Metody pracy z grupą 3002-2SZS-20WT2
Zajęcia będą poświęcone analizie pracy grupowej – jej podstawowych mechanizmów, dynamki i struktury. Doświadczymy czym jest „grupa”, jakie rodzaje i typy grup możemy inicjować poprzez definiowanie jej celów i rezultatów pracy. Skupimy się na roli animatora/animatorki w procesie grupowym i zmianie tej roli, przyjrzymy się czym działania animatora/animatorki różnią się od działań trenerskich, facylitacyjnych czy liderskich. Odpowiemy na pytanie, jak z perspektywy animatora/animatorki zainicjować, prowadzić i zakończyć pracę grupy – czego ludzie potrzebują na każdym etapie, by działać skutecznie. Skupimy się na zadaniach i narzędziach komunikacyjnych, które ułatwiają radzenie sobie z emocjami charakterystycznymi dla poszczególnych etapów pracy grupy. Zastanowimy się, jak oddziaływać na (nie)równości za pomocą włączania i partycypacji, by motywować do działania i jednocześnie osiągać zakładane rezultaty. Zobaczymy, w jaki sposób osobisty styl animatora/animatorki wpływa na pracę grupy. Zajęcia mają charakter praktyczny i będą przede wszystkim budować na doświadcza(e)niu osób uczestniczących, które poddane zostanie analizie i refleksji.
Zagadnienia:
Ja w grupie.
Animator/ka w roli trenerskiej, facylitacyjnej, liderskiej;
Inicjowanie pracy grupowej – definiowanie celów;
Grupa ucząca się – projektowanie doświadczeń edukacyjnych.
Procesy grupowe i proces grupowy;
Kontraktowanie pracy grupy – potrzeby, cele, zasady;
Praca z grupą na poszczególnych etapach dynamiki grupowej;
Komunikacja w grupie, narzędzia i techniki;
Trudne sytuacje w pracy grupowej;
Dostępność – włączanie, (nie)równość i empowerment;
Prowadząca:
Maja Branka - psycholożka, psychoterapeutka, trenerka; pracuje z grupami prowadząc szkolenia, warsztaty, treningi i facylitacje. Od dziewięciu lat współpracuje z instytucjami kultury – bibliotekami i domami kultury oraz urzędnikami miejskimi odpowiedzialnymi za politykę kulturalną, trenerka Laboratorium Edukacji Kulturalnej w Warszawskim Programie Edukacji Kulturalnej. Specjalizuje się w komunikacji interpersonalnej i społecznej, edukacji równościowej oraz metodologii uczenia i wspierania w zmianie za pomocą długofalowych procesów edukacyjnych. Superwizorka Stowarzyszenia Trenerów Organizacji Pozarządowych (STOP).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student/ka:
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
jest gotów/a do świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
ocena aktywności na zajęciach
opracowanie indywidualnego planu działania z grupą
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: