Biblia w kulturze 3002-1LB2W
Introdukcja
Stworzenie
Patriarcha. Wiara jako ufność
Religia i prawo
Teodramat i polityka historyczna
Proroctwo
Problemy z mądrością
Co (i jak) mówi Jezus w ewangeliach synoptycznych
Jezus historii, Chrystus wiary
Mesjasz. Chrześcijaństwo jako projekt
Apokalipsa
Apokryf
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi
w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty historii kultury polskiej i ościennych kultur obcych
rolę dziedzictwa antycznego i biblijnego w historii kultur
metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury
Student potrafi:
wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z
różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych
interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny
pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także
wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych
stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze
stale dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo
Student jest gotów do:
krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do
rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów
Kryteria oceniania
Ocena końcowa będzie uwzględniać aktywność studenta, a także ocenę, jaką uzyska z kończącego zajęcia pisemnego testu.
Uwaga – na zajęciach będzie sprawdzana lista obecności. Dopuszczalna liczba nieobecności: cztery.
Literatura
Rdz 1-25,18
Wj; Kpł
Jon; Ez (fragmenty)
Pnp Koh
1 Sm 16-31; 2 Sm; 1 Krl 1-2,11
fragmenty wybrane Mt; Mk; Łk; J
Rz
Ap
wybrane apokalipsy apokryficzne
Mogą się przydać takie książki i teksty jak:
Giorgio Agamben, Czas, który zostaje. Komentarz do Listu do Rzymian, przeł. S. Królak, Warszawa 2009.
E. Auerbach, Mimesis.., Blizna Odyseusza.
Jan Assmann, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, przeł. A. Kryczyńska-Pham, Warszawa 2008.
Hans Urs von Balthasar, Wielki teatr świata: król Dawid, w: idem, W pełni wiary, wybrał W. Löser, przeł. J. Fennrychowa, Kraków 1991.
Harold Bloom, Księga J, przeł. B. Baran, warszawa 2018.
Norman Cohn, Kosmos, chaos i świat przyszły. Starożytne źródła wierzeń apokaliptycznych, przeł. A. Kurowska-Mitas, Kraków 2006.
Northrop Frye, Wielki Kod. Biblia i literatura, przeł. A. Fulińska, Bydgoszcz 1998.
Elżbieta Jastrzębowska, Miasta apokalipsy, Warszawa 1999.
Andre Lacocque, Szulamitka, w: A. Lacoque, P. Ricouer, Myśleć biblijnie, przeł. E. Mukoid, M. Tarnowska, Kraków 2003.
Karl Löwith, Historia powszechna i dzieje zbawienia. Teologiczne przesłanki filozofii dziejów, przeł. J. Marzęcki, Kęty 2002.
Andrew Linzey, Teologia zwierząt, przeł. W. Kostrzewski, Kraków 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: