Polskie historie wizualne 3002-1L3SEM21F5
Do udziału w seminarium zapraszam osoby zainteresowane polską historią kultury oraz historyczną i współczesną polską kulturą wizualną. Interesować nas będą obrazy jako źródła wiedzy historyczno-kulturowej, rozwój mediów wizualnych, obrazy szczególnie istotne z perspektywy historii kultury polskiej, współczesne i historyczne praktyki wizualnego kształtowania tożsamości, praktyki wizualne we współczesnej Polsce w kontekście globalnym, społeczne role sztuki (współczesnej, nowoczesnej, klasycznej), filmu i fotografii, współczesne i historyczne konflikty o obrazy.
Zakres tematyczny seminarium uzależniony jest od tematów prac licencjackich zaproponowanych przez studentki i studentów. Zasadniczo obejmuje on zagadnienia szeroko rozumianych studiów nad kulturą wizualną, krytycznej historii sztuki, a także filmu i fotografii oraz wykorzystywanie obrazów w badaniach historyczno-kulturowych. W punkcie wyjścia preferowane będą propozycje dotyczące najważniejszych zjawisk współczesnej polskiej i globalnej kultury wizualnej, ale ostateczna lista tematów może zostać ustalona wyłącznie w konfrontacji z zainteresowaniami grupy.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Osoba studiująca:
- jest przygotowany/a do napisania pracy licencjackiej;
- zna najważniejsze pojęcia studiów nad kulturą wizualną i potrafi zastosować je w pracy analitycznej;
- sprawnie i krytycznie posługuje się pojęciami służącymi do badania zjawisk wizualnych;
- potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy i znaleźć do jego analizy właściwe konteksty oraz adekwatną literaturę przedmiotu;
- czyta krytycznie literaturę przedmiotu i potrafi o niej dyskutować podczas zajęć;
- potrafi napisać pracę licencjacką poprawną pod względem formalnym, językowym i metodologicznym.
Kryteria oceniania
Szczegółowe informacje dotyczące egzaminów licencjackich i warunków podejścia do nich znajdują się na stronie: https://ikp.uw.edu.pl/studia/kulturoznawstwo/seminarium-i-egzamin-licencjacki/
Warunkiem zaliczenia seminarium jest:
- obecność na wspólnych seminariach (dopuszczalne jest opuszczenie jednego spotkania);
- obecność na przynajmniej dwóch konsultacjach indywidualnych;
- na zaliczenie seminarium student przedstawia pracę pisemną o minimalnej objętości 27 000 znaków wraz z bibliografią spełniającą formalne standardy tekstu naukowego. Na podstawie odbytych konsultacji i złożenia pracy student/studentka dopuszczany jest do egzaminu licencjackiego. Seminarium kończy się zaliczeniem bez oceny. Prowadzący i studenci wypełniają druk akceptacji tematu referatu, który student przynosi do toku studiów miesiąc przed planowaną obroną. Termin złożenia skończonej pracy (nie później niż na dwa tygodnie przed egzaminem) i egzaminu licencjackiego ustala promotor.
Wszystkim osobom studiującym rozpoczynającym w tym roku seminarium dyplomowe licencjackie przypominamy, że zgodnie z regulaminem studiów warunkiem zaliczenia będzie złożenie pracy dyplomowej i wyznaczenie terminu obrony.
UWAGA: Nie ma możliwości złożenia pracy w systemie APD po 10 czerwca 2022 roku w przypadku chęci obrony w sesji letniej. W przypadku obrony w sesji poprawkowej co najmniej połowa pracy musi zostać złożona prowadzącej do końca czerwca. W miesiącach letnich nie są prowadzone konsultacje.
- złożenie pracy w toku studiów oraz wyznaczenie daty egzaminu licencjackiego.
Literatura
Literatura dobierana będzie indywidualnie w zależności od tematu licencjatu. Egzamin obejmuje także podstawy programowe ze studiów – wymagana jest znajomość lektur przede wszystkim z antropologii kultury, antropologii kultury wizualnej oraz historii kultury polskiej XIX i XX wieku.
Lektury zalecane:
Kultura wizualna w Polsce. Fragmenty, red. I. Kurz i inni, Warszawa 2017.
Kultura wizualna w Polsce. Spojrzenia, red. I. Kurz i inni, Warszawa 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: