- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Akademia filmu awangardowego 2 3002-AFAA20-OG
Wśród przedstawionych tematów zajęć znajdują się zagadnienia stanowiące kanon historii awangardowego kina światowego: twórczość francuskiego reżysera Chrisa Markera (La jeteé 1962; Sans soleil 1982), kino letrystyczne, sytuacjonistyczne (Społeczeństwo spektaklu Guya Deborda, 1973), zagadnienie filmowej menippei w twórczości Hollisa Framptona (Hapax Legomena I: Nostalgia, 1971). Uczestnicy zajęć poznają twórczość zawiązanego w Łódzkiej Szkole Filmowej Warsztatu Formy Filmowej (1970-1977). Prace artystów zostaną ukazane w kontekście inspiracji grupy polską awangardą dwudziestolecia międzywojennego – zarówno filmową jak i artystyczną, a także zainteresowaniem codziennością.
Program przybliża zagadnienia fascynacji tańcem i „choreograficzne” podejście do materii filmowej w pracach Yvonne Rainer i jej wpływ na twórczość Su Friedrich i Abigail Child. Prace tych twórczyń zostaną ukazane w kontekście tradycji awangardowej wyznaczonej przez Maję Deren. Przyjrzymy się także twórczości polskich autorek kina eksperymentalnego i wideo-artu lat 70. i 80. – m.in. Natalii LL, Ewy Partum, Jolanty Marcolli, Teresy Tyszkiewicz, Izabelli Gustowskiej, Jadwigi Singer, Iwony Lemke-Konart.
Istotnym zagadnieniem będzie sztuka światowego wideo-artu i polskich dokonań na tym polu lat 70., 80. i 90., która zostania przybliżona za pomocą prac Billa Violi (m.in. The Passing 1991), Zbigniewa Libery (Jak tresuje się dziewczynki 1987), Katarzyny Kozyry (Święto wiosny 1999).
Uczestnicy zajęć poznają twórczości Haruna Farockiego, związanego zarówno ze światem sztuki jak i filmu dokumentalnego, oraz Dereka Jarmana (Caravaggio 1986).
Historia awangardy filmowej zostanie uzupełnienia przez przybliżenie koncepcji Kino-Sztuki i zwrotu kinematograficznego w polskiej sztuce współczesnej. Podczas zajęć poruszona zostanie kwestia wspólnych płaszczyzn sztuki współczesnej i kina dokumentalnego.
Akademia filmu awangardowego II jest drugą częścią programu Akademii filmu awangardowego, składającego się z dwóch semestralnych cykli, które obejmują zagadnienia historii filmu awangardowego – od lat 20. do czasów najnowszych. Zajęcia mają na celu zwiększenie świadomości wpływu tradycji awangardy filmowej na formy wyrazu obecne we współczesnym filmie, w tym szczególnie w filmie dokumentalnym, budowanie kompetencji odbioru sztuki współczesnej.
Prowadzący zajęcia: prof. dr hab. Ryszard Kluszczyński, dr hab. Iwona Kurz, prof. IKP UW, dr Marika Kuźmicz, Jakub Majmurek, Michał Matuszewski, Łukasz Mojsak, prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz, dr hab. Łukasz Ronduda, dr Matylda Szewczyk
1)
4 marca 2021, godz. 17.00-20.00
Refleksje nad statusem narracji. Filmowa menippea w
twórczości Hollisa Framptona
Prowadzący zajęcia: Łukasz Mojsak
Prezentowane filmy:
"Hapax Legomena I: Nostalgia", reż. Hollis Frampton, 1971,
38 min.
2)
11 marca 2021, godz. 17.00-20.00
Kino letterystów, międzynarodówki sytuacjonistycznej
Prowadzący zajęcia: dr hab. Paweł Mościcki
Prezentowany film:
"Społeczeństwo spektaklu" ("La société du spectacle"), reż.
Guy Debord, 1973, 88 min.
3)
18 marca 2021, godz. 17.00-20.00
Kontynuatorki Mai Deren. Fascynacja tańcem i
„choreograficzne" podejście do materii filmowej w pracach
Yvonne Rainer i jej wpływ na twórczość Su Friedrich i
Abigail Child
Prowadząca zajęcia: prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz
Prezentowane filmy:
"Hand Movie", reż. Yvonne Rainer, 1966, 6 min.
"Volleyball (Foot Film)", reż. Yvonne Rainer, 1967, 10 min.
"Rhode Island Red", reż. Yvonne Rainer, 1968, 10 min.
"Trio Film", reż. Yvonne Rainer, 1968, 13 min.
"Line", reż. Yvonne Rainer, 1969, 10 min.
"Damned if you Don’t", Su Friedrich, 1987, 41 min.
"Covert Action", Abigail Child, 1984, 10 min.
4)
25 marca 2021, godz. 17.00-20.00
Kino strukturalne Warsztatu Formy Filmowej (1970-1977)
Prowadzący zajęcia: dr hab. Łukasz Ronduda
Prezentowane prace:
"Rynek", Józef Robakowski, 1970, 4 min.
"Test", Józef Robakowski, 1971, 6 min.
"Próba II", Józef Robakowski, 1971, 3 min.
"Ćwiczenia na dwie ręce", Józef Robakowski, 1976, 7 min.
"Kwadrat", Zbigniew Rybczyński, 1972, 3 min.
"Klaskacz", Wojciech Bruszewski, 1971, 6 min.
"10 prac", Wojciech Bruszewski, 1973, 31 min.
"Transmisja przestrzenna", Wojciech Bruszewski, 1974, 1
min.
"Bezdech", Wojciech Bruszewski, 1974, 10 min.
"1,2,3... Ćwiczenie operatorskie", Paweł Kwiek, 1972, 8 min.
"Niechcice", Paweł Kwiek, 1973, 5 min.
"Wideo A", Paweł Kwiek, 1974, 3 min.
"Podróż Wacława Antczaka do kiosku przy ulicy Głównej",
Ryszard Waśko, 1971, 5 min.
"Prosto-Krzywa", Ryszard Waśko, 1973, 7 min.
"30 sytuacji dźwiękowych", Ryszard Waśko, 1975, 9 min.
"Alfabet", Janusz Połom, 1974, 2 min.
"Obszar", Kazimierz Bendkowski, 1973, 5 min.
"Centrum", Kazimierz Bendkowski, 1973, 5 min.
5)
8 kwietnia 2021, godz. 17.00-20.00
Polski film awangardowy i wideo artystek lat 70. i 80.
Twórczość Natalii LL, Ewy Partum, Jolanty Marcolli, Izabelli
Gustowskiej, Teresy Tyszkiewicz, Jadwigi Singer i Iwony
Lemke-Konart
Prowadząca zajęcia: dr Marika Kuźmicz
Prezentowane prace:
"Drawing TV", Ewa Partum, 1976, 6 min.
"Zmiana. Mój problem jest problemem kobiety", Ewa Partum,
1979, 7 min.
"Rejestracja permanentna co 1 km autostrady E22", Natalia
LL, 1970, 2 min.
"Śnienie", Natalia LL, 2005, 2 min.
"Kiss", Jolanta Marcolla, 1975, 2 min.
"Caprice 2", Jolanta Marcolla, 1975, 4 min.
"Reakcja wymuszona", Jolanta Marcolla, 1976, 2 min
"Względne cechy podobieństwa", Izabella Gustowska,
1979/80, 5 min.
"Destrukcja", Jadwiga Singer, 1979, 4 min
"Walka", Jadwiga Singer, 1978/79, 3 min
"Granice ludzkich możliwości", Iwona Lemke-Konart, 1984,
3 min.
6)
15 kwietnia 2021, godz. 17.00-20.00
Sztuka światowego wideo-artu i polskich dokonań na tym
polu lat 80. i 90.
Prowadzący zajęcia: prof. dr hab. Ryszard Kluszczyński
Prezentowane prace:
"The Passing", Bill Viola, 1991, 54 min.
"Obrzędy intymne", Zbigniew Libera, 1987, 12 min.
"Jak tresuje się dziewczynki", Zbigniew Libera, 1987, 16 min.
"Pożegnanie Europy", Jerzy Truszkowski, 1987, 13 min.
"Oko za oko", Artur Żmijewski, 1998, 13 min.
"Święto wiosny", Katarzyna Kozyra, 1999, 4 min.
7)
22 kwietnia 2021, godz. 17.00-20.00
Kino jako narzędzie krytyki obrazów kształtujących zbiorową
świadomość wizualną. Twórczość Haruna Farockiego
Prowadząca zajęcia: dr hab. Iwona Kurz, prof. IKP UW
Prezentowane filmy:
"Ogień nie do ugaszenia" ("Nicht löschbares Feuer"), Harun
Farocki, 1969, 25 min.
"Obrazy świata i zapis wojny" ("Bilder der Welt und Inschrift
des Krieges"), Harun Farocki, 1989, 75 min.
8)
29 kwietnia 2021, godz. 17.00-20.00
Kolekcja, seria, baza danych, dokument. „Antyfilmy”
eksperymentalnego okres twórczości Petera Greenawaya a ich
wpływ na twórczość fabularną i „postfilmy” okresu
zainteresowania elektronicznością
Prowadząca zajęcia: dr Matylda Szewczyk
Prezentowane filmy:
"Interwały" ("Intervals"), reż. Peter Greenaway, 1973, 7 min.
"Okna" ("Windows"), reż. Peter Greenaway, 1975, 4 min.
"Drogi telefonie" ("Dear Phone"), reż. Peter Greenaway,
1977, 17 min.
"Rekonstrukcja pionowych obiektów" ("Vertical Features
Remake"), reż. Peter Greenaway, 1978, 45 min.
9)
6 maja 2021, godz. 17.00-20.00
Eksperymenty formalne a afirmacja odmienności. Twórczość
Dereka Jarmana
Prowadząca zajęcia: prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz
Prezentowany film:
"Caravaggio", reż. Derek Jarman, 1986, 93 min.
10)
20 maja 2021, godz. 17.00-19.30
Esej filmowy, kino fiction/non-fiction, formy filmowego
oporu. Awangardowa twórczość Chrisa Markera
Prowadzący zajęcia: Michał Matuszewski
Prezentowane filmy:
"Filar" ("La jeteé"), reż. Chris Marker, 1962, 28 min.
"Bez słońca" ("Sans soleil"), reż. Chris Marker, 1982, 100
min.
11)
27 maja 2021, godz. 17.00-20.00
Kino-Sztuka i zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce
współczesnej
Prowadzący zajęcia: Jakub Majmurek
Prezentowane filmy:
"Huba", reż. Wilhelm Sasnal, Anna Sasnal, 2014, 66 min.
"Performer", reż. Łukasz Ronduda, 2015, 78 min.
12)
10 czerwca 2021, godz. 17.00-20.00
Związki Kino-Sztuki, zwrotu kinematograficznego w polskiej
sztuce współczesnej z kinem dokumentalnym
Prowadzący zajęcia: Jakub Majmurek
Prezentowany film:
"Szukając Jezusa", reż. Katarzyna Kozyra, 2018, 63 min.
Akademia filmu awangardowego jest współfinansowana przez m. st. Warszawę.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1) Student zna najważniejszych twórców oraz twórczynie i najwybitniejsze dzieła współczesnego, światowego kina awangardowego i jego powiązania z filmem dokumentalnym oraz nurty kina awangardowego oraz rozumie jego relacje ze sztuką filmu dokumentalnego,
2) Student wie, na jakie zagadnienia społeczne i historyczne odpowiadały filmy awangardowe i wykorzystujące środki wypracowane na gruncie awangardy filmy dokumentalne
3) Student zna kontekst historyczno-społeczno-kulturowy współczesnego kina dokumentalnego oraz najczęściej poruszaną w konkretnych filmach problematykę
4) Student wie, przy użyciu jakich narzędzi teoretycznych i analitycznych badać film awangardowy – zarówno jego światowe realizacje jak i filmy powstałe w Polsce i odnoszące się do rodzimego kontekstu. Potrafi wykorzystać narzędzia analityczne przyswojone na zajęciach w samodzielnym poszerzaniu wiedzy z zakresu sztuki współczesnej wystawianej w warszawskich galeriach
Umiejętności:
5) Student potrafi samodzielnie analizować filmy awangardowe pod kątem zastosowanych w nich rozwiązań formalnych i estetycznych jak i w szerszym kontekście historycznym i społecznym
6) Student potrafi wykorzystać filmy awangardowe w pracy naukowej, np. jako źródło do badań historycznych i socjologicznych
7) Student potrafi wskazać różnice i podobieństwa między językiem kina awangardowego i kina głównego nurtu
Kryteria oceniania
Metody oceny pracy studenta (udział w całościowej ocenie pracy studenta)
1. Ocena ciągła: bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność wskazująca na zrozumienie zagadnień będących przedmiotem zajęć (20/100)
2. Końcowe zaliczenie pisemne 60/100
Warunkiem zaliczenia zajęć będzie napisanie eseju na 5-6 znormalizowanych stron w Wordzie na temat wcześniej uzgodniony z koordynatorką zajęć. Temat należy przesłać do koordynatorki do ostatnich zajęć przewidzianych w semestrze na adres: gabriela.sitek@gmail.com
3. Kontrola obecności 20/100
Wymagana jest obecność na więcej niż połowie zajęć. Dopuszczalne są dwie nieobecności. W przypadku każdej kolejnej Uczestnik / Uczestniczka zajęć zobowiązana jest napisać recenzję lub esej o wybranym filmie – na uzgodnienie wcześniej z koordynatorką temat, na którego projekcji był Uczestnik / Uczestniczka zajęć.
Objętość: maksymalnie 3000 znaków. Termin nadsyłania: ostatnie zajęcia w semestrze.
Literatura
Podstawowe lektury:
1) „Historie filmu awangardowego”, pod red. Ł. Ronduda, G. Sitek, Warszawa-Kraków 2020
2) A. Pitrus, „Film awangardowy w latach 1960-1980”, w: „Kino epoki nowofalowej. Historia kina”, t. 3, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2015, s. 659-685
3) A. Pitrus, „Film awangardowy i sztuka wideo końca XX wieku in Kino końca wieku. Historia kina”, t. 4, pod red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2019, s. 867-900
4) Ł. Ronduda, „Sztuka polska lat 70. Awangarda”, Polski Western, Jelenia Góra, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2009
5) P. A. Sitney, „Visionary Film: The American Avant-Garde”, 1943-2000, Nowy Jork 2002
Lektury zalecane:
6) M. Przylipiak, „Poetyka kina dokumentalnego”, Gdańsk 2000
7) „Reżyserki kina. Tradycja i współczesność”, pod red. M. Radkiewicz. Rabid, Kraków 2005
8) „Warsztat Formy Filmowej”, pod red. M. Kuźmicz, Ł. Ronduda, Warszawa, Berlin 2017
9) „Sztuka w kinie dokumentalnym”, pod red. Pauliny Kwiatkowskiej, Matyldy Szewczyk, Warszawa 2016
10) M. Radkiewicz, „»Władczynie spojrzenia«. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek, Kraków 2010
11) „Kino-Sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej”, pod red. J. Majmurka, Ł. Rondudy, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Warszawa 2015
12) „Wideo w sztukach wizualnych”, pod red. R. W. Kluszczyńskiego, T. Załuskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Galeria Labirynt, Łódź-Lublin 2018
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: