Historie kina - historie filmu 3002-2SEM2022F3
Dokładny harmonogram spotkań, program seminarium oraz indywidualny plan pracy ze studentkami i studentami zostanie przedstawiony i omówiony podczas pierwszych zajęć.
W pierwszym semestrze prezentowane będą głównie rozbudowane konspekty prac magisterskich. Każdej z prezentacji towarzyszyć będzie również lektura wskazanego przez studentkę/studenta artykułu naukowego, szczególnie inspirującego pod względem teoretycznym i metodologicznym. Dyskusja w grupie pozwoli na weryfikację założeń teoretycznych pracy oraz wybranych materiałów filmowych, na sformułowanie wątpliwości i pytań, wreszcie na przećwiczenie przez studentki i studentów umiejętności obrony własnych koncepcji.
W drugim semestrze będziemy czytać i omawiać podczas zajęć gotowe fragmenty prac. Pozwoli to nie tylko na wprowadzenie ewentualnych zmian czy korekt w przygotowywanych pracach, ale też na skonfrontowanie się z krytycznymi opiniami pozostałych uczestniczek i uczestników seminarium. Taka metoda pracy przybliży do ukończenia prac magisterskich, pozwoli też przygotować się do ich obrony.
Dodatkowo w programie zaplanowane są również zajęcia poświęcone technikom pisania i opracowywania tekstu naukowego.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza - absolwent/ka zna i rozumie:
- swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej;
- w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury oraz jej mediów (kultura wizualna, teatr i performans, słowo) i związanych z nimi praktyk kulturowych;
- w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą;
- metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze;
- główne tendencje rozwojowe nauk o kulturze w Polsce i na świecie.
Umiejętności - absolwent/ka potrafi:
- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki;
- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny;
- określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji;
- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań;
- wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu nauk o kulturze;
- napisać rozprawę naukową, samodzielnie formułując problem badawczy, dobierając źródła i literaturę naukową oraz odpowiednią metodologię; poprawnie w mowie i na piśmie formułować wypowiedzi i sądy;
- zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną;
- samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego;
- ciągle dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo; ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Kompetencje społeczne - absolwent/ka jest gotów/gotowa do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów;
- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju;
- zaangażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością; działania na rzecz przestrzegania zasad etyki zawodowej;
- wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia seminarium: obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze - nieobecność na więcej niż pięciu zajęciach w semestrze uniemożliwia uzyskanie zaliczenia), aktywny udział w dyskusjach, prezentacja tematu i fragmentów pracy magisterskiej podczas zajęć oraz przygotowanie i złożenie w terminie pracy magisterskiej. Uzyskanie zaliczenia seminarium będzie możliwe dopiero po złożeniu przez studentkę/studenta pracy magisterskiej i jej przyjęciu przez promotorkę.
Literatura
Lektury będą każdorazowo wybierane do zajęć przez studentkę/studenta w porozumieniu z promotorką (wszystkie teksty udostępniane będą w postaci skanów). Wybrane artykuły naukowe z jednej strony będą związane z prezentowanym konspektem pracy, z drugiej - ze względu na ściśle teoretyczny charakter - staną się również inspiracją dla innych osób z grupy. Wybrane do zajęć teksty będą reprezentatywne dla współczesnej teorii filmu i ostatecznie złożą się na możliwie szeroki przegląd najnowszej myśli filmowej. Zaangażowanie studentek i studentów w konstruowanie listy lektur do zajęć pozwoli im również ćwiczyć umiejętności korzystania z baz bibliograficznych, wyszukiwania inspirujących i aktualnych artykułów naukowych oraz ciągłego weryfikowania i aktualizowania bibliografii do własnych prac magisterskich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: