Fotografia w działaniu 3002-2SZS-1WT2
Celem warsztatów jest nauka świadomego wykorzystania różnorodnych narzędzi, które daje współczesna fotografia, a także zapoznanie uczestników i uczestniczek z jej wpływem na różne aspekty życia. Zastanowimy się również nad zmianami w postrzeganiu świata oraz kształtowaniu tożsamości, na które wpływa fotografia. Poruszone zostaną podstawowe zagadnienia związane z fotografią współczesną różnych rejestrów: fotografia w mediach społecznościowych, fotografia partycypacyjna, fotografia badawcza, fotografia dokumentalna, fotoreportaż, książki fotograficzne, fotografia archiwalne, wystawiennictwo fotograficzne, związki fotografii ze sztuką i z innymi mediami posługującymi się obrazem.
Zagadnienia:
czy fotografia przedstawia świat “taki, jaki jest”?
czy oglądający widzi to samo, co widział fotograf?
jaki wpływ na przekaz fotografii ma edycja i selekcja zdjęć?
czy fotografia ma płeć?
czy możliwa jest fotografia społecznie zaangażowana?
jak wykorzystać fotografię do pracy ze społecznością?
czy fotografia może być formą emancypacji?
partycypacja vs reprezentacja
jak prowadzić badania za pomocą fotografii?
Studentki i studenci poznają podstawowe zagadnienia techniczne fotografii i na podstawie własnych zainteresowań i tematów poruszanych na zajęciach wykonają własne projekty fotograficzne, które zostaną zaprezentowane na podsumowującej wystawie. Forma ekspozycji zostanie omówiona na warsztatach, a studenci/studentki będą mogli wziąć udział w produkcji wystawy.
Prowadzące:
Karolina Gembara i Agnieszka Rayss, członkinie kolektywu Sputnik Photos, zrzeszającego fotografki_ów specjalizujących się w fotografii dokumentalnej, nagradzanych na wielu konkursach oraz autorki_ów książek, projektów długoterminowych i partycypacyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student/ka:
zna i rozumie najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie
zna i rozumie przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
jest gotów/a do świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
-ocena aktywności na zajęciach
-przygotowanie projektu końcowego i wystawy
Literatura
John Berger, Sposoby widzenia, 2008, fragmenty
Photography Changes Everything, praca zbiorowa, 2012, fragmenty
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: