Humanistyka – poszerzanie granic. Współczesne perspektywy badań 3002-2PROS1O69
Proseminarium metodologiczne będzie poświęcone krytycznemu przeglądowi najnowszych nurtów badań humanistycznych: zarówno teoriom, jak i ich przykładowym aplikacjom. Interesować nas będą nowe, bieżące ujęcia, w których próbuje się przekraczać granice między humanistyką a innymi dziedzinami (ekonomią, polityką, naukami o środowisku i o ziemi), a także poszerzać granice humanistyki poprzez uruchamianie perspektywy różnych podmiotów i pytań o ich sprawczość lub bezradność. Prześledzimy więc teorie z zakresu humanistyki krytycznej, zaangażowanej, afirmatywnej/afirmującej, ekokrytyki i geokrytyki czy szeroko rozumianej posthumanistyki. Przyglądając się metodom m.in. childhood studies, queer studies, memory studies, ale też autoetnografii i oral history, włączymy w obszar refleksji perspektywę podmiotów niedowartościowanych, marginalizowanych i wykluczanych: globalnie i lokalnie, zaś zapoznając się z metodami sound studies czy teoriami afektów, uruchomimy refleksję nad badaniem zmysłowych doświadczeń jako mediów kultury oraz kwestię politycznych i etycznych uwarunkowań związanych z humanistyczną orientacją na określone media reprezentacji.
Omówienie najważniejszych nurtów współczesnych badań humanistycznych ma na celu zarysowanie panoramy ujęć pozwalającej usytuować przyszłe badania studentów i studentek w obszarze współczesnej humanistyki oraz umożliwić zapoznanie się z szerokim wachlarzem najnowszych perspektyw i metodologii oraz ich zastosowaniami.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Studenci znają i rozumieją
-metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze
-główne tendencje rozwojowe nauk o kulturze w Polsce i na świecie
Studenci potrafią
-wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu nauk o kulturze
-zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną
Absolwent jest gotów do
-przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów
-krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Kryteria oceniania
-obecności
-aktywność (udział w dyskusji)
- krótka prezentacja ustna na zajęciach na podstawie zaproponowanych materiałów
Literatura
Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru, wszystkie teksty będą udostępniane w formie skanów. Przykładowa literatura przedmiotu:
Margaret S. Archer, Człowieczeństwo. Problem sprawstwa, przeł. A . Dziuban, Warszawa 2013.
Alain Baudiou, Affirmative Dialectics: from Logics to Anthropology, “The International Journal of Badiou Studies”, 2013, t. 2, nr 1.
Ewa Bińczyk, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Warszawa 2018.
Michał Buchowski, Czyściec. Antropologia neoliberalnego postsocjalizmu, Poznań 2019.
Julia Fiedorczuk, Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki, Gdańsk 2015.
Inga Kuźma, Domy bezdomnych. Badania sytuacji kryzysowych, Łódź 2015.
Waldemar Kuligowski, Trzecia płeć świata, Poznań 2020.
Max Liboiron, Pollution is colonialism, Durham 2021.
Alessandro Portelli, Już prawie widzę światła domów - wyprawa dźwiękowa do hrabstwa Harlam, Kentucky, http://www.albany.edu/jmmh/vol2no1/lightssounde-ssay.html
Tomasz Rakowski, Przepływy, współdziałania, kręgi możliwego, Gdańsk 2018.
Reimagining Childhood Studies, ed Spyros Spyrou, Rachel Rosen, Daniel Thomas Cook, Bloomsbury 2020.
Agata Stanisz, Antropologia dźwięków wobec protestów społecznych, Zeszyty Naukowe UJ, „Prace etnograficzne”, t. 46, 2018, nr 1, s. 89-116.
Kathleen Stuart, Ordinary Affects, Durham 2007.
Wszyscy jesteśmy migrantami. (Od)zyskiwanie pamięci migracyjnej, red. N. Bloch, Poznań 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: