- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Indywidualność twórcy w odbiorze społecznym. Wielcy artyści ery nowożytnej 3000-13ABAEN-OG
Wykład jest poświęcony roli i miejscu artysty w społeczeństwach europejskich ery nowożytnej (czasy odrodzenia i baroku). Twórczość artystów w ciągu dziejów była uwarunkowana czynnikami historycznymi, kulturowymi, obyczajowymi, wiązała się z osobistymi przeżyciami, wyrażała światopogląd. Niejednokrotnie zdobycie pozycji zawodowej było związane ze szczególnym wysiłkiem, walką z przeciwnościami, oporem wobec zleceniodawcy i krytyki społecznej. Sława przychodziła powoli. Wytężona praca i talent nie zawsze owocowały uznaniem. Dla wielu artystów dotarcie do odbiorcy i zdobycie sławy było wyzwaniem.
W trakcie zajęć studenci zostaną zaznajomieni z twórczością wybitnych twórców sztuki XIII – XVII w. – malarzy i rzeźbiarzy, działających w przodujących europejskich centrach artystycznych. W trakcie wykładu są przewidziane następujące tematy:
1. Duccio i złota sztuka Sieny
2. Giotto di Bondone – droga do renesansu
3. Piero della Francesca
4. Sandro Boticelli - mitologia i religia
5. Michelangelo Buonarroti - twórca Piety i fresków w Sykstynie
6. O geniuszu Leonarda
7. Rafael Santi – nie tylko Madonny
8. Mistyczne wizje El Greca
9. Caravaggio
10. Infantki i błazny – twórczość Velazqueza
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. zna nazwiska wybitnych artystów nowożytnych
2. ma podstawową wiedzę o przemianach stylowych i dziełach ważnych dla kultury
3. zna i rozumie podstawowe mechanizmy wpływające na powszechny odbiór dzieła sztuki.
4. ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Umijętności:
1. posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii i sztuki
2. potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych,).
3. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
4. posiada umiejętność przygotowania wypowiedzi ustnych i typowych prac pisemnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
5. potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla Historii w zakresie nauk humanistycznych w typowych sytuacjach profesjonalnych
Kompetencje społeczne:
1. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
2. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
3. ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
4. potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, wypowiedzi ustne na zadany temat w trakcie zajęć, praca pisemna
Literatura
1. Bożena Fabiani, Gawędy o sztuce, XIII – XV wiek, Warszawa 2014
2. Bożena Fabiani, Dalsze gawędy o sztuce, XVII wiek, Warszawa 2013
3. Bożena Fabiani, Dalsze gawędy o sztuce, VI – XX wiek, Warszawa 2013
4. Alfred Ligocki, Sztuka Renesansu, Warszawa 1973
5. Wiktor Łazariew, Dawni mistrzowie włoscy, Warszawa 1979
6. Paweł Muratow, Obrazy Włoch, (Różne wydania)
7. Renesans w sztuce włoskiej, praca zbiorowa pod red. R. Tomana, Kolonia 2000
8. Maria Rzepińska, Malarstwo Cinquecenta, Warszawa 1976
9. Mara Rzepińska, Siedem wieków malarstwa Europejskiego, Warszawa 1986
10. Krystyna Secomska, Malarstwo Cinquecenta
11. Maria Skubiszewska, malarstwo w Italii w latach 1250-1400, War-szawa 1980
12. W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1976
13. Władysław Tomkiewicz, Piękno wielorakie. Sztuka baroku, Warszawa 1971
14. Giorgio Vasari, Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, Warszawa 1985-1989
15. Zygmunt Waźbiński, Malarstwo Quattrocenta, Warszawa 1972
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: