Literatura i kultura romantyzmu 3001-P1A2LR
Ćwiczenia są poświęcone analizie wybranych tekstów literackich epoki romantyzmu z uwzględnieniem kontekstów filozoficznych, antropologicznych, a także tła zachodnioeuropejskiego. Mają na celu przygotowanie studentów do samodzielnego badania i interpretowania literatury oraz kultury pierwszej połowy XIX wieku.
W cyklu 2023:
Ćwiczenia są poświęcone analizie wybranych tekstów literackich epoki romantyzmu z uwzględnieniem kontekstów filozoficznych, antropologicznych, a także tła zachodnioeuropejskiego. Mają na celu przygotowanie studentów do samodzielnego badania i interpretowania literatury oraz kultury pierwszej połowy XIX wieku. |
W cyklu 2024:
Ćwiczenia są poświęcone analizie wybranych tekstów literackich epoki romantyzmu z uwzględnieniem kontekstów filozoficznych, antropologicznych, a także tła zachodnioeuropejskiego. Mają na celu przygotowanie studentów do samodzielnego badania i interpretowania literatury oraz kultury pierwszej połowy XIX wieku. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA (Student zna i rozumie:)
- miejsce i znaczenie wiedzy o literaturze romantyzmu w relacji do innych dyscyplin naukowych (takich jak kulturoznawstwo, filozofia, nauki o sztuce);
- podstawową terminologię dotyczącą zjawisk estetycznych charakterystycznych dla literatury i kultury romantyzmu (gotycyzm, frenezja, historyzm, indywidualizm, werteryzm, walterskotyzm, bajronizm, wallenrodyzm, tyrteizm, mesjanizm, profetyzm, prowidencjalizm, mistycyzm, ludowość, orientalizm, synteza sztuk itp.);
- historyczne oraz współczesne teorie i metodologie badań nad literaturą i kulturą XIX wieku;
- tematy i idee pisarskie wybranych twórców polskiej i europejskiej literatury romantycznej oraz dynamikę ich rozwoju;
- oddziaływanie dziedzictwa antycznego i biblijnego na literaturę romantyczną;
- rolę tradycji romantycznej w kształtowaniu literatury i kultury współczesnej, polskiej i europejskiej.
UMIEJĘTNOŚCI (Student potrafi:)
- samodzielnie rozwijać umiejętności niezbędne do prowadzenia badań nad literaturą romantyzmu, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego, a także wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje ze źródeł pisanych lub elektronicznych w celu wykorzystania ich w pracach badawczych;
- analizować i interpretować teksty literackie epoki romantyzmu, uwzględniając konteksty historyczny, kulturowy i cywilizacyjny oraz efektywnie wykorzystując opracowania naukowe;
- posługiwać się podstawowymi teoriami, metodologiami i pojęciami stosowanymi w badaniach nad literaturą romantyzmu;
- samodzielnie dobierać specjalistyczną terminologię, strategie argumentacyjne, formułować wnioski i konfrontować je z poglądami badaczy literatury romantycznej, poetyki i komparatystyki podczas dyskusji na tematy literaturoznawcze;
- wykazać się krytycznym stosunkiem do epoki romantyzmu, właściwie sytuować w niej zjawiska estetyczne, społeczno-kulturowe i cywilizacyjne;
- pisać prace na temat literatury romantyzmu i samodzielnie dobierać do nich adekwatną literaturę przedmiotu.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (Student jest gotów do:)
- organizowania własnego warsztatu badawczego i krytycznej oceny swoich dokonań;
- wzięcia etycznej odpowiedzialności za zawodowe wykorzystanie umiejętności literaturoznawczych i za trafność przekazywanej wiedzy o romantyzmie oraz kierowania się uczciwością i rzetelnością naukową w prowadzeniu dyskusji i uznawania znaczenia tej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także zasięgania opinii ekspertów w wypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
- uznania znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego romantyzmu dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia zaliczane są na podstawie obecności, przygotowania do zajęć i aktywności oraz znajomości materiału omawianego na zajęciach. Student obowiązany jest napisać pracę roczną (temat oraz wstępna bibliografia muszą być skonsultowane z osobą prowadzącą zajęcia najpóźniej w ostatnim tygodniu semestru zimowego). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu ustnego jest zaliczenie dwóch semestrów ćwiczeń oraz uzyskanie pozytywnej oceny z pracy rocznej. Ocena z egzaminu ustnego jest końcową oceną z przedmiotu. Na egzaminie obowiązuje znajomość zagadnień omawianych na ćwiczeniach oraz utworów i opracowań (w wyborze) podanych w liście lektur.
Dopuszczalne są dwie niewymagające usprawiedliwienia nieobecności w semestrze, powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć.
Literatura
A. Lektury obowiązkowe
Znajomość tekstów z tej listy jest obowiązkowa dla wszystkich studentów.
Lata 1795-1821
Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego
Jan Paweł Woronicz, Hymn do Boga
Maria Wirtemberska, Malwina, czyli domyślność serca
Julian Ursyn Niemcewicz, Śpiewy historyczne (dwa wybrane utwory)
Alojzy Feliński, Hymn na rocznicę ogłoszenia Królestwa Polskiego
Kazimierz Brodziński, O klasyczności i romantyczności tudzież o duchu poezji polskiej
Jan Śniadecki, O pismach klasycznych i romantycznych
Adam Mickiewicz, wiersze filomackie (Oda do młodości, Pieśń filaretów, Żeglarz)
Lata 1822-1883
Adam Mickiewicz, Ballady i romanse (wybrane dwa utwory), Dziady cz. II i IV, Sonety (wybrane dwa utwory z cyklu odeskiego i dwa z cyklu krymskiego), Konrad Wallenrod, liryki rzymsko-drezdeńskie (wybrane dwa wiersze), Reduta Ordona, Dziady cz. III, Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego, Pan Tadeusz, liryki lozańskie (wybrane dwa wiersze).
Antoni Malczewski, Maria
Seweryn Goszczyński, Zamek kaniowski
Juliusz Słowacki, 10 utworów lirycznych (pięć sprzed roku 1842 i pięć z okresu mistycznego); Kordian, Balladyna, Fantazy, Ksiądz Marek, Sen srebrny Salomei, Samuel Zborowski; Anhelli, Beniowski (pięć pierwszych pieśni), Genezis z Ducha, Król-Duch (rapsod I), listy do matki (trzy listy)
Zygmunt Krasiński, Mściwy karzeł i Masław, książę mazowiecki, Nie-Boska komedia, Legenda z Trzech myśli Ligenzy, Wstęp do Przedświtu, Psalm miłości; wybrane 9 listów do trzech różnych adresatów
Henryk Rzewuski, Pamiątki Soplicy (wybrane dwie gawędy)
Aleksander Fredro, trzy komedie (w tym jedna z okresu późnego), Trzy po trzy
Józef Ignacy Kraszewski, wybrana jedna powieść historyczna i jedna współczesna (ew. ludowa)
Narcyza Żmichowska, Poganka
Cyprian Norwid, 10 utworów lirycznych (w tym 5 z Vade-mecum), Promethidion, Assunta, Pierścień wielkiej damy, Czarne kwiaty, Ad leones
Znajomość przynajmniej jednego utworu każdego z wymienionych poetów: Teofil Lenartowicz, Kornel Ujejski, Józef Bohdan Zaleski.
B. Lektury uzupełniające.
Na ocenę bardzo dobrą wymagana jest dodatkowo znajomość przynajmniej 10 lektur z listy uzupełniającej.
Lata 1795-1821
Cyprian Godebski, Grenadier filozof
Kantorbery Tymowski, Dumania żołnierza polskiego…
Wincenty Reklewski, dwa wiersze do wyboru
Alojzy Feliński, Barbara Radziwiłłówna
Kajetan Koźmian, ody napoleońskie (jeden wybrany utwór)
Zorian Dołęga Chodakowski, O Sławiańszczyźnie przed chrześcijaństwem
Lata 1822-1883
Adam Mickiewicz, Przemowa do I tomu Poezyj, Grażyna, tekst O krytykach i recenzentach warszawskich, wybrane dwa teksty publicystyczne („Pielgrzym Polski”, „Trybuna Ludów”), wybrane dwa wykłady z III kursu Prelekcji w College de France, wybrane dwa teksty towianistyczne.
Maurycy Mochnacki, O literaturze polskiej w wieku XIX (rozdział III)
Seweryn Goszczyński, Król zamczyska
Juliusz Słowacki, Mindowe, Maria Stuart, Horsztyński, Lilla Weneda, Książę Niezłomny, wybrane dwie powieści poetyckie, W Szwajcarii, Podróż do Ziemi Świętej z Neapolu, Ojciec zadżumionych, Poema Piasta Dantyszka, Preliminaria peregrynacji…, List do Rembowskiego
Zygmunt Krasiński, Pan trzech pagórków, Agaj-Han, Irydion, Przedświt, Psalmy przyszłości
Cyprian Norwid, Rzecz o wolności słowa, Zwolon, Aktor, Białe kwiaty, Cywilizacja, Tajemnica Lorda Singelworth
Znajomość przynajmniej jednego utworu każdego z wymienionych poetów: Stefan Garczyński, Ryszard Berwiński, Gustaw Ehrenberg, Wincenty Pol, Włodzimierz Wolski, Władysław Syrokomla, Lucjan Siemieński, Mieczysław Romanowski.
C. LITERATURA OBCA
Na ocenę bardzo dobrą wymagana jest znajomość przynajmniej 5 tekstów obcych.
Jean Jacques Rousseau, Nowa Heloiza (fragmenty)
Johann Wolfgang Goethe, Cierpienia młodego Wertera, Faust (część I)
Friedrich Schiller, Zbójcy
Novalis, Hymny do nocy
Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, wybrane opowiadanie
Matthew Lewis, Mnich
George Byron, Don Juan (fragmenty), Kain lub Manfred, Giaur lub Korsarz
Edgar Allan Poe, wybrane opowiadanie
Mary Shelley, Frankenstein lub John Polidori, Wampir
François-René de Chateaubriand, René
Alfred de Musset, Spowiedź dziecięcia wieku
Victor Hugo, wstęp do Cromwella
Gérard de Nerval, wybór liryków
Charles Baudelaire, wybór liryków
Aleksandr Puszkin, Eugeniusz Oniegin
Michaił Lermontow, Bohater naszych czasów lub Nikołaj Gogol, Rewizor
Taras Szewczenko, Hajdamacy
ZALECANE OPRACOWANIA
Słownik literatury polskiej XIX wieku. Opr. Alina Kowalczykowa, Józef Bachórz
Alina Witkowska, Ryszard Przybylski, Romantyzm
Maria Janion, Maria Żmigrodzka, Romantyzm i historia
Alina Kowalczykowa (red.), Idee programowe romantyków polskich
Alina Kowalczykowa (red.), Manifesty romantyzmu 1790-1830
Bogusław Dopart, Romantyzm
Jarosław Marek Rymkiewicz, Dorota Siwicka, Alina Witkowska, Marta Zielińska, Adam Mickiewicz. Encyklopedia
Stanisław Makowski, Eligiusz Szymanis, Adam Mickiewicz
Stanisław Makowski, Słowacki
Andrzej Waśko, Zygmunt Krasiński: oblicza poety
Janusz Maciejewski, Cyprian Norwid
Jarosław Marek Rymkiewicz, Aleksander Fredro jest w złym humorze
W cyklu 2024:
1. Romantyzm – prąd i epoka Literatura przedmiotowa: – J. Ziomek, Epoki i formacje w dziejach literatury polskiej, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 77/4, s. 23– 54. 2. Gotycyzm Literatura podmiotowa: – H. Walpole, Zamczysko w Otranto. Opowieść gotycka, tłum. M. Przymanowska, Kraków 1976. Literatura przedmiotowa: – Z. Sinko, Gotycyzm, w: Słownik literatury polskiego oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław 2002; – B. Paczkowska, Gotycyzm, w: Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Wrocław 2009; – M. Aguirre, Geometria strachu. Wykorzystanie przestrzeni w literaturze gotyckiej, tłum. A. Izdebska, w: Wokół gotycyzmów. Wyobraźnia, groza, okrucieństwo, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Kraków 2002. 3. Osjanizm Literatura podmiotowa: – J. Macpherson, Pieśni Osjana, tłum. S. Goszczyński, oprac. J. Strzetelski, Wrocław 1980; – A.L.G. de Staël, O Niemczech, w: tejże, Wybór pism krytycznych, tłum. i oprac. A. Jakubiszyn-Tatarkiewicz, Wrocław 1954. 4. Reneizm Literatura podmiotowa: – F.R. Chateaubriand, René, tłum. T. Boy Żeleński, oprac. A. Tatarkiewiczowa, Wrocław 1964; Literatura przedmiotowa: – M. Piwińska, Złe wychowanie, Gdańsk 2005 (fragmenty). 5. Bajronizm Literatura podmiotowa: – G. Byron, Manfred, tłum. J. Paszkowski, w: G. Byron, Wędrówki Childe-Harolda. Dramaty, tłum. J. Kasprowicz, J. Paszkowski, Warszawa 1955. Literatura przedmiotowa: – S. Treugutt, Bajronizm, w: Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Wrocław 2002. 6. Sternizm Literatura podmiotowa: – L. Sterne, Podróż sentymentalna, tłum. A. Glinczanka, Wrocław 1973. – M. Wirtemberska, Malwina czyli Domyślność serca, oprac. W. Billip, Warszawa 1978. 7. Regionalizm Literatura podmiotowa: – Z.D. Chodakowski, O Sławiańszczyźnie przed chrześcijaństwem, w: tegoż, O Sławiańszczyźnie przed chrześcijaństwem oraz inne pisma i listy, oprac. J. Maślanka, Warszawa 1967. Literatura przedmiotowa: – M. Janion, Słowiańszczyzna, szaleństwo i śmierć, w: tejże, Niesamowita Słowiańszczyzna, Kraków 2006. 8. Heterodoksje romantyzmu Literatura podmiotowa: – A. Mickiewicz, Zima miejska, w: tegoż, Dzieła, t. I: Wiersze, oprac. C. Zgorzelski, Warszawa 1998. Literatura przedmiotowa: – D. Seweryn, Zimowe gry literackie, w: tegoż, "...jak tam zaszedłeś". Mickiewicz w szkole klasycznej, Lublin 1997. 9. Klasyczność a romantyczność. Legenda sporu Literatura podmiotowa: – K. Brodziński, O klasyczności i romantyczności, tudzież o duchu poezji polskiej, w: tegoż, Wybór pism, oprac. A. Witkowska, Wrocław 1966; – A. Mickiewicz, O poezji romantycznej, w: tegoż, Dzieła, t. V: Pisma artystyczne i pisma krytyczne, oprac. Z. Dokurno, Warszawa 1996; – M. Mochnacki, Uwagi o duchu i źródłach poezji w Polszcze, w: tegoż, Pisma krytyczne i polityczne, oprac. J. Kubiak, E. Nowicka, Z. Przychodniak, Kraków 1996. 10. Gatunki romantyczne (cz. I – ballada) Literatura podmiotowa: – A. Mickiewicz, Ballady i romanse, w: tegoż, Dzieła, t. I: Wiersze, oprac. C. Zgorzelski, Warszawa 1998. Literatura przedmiotowa: – I. Opacki, „W środku niebokręga". O „Balladach i romansach" Mickiewicza, „Pamiętnik Literacki", 1980, z. 3, s. 69-84. 11. Folklor i folkloryzm (cz. I) Literatura podmiotowa: – A. Mickiewicz, Dziady, cz. II, w: tegoż, Dzieła, t. III: Dramaty, oprac. Z. Stefanowska, Warszawa 1995. Literatura przedmiotowa: – P. Grochowski, Dziady. Rzecz o wędrownych żebrakach i ich pieśniach, Toruń 2009 (podrozdziały Dziadowie-zmarli; Dziadowie-żebracy; Dziadowie-lirnicy). 12. Folklor i folkloryzm (cz. II) Literatura podmiotowa: – A. Mickiewicz, Dziady, cz. I i IV, w: tegoż, Dzieła, t. III: Dramaty, oprac. Z. Stefanowska, Warszawa 1995. Literatura przedmiotowa: – M. Kuziak, Tajemnica intertekstualności IV części „Dziadów”, w: tegoż, Inny Mickiewicz, Gdańsk 2013. 13. Orientalizm Literatura podmiotowa: – A. Mickiewicz, Sonety oraz Sonety krymskie, w: tegoż, Dzieła, t. I, oprac. C. Zgorzelski, Warszawa 1998. Literatura przedmiotowa: – I. Opacki, Człowiek w sonetach przełomu, w: tegoż, Poezja romantycznych przełomów, Wrocław 1972. 14. Historyzm Literatura podmiotowa: – A. Mickiewicz, Konrad Wallenrod, w: tegoż, Dzieła, t. II: Poematy, oprac. W. Floryan, Warszawa 1994. Literatura przedmiotowa: – M. Janion, Tragizm „Konrada Wallenroda”, w: tejże, Romantyzm. Studia o ideach i stylu, Warszawa 1969. 15. Gatunki romantyczne (cz. II – powieść poetycka) Literatura podmiotowa: – A. Malczewski, Maria, oprac. H. Krukowska, Białystok 2002. Literatura przedmiotowa: – J. Ławski, Malczewski – iluminacje i klęski melancholijnego wędrowca, w: A. Malczewski, Maria. Powieść ukraińska, Białystok 1995; – M. Bieńczyk, „Wszystko w świecie tracić”. O „Marii” Antoniego Malczewskiego, w: tegoż, Oczy Dürera. O melancholii romantycznej, Warszawa 2002 (fakultatywnie). 16. Gatunki romantyczne (cz. III – dramat romantyczny) Literatura podmiotowa: – A. Mickiewicz, Dziady, cz. III, w: tegoż, Dzieła, t. III, oprac. Z. Stefanowska, Warszawa 1995. Literatura przedmiotowa: – Z. Trojanowiczowa, „Dziady” Adama Mickiewicza jako „niedokończony poemat”, w: Trzynaście arcydzieł romantycznych, red. E. Kiślak, M. Gumkowski, Warszawa 1996. 17. Historia i egzystencja Literatura podmiotowa: – J. Słowacki, Kordian, w: tegoż, Dzieła wszystkie, t. II, red. J. Kleiner, Wrocław 1952. Literatura przedmiotowa: – M. Bizan, P. Hertz, Glosy do „Kordiana”, w: J. Słowacki, Kordian, Warszawa 1972, s. 143–343. 18. Ironia romantyczna Literatura podmiotowa: – J. Słowacki, Beniowski, w: tegoż, Dzieła wszystkie, t. V, red. J. Kleiner, Wrocław 1954; – G. Byron, Don Juan, tłum. E. Porębowicz, Warszawa 1955. Literatura przedmiotowa: – W. Szturc, Ironia romantyczna. Pojęcie, granice i poetyka, Warszawa 1992. 19. Komizm Literatura podmiotowa: – A. Fredro, Pan Jowialski, oprac. W. Billip, Wrocław 1968. Literatura przedmiotowa: – D. Siwicka, Śmiech jowialny, „Teksty Drugie" 1995, nr 6, s. 44-52. 20. Groteska romantyczna (cz. I) Literatura podmiotowa: – N. Gogol, Opowiadania petersburskie, tłum. J. Wyszomirski, Warszawa 1980. Literatura przedmiotowa: – V. Nabokov, Nikołaj Gogol, tłum. L. Engelking, Warszawa 2012. 21. Groteska romantyczna (cz. II) Literatura podmiotowa: – T. Gautier, Klub haszyszystów, tłum. J. Parandowski, w: tegoż, Stopa mumii i inne opowiadania fantastyczne, wybór i posłowie J. Parvi, tłum. E. Bąkowska i in., Warszawa 1980. 22. Neosarmatyzm Literatura podmiotowa: – H. Rzewuski, Pamiątki JP Seweryna Soplicy cześnika parnawskiego, oprac. Z. Lewinówna, Warszawa 1978. Literatura przedmiotowa: – A. Waśko, Gawęda szlachecka w literaturze polskiej; S. Witwicki, O duchu poetyckim polskiego narodu. O dawnej Polsce i jej poetach ustnych, w: Romantyczna gawęda szlachecka. Antologia, oprac. A. Waśko, Kraków 1999. 23. Historiozofia (cz. I)_ Literatura podmiotowa: – Z. Krasiński, Irydion, w: tegoż, Dzieła literackie, t. I, oprac. P. Hertz, Warszawa 1973. Literatura przedmiotowa: – M. Janion, Między Przeznaczeniem a Opatrznością, w: tejże, Prace wybrane, t. 2: Tragizm, historia, prywatność, Kraków 2000. 24. Frenezja i makabra Literatura podmiotowa: – J. Słowacki, Sen srebrny Salomei, w: tegoż, Dzieła wszystkie, t. VI, red. J. Kleiner, Wrocław 1955. Literatura przedmiotowa: – D. Skórczewski, "Sen srebrny Salomei", czyli parada hybryd, „Pamiętnik Literacki" 2011, nr 1, s. 47-75. 25. Historiozofia (cz. II) Literatura podmiotowa: – J. Słowacki, Król duch, rapsod I, w: tegoż, Dzieła wszystkie, t. VII, red. J. Kleiner, Wrocław 1956. Literatura przedmiotowa: – M. Piwińska, Notatki przy czytaniu „Króla-Ducha”, w: tejże, Juliusz Słowacki od Duchów, Warszawa 1992. 26. Literatura i ruchy emancypacyjne pierwszej połowy XIX wieku Literatura podmiotowa: – N. Żmichowska, Poganka, oprac. G. Borkowska, Wrocław 2013. Literatura przedmiotowa: – B. Zwolińska, „Poganka” Żmichowskiej jako opowieść o kuszeniu i uwiedzeniu oraz Wampiryzm sztuki w „Pogance” Żmichowskiej, w: tejże, Wampiryzm w literaturze romantycznej i postromantycznej, Gdańsk 2002. 27. Romantyzm a modernizm (cz. I) Literatura podmiotowa: – C. Norwid, Promethidion, w: tegoż, Pisma wszystkie, t. 3: Poematy, oprac. J.W. Gomulicki, Warszawa 1971. Literatura przedmiotowa: – S. Sawicki, Zbliżenia do „Promethidiona”, w: tegoż, Wartość – sacrum – Norwid. Studia i szkice aksjologicznoliterackie – 2, Lublin 2007. 28. Romantyzm a modernizm (cz. II) Literatura podmiotowa: – C. Norwid, Vade-mecum, w: tegoż, Pisma wszystkie, oprac. J.W. Gomulicki, t. 2: Wiersze. Część druga, Warszawa 1971; – Ch. Baudelaire, Kwiaty zła, tłum. Z. Bieńkowski i in., red. J. Brzozowski, Kraków 1990. – Ch. Baudelaire, Malarz życia nowoczesnego, tłum. J. Guze, Warszawa 1998. Literatura przedmiotowa: – W. Rzońca, Premodernizm Norwida, Warszawa 2013. |
Uwagi
W cyklu 2023:
W przypadku kształcenia w trybie zdalnym zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem narzędzia informatycznego Google Meet. |
W cyklu 2024:
W przypadku kształcenia w trybie zdalnym zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem narzędzia informatycznego Google Meet. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: