Narzędzia cyfrowe dla kultury 3002-2SZS-1WT9
Warsztaty będą poświęcone tworzeniu multimediów z pomocą powszechnie dostępnych i bezpłatnych narzędzi cyfrowy takich, jak aplikacje mobilne i webowe. Podczas zajęć studentki i studenci – posługując się smartfonami, tabletami i komputerami – będą tworzyć m.in. filmy, animacje poklatkowe, gify, plakaty, interaktywne prezentacje.
W dobie cyfrowej transformacji znajomość i umiejętność tworzenia multimediów stała się niezbędna w pracy animatorów kultury, twórców i menedżerów, a także w skutecznym promowaniu wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych oraz samych instytucji kultury.
Z pomocą dostępnych i intuicyjnych aplikacji można nie tylko szybko i skutecznie nagrywać i montować filmy, tworzyć plakaty, projektować logotypy, lecz także kreować bardziej zaawansowane multimedia takie jak interaktywne mapy i prezentacje czy wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość, która urozmaici wystawę lub ścieżkę edukacyjną.
Zajęcia będą miały przede wszystkim wymiar praktyczny, przewidziana jest również część teoretyczna, podczas której przybliżone zostaną podstawowe pojęcia związane z projektowaniem i tworzeniem multimediów. Prócz tego zaprezentowane zostaną najciekawsze przykłady zastosowania wybranych narzędzi cyfrowych w instytucjach kultury w Polsce i na świecie.
Zagadnienia:
Zastosowanie narzędzi cyfrowych w animacji kultury.
Otwarte zasoby – źródła i ich zastosowanie
Podstawy projektowania graficznego i komunikacji wizualnej.
Digital storytelling – podstawowe zasady tworzenia angażujących opowieści cyfrowych (storyboard, scenopis)
Cyfrowa obróbka obrazu (kolaż, remiks)
Tworzenie multimediów, montaż audio i wideo, postprodukcja, kompresja
Tworzenie interaktywnych map i prezentacji
Wizualizacja danych
Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość w sztuce i kulturze
Najnowsze trendy technologiczne w sztuce i kulturze
Cyfrowe transformacje, humanistyka cyfrowa, nowe media
Zaliczenie będzie polegało na przygotowaniu przez uczestnika multimedialnej, cyfrowej opowieści na temat związany z kulturą lub sztuką w formie interaktywnej prezentacji zawierającej elementy graficzne i wideo.
Sylwia Żółkiewska – projektantka, menedżerka kreatywna, animatorka kultury, artystka wizualna, entuzjastka nowych technologii. Absolwentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, podyplomowych studiów Komunikacja w Biznesie oraz Studiów Menedżerskich dla Twórców, Artystów i Animatorów Kultury na Uniwersytecie Warszawskim, studiowała również Sztukę Mediów na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Turku (Finlandia). Stypendystka MKiDN w dziedzinie animacji kultury, obecnie przygotowuje pracę doktorską na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych.
Jest współtwórczynią wydarzeń na styku sztuki, kultury, biznesu i nowych technologii, takich jak FAM – Forum Aplikacji i Gier Mobilnych czy HackArt MNW, a także autorką i współautorką licznych publikacji m.in. „Biznes w świecie mobile. Jak zaprojektować, wykonać i wypromować aplikację mobilną” (Poltext 2018). Prowadzi wykłady i warsztaty na temat nowych technologii, pisze o trendach technologicznych w sztuce dla anglojęzycznego magazynu Contemporary Lynx.
Więcej informacji: www.zolkiewska.pl, www.aplikacjewkulturze.pl, www.art.zolkiewska.pl
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student/ka:
zna i rozumie przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik;
potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
jest gotów/a do świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
ocena aktywności na zajęciach
przygotowanie i prezentacja projektu końcowego
Literatura
Aplikacje mobilne dla kultury. Zaczynamy!, wyd. AMwKiE, S. Żółkiewska, Warszawa 2018
Digital storytelling-dlaczego warto tworzyć cyfrowe opowieści ze zbiorów archiwalnych, S. Żółkiewska, M. Pankowska, Fundacja Ośrodek Karta, Warszawa 2017
Użytkownik. Zasoby. Strategie. Instytucje kultury w środowisku cyfrowym, red. K. Czerwińska, wyd. Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, Warszawa 2016
Zwrot cyfrowy w humanistyce, red. A. Radomski, R. Bomba, wyd. E-naukowiec, Lublin 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: