Historia kultury litewskiej 3002-HKOL2C
Proponowana lista tematów, daleka od kompletności, wygląda następująco:
- wybory tożsamościowe, wielowątkowość i wielogłosowość rodzinnej i osobistej pamięci Litwinów (Venclova, Magnetyczna Północ)
- pamięć Wielkiego Księstwa Litewskiego, relacja z wielokulturowym dziedzictwem WXL (Venclova/Miłosz/Sabaliauskaite)
- XIX wiek: swoje/cudze: (Ivaskevicius/Kuncinas)
- pamięć dwudziestolecia międzywojennego (Miłosz/Kuncinas/Romer/Romeris)
- doświadczenia wojenne (Šlepikas/Venclova/Speicyte)
- - dziedzictwo czasów Związku Radzieckiego, doświadczenie kolektywizacji (Serelyte/filmografia LSSR)
- wyzwania przełomu wieków: Europa, otwarcie granic, emigracja ekonomiczna (Ivaskevicius).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Absolwent/absolwentka zna i rozumie:
- w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty historii kultury polskiej i ościennych kultur obcych
- rolę dziedzictwa antycznego i biblijnego w historii kultur
- w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze
- podstawową terminologię nauk o kulturze
- metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury.
Absolwent/absolwentka potrafi:
- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych;
- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny
- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane
- pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych - dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze
- zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne
- posługiwać się językiem obcym w mowie i piśmie na poziomie B2 Europejskiego Opisu Językowego; korzystać z wybranej literatury przedmiotu w języku obcym
- inicjować i prowadzić badawcze prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; organizować pracę indywidualną i zespołową
- stale dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo.
Absolwent/absolwentka jest gotów/gotowa do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów
- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju
- zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią
- wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego.
Kryteria oceniania
Na ocenę z zajęć składają się:
- udział w zajęciach (frekwencja);
- aktywny udział w dyskusjach, praca analityczna;
- przygotowanie prezentacji semestralnej kończącej zajęcia.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura:
Marius Ivaškevičius, Mistrz, tłum. Małgorzata Litwinowicz, Dialog 6/2011 Marius Marius Ivaškevičius, Wygnanie, tłum. Małgorzata Litwinowicz (na prawach rękopisu).
Jurgis Kunčinas, Tula, wyd. Pogranicze, Sejny 2002.
Czesław Miłosz, Tomas Venclova, Dialog o Wilnie, wyd. dowolne.
Czesław Miłosz, Zaczynając od moich ulic, wyd. dowolne.
Czesław Miłosz, Dolina Issy, wyd. dowolne.
Oskar Miłosz, Baśnie litewskie, wyd. dowolne.
Kristina Sabaliauskaitė, Silva Rerum, tłum. Izabela Korybut-Daszkiewicz, wyd. Znak, Kraków 2016.
Renata Šerelytė, Gwiazdy epoki lodowcowej, wyd. Czarne, Wołowiec 2004
Alvydas Šlepikas, Mam na imię Marytė, wyd. Kolegium Europy Wchodniej, Wrocław 2016.
Tomas Venclova, Magnetyczna Północ. Rozmawia Ellen Hinsey, wyd. Zeszyty Literackie 2018.
Tomas Venclova, Eseje. Publicystyka, wyd. Pogranicze, Sejny 2001.
Filmografia i ikonografia Litwy II połowy XX wieku oraz I połowy XXI wieku.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: