Kino autorskie i analiza dzieła filmowego 3002-2SEM2021F4
Nauka analizy i interpretacji dzieła filmowego będzie uwzględniała kształcenie umiejętności analizy wszystkich elementów współtworzących obraz filmowy (przestrzeń, czas, postać, światło i kolor, muzyka i dźwięk, scenografia, kostiumy) wraz z dostrzeganiem istniejących pomiędzy nimi powiązań oraz interpretację materiału zebranego na etapie analizy z wykorzystaniem wiedzy wyniesionej przez uczestników seminarium z wcześniejszych etapów studiów. Lekturom będzie towarzyszyła praktyczna analiza filmów rozwijająca umiejętność samodzielnej pracy analityczno – interpretacyjnej. W ramach seminarium studenci przygotowują i prezentują rozdziały swoich prac magisterskich.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie: swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej; w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą; metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze.
Student potrafi: wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki; interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny; określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji; wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań; napisać rozprawę naukową, samodzielnie formułując problem badawczy, dobierając źródła i literaturę naukową oraz odpowiednią metodologię; poprawnie w mowie i na piśmie formułować wypowiedzi i sądy; samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego.
Student jest gotów do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści ; przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów; samodzielnego, twórczego i przemyślanego działania w kulturze; dążenia do upowszechniania i otwartości zasobów wiedzy; wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, prezentacja kolejnych rozdziałów pracy magisterskiej. Warunkiem zaliczenia seminarium jest złożenie pracy dyplomowej.
Literatura
B. Block, Opowiadanie obrazem, przeł. M. Kuczubajska, Warszawa 2010; D. Bordwell, K. Thompson, Sztuka filmowa, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010; Dudziak A., Antropologia przestrzeni w filmie fabularnym, Lublin 2000; Dudley Andrew J., Główne teorie filmu. Wprowadzenie, Łódź 1995; Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa 1972; Interpretacja dzieła, red. M. Czerwiński, Wrocław 1987; Kuśmierczyk S., Zagubieni w drodze. Film fabularny jako obraz doświadczenia wewnętrznego, Warszawa 1999; G. Mercado, Okiem filmowca przeł. R. Mączyński, Warszawa 2011; Ch. Vogler, Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, przeł. K. Kosińska, Warszawa 2010; Wójcik J., Labirynt światła, Warszawa 2006, S. Kuśmierczyk, Wyprawa bohatera w polskim filmie fabularnym, Warszawa 2014. Wybrane numery „Kwartalnika Filmowego” oraz inne lektury zgodne z tematyką przygotowywanych prac magisterskich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: