- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Alternatywy ekonomiczne 3002-KON2020K44-OG
Zajęcia poświęcone będą prezentacji wybranych zjawisk społeczno-ekonomicznych, które stały się w ostatnich dekadach polem dynamicznych przemian i przedmiotem wzmożonej refleksji – zarówno społecznej, jak i naukowej. Interesować nas będą w szczególności ci badacze i działacze społeczni, którzy proponują alternatywne wyjaśnienia i rozwiązania ekonomicznych problemów. W trakcie zajęć przewidziane są warsztaty – spotkania z badaczami i aktywistami. Szczegółowy program zajęć, literatura przedmiotu i lista gości powstana po konsultacji ze studentami.
Bloki problemowe:
1. Praca, własność, bezpieczeństwo ekonomiczne i ubezpieczenia społeczne
Zagadnienia szczegółowe: związki zawodowe w XXI wieku, prekariat, własność pracownicza, ekonomia partycypacyjna, organizacje spółdzielcze, przemiany pracy/robotyzacja/post-praca/migracja, ekonomia feministyczna, dochód podstawowy, systemy emerytalne.
Propozycje gości na warsztaty: Inicjatywa Pracownicza (anarchosyndykalistyczny związek zawodowy), Polska Sieć Dochodu Podstawowego, przedstawiciele ruchu spółdzielczego/firm pracowniczych, badaczki nurtu ekonomii feministycznej, Latająca Szkoła (inicjatywa biznesów kobiecych)
2. System finansowy
Zagadnienia szczegółowe: kapitał, kreacja pieniądza, gospodarka długu/kredyt, waluty alternatywne i lokalne
Propozycje gości na warsztaty: Stop Bankowemu Bezprawiu (frankowicze), Zielony (polska waluta lokalna), organizacje tworzące projekty alternatywnej emisji pieniądza (np. Jesteśmy Zmianą, Narodowy Instytut Studiów Strategicznych)
3. Ekonomia ekologiczna
Zagadnienia szczegółowe: zmiana stylów produkcji i konsumpcji, postwzrost, gospodarstwa ekologiczne
Propozycje gości na warsztaty: Ruch Suwerenności Żywnościowej Nyeleni Polska, Grupa Postwzost, Otwarte Klatki, Greenpeace Polska, Fundacja Instart
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student/studentka:
– potrafi analizować zjawiska ekonomiczne z perspektywy kulturoznawczej
– potrafi wskazać istotne tematy współczesnych debat ekonomicznych
– potrafi krytycznie ocenić alternatywne propozycje działań w sferze społeczno-ekonomicznej.
Kryteria oceniania
Zajęcia będą odbywały się za pośrednictwem aplikacji zoom oraz classroom. Ocena zostanie wystawiona na podstawie obecności, aktywności podczas zajęć oraz jakości i terminowości wykonania zadań na platformie classroom.
Liczba nieobecności niewymagająca usprawiedliwienia: 2.
3-5 nieobecności: wymagane jest zaliczenie nieobecności.
Powyżej 5 nieobecności: nie ma możliwości zaliczania zajęć (z wyjątkiem sytuacji poświadczonych zwolnieniem szpitalnym oraz przez BON).
Literatura
Literatura zostanie podana po konsultacjach ze studentami i studentkami. Wybrane propozycje:
– R. Sennett, Korozja charakteru. Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie, Muza, Warszawa 2006, r. 1 Dryfowanie
– R. Sennett, Kultura nowego kapitalizmu, Muza, Warszawa 2010, r. 2 Talent i widmo nieprzydatności, r. 4 Kapitalizm społeczny naszych czasów
– C. Rosen, J. Case, M. Staubus, Własność pracownicza. Jak wspiera rozwój biznesu, Kurhaus, Warszawa 2016, r. 2 Model własności pracowniczej
– G. Standing, Najwyższy czas: prawo do podstawowego bezpieczeństwa dochodu, http://dochodpodstawowy.pl/2017/03/guy-standing-najwyzszy-czas-prawo-do-podstawowego-bezpieczenstwa-dochodu/
– M. Szlinder, Bezwarunkowy dochód podstawowy. Rewolucyjna reforma społeczeństwa XXI wieku, PWN, Warszawa 2018 (fragmenty)
– G. Standing, Karta prekariatu, PWN, Warszawa 2015 (fragmenty)
– D. Graeber, Praca bez sensu. teoria, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2019 (fragmenty)
– M. Ford, Świt robotów. Czy sztuczna inteligencja pozbawi nas pracy?, CDP.pl, Warszawa 2016 (fragmenty)
– Pomyśleć ekonomię od nowa. Przewodnik po głównych nurtach ekonomii heterodoksyjnej, red. I. Augustyński, Wydawnictwo Heterodox, Poznań 2018, r. 5 Ekonomia feministyczna i r. 9 Ekonomia ekologiczna
– Z. Łapniewska, Etyka troski a gospodarka przyszłości, „Praktyka Teoretyczna” 2017, nr 2 (24).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: