freedgood. 2017. Idee w rzeczach. Ulotne znaczenia powieści
wiktoriańskich, przeł. Anna Al-Araj, Katarzyna Deja, Elżbieta Koziołkiewicz i
in., IBL Wydawnictwo.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: