Obraz, film, narracja 3002-2PROS1O71
Proseminarium przygotowuje do udziału w seminarium magisterskim z zakresu antropologii kultury wizualnej.
Studenci poznają metody badawcze dotyczące problematyki wskazanej w tytule zajęć i zasady pisania pracy dyplomowej. Na zajęciach będą czytane i poddawane analizie przykładowe teksty dyscypliny, ilustrujące różne formuły i gatunki pisarstwa naukowego. Każdy z uczestników wypracowuje też wstępnie (uwzględniając własne zainteresowania) zakres planowanych badań: formułuje wyjściowe pytania, bibliografię, wskazuje główne wzorce intelektualne i metodologiczne.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej; w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury oraz jej mediów oraz związanych z nimi praktyk kulturowych; w stopniu pogłębionym współczesne teorie tożsamości stanowiące podstawę aktualnie prowadzonych badań kulturoznawczych i z zakresu antropologii kultury;
Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki interpretować zgromadzony materiał
Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów; dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju; zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią.
Kryteria oceniania
1. Aktywność na zajęciach. 2. Przygotowanie zarysu własnego projektu badawczego.
Literatura
Literatura będzie aktualizowana w trakcie zajęć.
Przykładowe pozycje:
Mieke Bal, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, WUJ 2012
Mieke Bal, Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych, przeł. M. Bucholc, Warszawa 2012
W.J.T. Mitchell, Czego chcą obrazy, przeł. Ł. Zaremba, Warszawa 2013
Jonathan Culler, Literatura w teorii, przeł. M. Maryl, Kraków 2013
Alicja Helman, Andrzej Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008 (wybrane rozdziały: Obraz, opowiadanie, Ruch, Przestrzeń, Czas)
Jacques Aumont, Michel Marie, Analiza filmu, przeł. Maria Zawadzka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011 (rozdz. 4)
Robert Stam, Burgoyne Robert i Flitterman-Lewis Sandy, New Vocabularies in Film Semiotics. Structuralism, Post-structuralism and Beyond, Nowy Jork 1992.
Critical Terms for Art History, red. R. Nelson i R. Shiff, Chicago 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: