Teatr, widowiska, performanse 3002-2SEM2022F2
Seminarium ma na celu doprowadzenie do napisania przez uczestników prac magisterskich z dziedziny antropologii widowisk, performatyki albo badań teatralnych.
Jako materiał do badań przyjmuje się widowiska kulturowe, performanse społeczne, rytuały religijne i wszelkiego rodzaju przedstawienia.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
– student zna współczesne metodologie w obszarze badań teatralnych i antropologicznych;
– student posiada pogłębioną i szczegółową wiedzę w zakresie historii kultury i historii teatru od początku XX w. do dziś.
Umiejętności:
– student w sposób pogłębiony interpretuje zjawiska kultury, uwzględniając ich kontekst społeczno-historyczny;
– potrafi biegle wykorzystywać metodologię antropologicznokulturową i performatyczną;
– potrafi skonstruować rozbudowaną wypowiedź pisemną spełniającą standardy pracy naukowej;
– potrafi biegle korzystać z literatury przedmiotu.
Kompetencje społeczne:
– kierując się stworzoną na podstawie swej wiedzy wizją świata społecznego, student potrafi planować i uzasadniać swe działania badawcze i społeczne;
– prezentuje postawę szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia końcowego (po trzech semestrach zajęć) jest złożenie pracy dyplomowej.
Zaliczenie semestru pierwszego i drugiego na podstawie aktywnego udziału w zajęciach.
Nieobecność na więcej niż 1/3 zajęć w semestrze uniemożliwia uzyskanie zaliczenia, a w trzecim semestrze zajęć przystąpienie do egzaminu magisterskiego.
Literatura
(literatura dobierana indywidualne, jako punkt wyjścia proponuję następujące pozycje)
Monika Kwaśniewska, "Między hierarchia a anarchią. Teatr – instytucja – krytyka", Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.
Agata Adamiecka-Sitek, Keil Marta, Igor Stokfiszewski, "Feminizacja – demokracja – praca. W stronę uspołecznionej instytucji kultury”. „Didaskalia”, nr 153, 2019.
"Struktura teatru a struktura spektaklu", red. Anna Galas-Kosil, Piotr Olkusz, Instytut Teatralny, Warszawa 2016.
"Odzyskiwanie tego, co oczywiste. O instytucji festiwalu" / "Reclaiming the Obvious. On the Institution of the Festival", red. Marta Keil, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne/Centrum Kultury w Lublinie, Warszawa-Lublin 2017.
"Kolektywy teatralne, artystyczne i badawcze. Materiały z konferencji zorganizowanej w (...) UAM we współpracy z Malta Festival Poznań", red. Stanisław Godlewski, Ewa Guderian-Czaplińska, Warszawa 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: