Obrazy wychodzą na ulice: kultura wizualna - sztuka współczesna - postkolonializm 3002-2PROS22O2
Zajęcia będą miały charakter metodologiczny - kolejne omawiane teksty przedstawiać będą wybrane pojęcia i podejścia badawcze z obszaru studiów nad kulturą wizualną. Część z nich dotyczyć będzie sztuki w jej relacji z kulturą, sztuki jako narzędzia badawczego i języka analitycznego badań kultury wizualnej oraz sztuki jako samodzielnego przedsięwzięcia badawczego. Zajęcia uzupełniać będą przedmioty metodologiczne specjalizacji kultura wizualna, ale uczestnictwo w specjalizacji nie jest konieczne, by na nie uczęszczać. Osobny obszerny blok zajęciowy poświęcony zostanie refleksji nad przecięciem badań wizualnych i studiów postkolonialnych - między innymi kwestiom urasowienia, uchodzenia za, rozpoznania jako - również w kontekście historii i współczesności polskiej kultury wizualnej.
Wybrane zagadnienia:
- obiekt teoretyczny, obraz teoretyczny, metaobraz, hiperikon
- fetysz, totem, idol jako charakteryskyka współczesnych obrazów
- sprawczość obrazów a rola sztuk wizualnych
- reakcje na obrazy i sposoby ich badania
- sztuka ludowa, twórczość artystów/ek osobnych
- ikonoklazm jako zjawisko społeczne i taktyka artystyczna
- analiza publiczności obrazów i instytucji wizualnych
- źródła wizualne i jak z nimi pracować: podstawowe metodologie
- rola wizualności w praktykach kolonializmu
- imperialna wizualność
- praktyki wizualne dekolonizacji
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza - absolwent/ka zna i rozumie:
- swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej;
- w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury oraz jej mediów (kultura wizualna) i związanych z nimi praktyk kulturowych;
- w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą;
- metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze;
- główne tendencje rozwojowe nauk o kulturze w Polsce i na świecie.
Umiejętności - absolwent/ka potrafi:
- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki;
- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny;
- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań;
- wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu nauk o kulturze;
- zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną;
- samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego;
Kompetencje społeczne - absolwent/ka jest gotów/gotowa do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów;
- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju;
- zaangażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością; działania na rzecz przestrzegania zasad etyki zawodowej;
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia jest uczestniczenie w zajęciach (osoba studiująca ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze - ponad pięć nieobecności uniemożliwia zaliczenie), aktywność, lektura tekstów oraz przygotowanie wprowadzenia problemowego do jednych wybranych zajęć w semestrze. Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie wprowadzanie oraz wstępnej propozycji tematu pracy magisterskiej.
Literatura
Dokładny układ zajęć/tematów, wraz z lekturami, zostanie podany na pierwszych zajęciach. Lektury prowadzący dostarcza w formie pdf.
Wybór z listy lektur (lista może zostać częściowo zmieniona):
# Mitchell,W.J.T. 1986. Iconology. Image, Text, Ideology, University of Chicago Press, Chicago.
# Steyerl, Hito. 2016. Wyklęty lud ekranu, Gdańsk.
# Kurz, Iwona, Paulina Kwiatkowska, Magda Szcześńiak, Łukasz Zaremba. 2017. Kultura wizualna w Polsce. WUW. Warszawa.
# McClintock, Anne. 1995. Imperial Leather. Race, Gender and Sexuality in the Colonial Context. Routledge, New York-London.
# Mirzoeff, Nicholas. 2011. The Right to Look. A Counterhistory of Visuality. Duke University Press, Durham-London.
# Mitchell, W.J.T. 2012. Seeing Through Race. Harvard University Press. Cambridge, Mass.- London.
# Simon, Janek. 2019. Wystawa Syntetyczny Folklor. CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa. Kuratorka: Joanna Warsza.
# Warsza, Joanna (kuratorka). 2017. Wystawa Everything is Getting Better: Unknown Knowns of Polish (Post)colonialism. Savvy Contemporary, Berlin
# Wojda, Dorota. 2015. Polska Szeherezada. Swoje i obce z perspektywy postkolonialnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
# Young, Robert J. C. 2001. Postcolonialism: An Historical Introduction. Blackwell, Oxford.
# Sowa, Jan. 2011. Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesnością. Universitas, Kraków.
# Staged Otherness. Ethnic Shows in Central and Eastern Europe 1850–1939. 2021. Eds. D. Demski, D. Czarnecka, CEU Press, Budapest–Vienna–New York.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: