- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia kulturowa regionu nordyckiego w XIX i XX wieku: jak w kulturze (literatura, film, malarstwo) odwzorowały się przemiany modernizacyjne 2900-MK1-HKRN-OG
Niezależnie od przyjętej podstawy źródłowej, rozumienie kultury w niniejszym temacie jest szerokie – nie jest ograniczone tylko do takich dziedzin, jak nauka, sztuka lub religia, ale obejmuje także style życia, mentalność, sposoby myślenia i emocje. Wszystkich tych znaczeń kulturowych będziemy poszukiwań w dziełach literatury pięknej, malarstwie oraz w pierwszych filmach niemych. Wszystkie te dzieła pozwolą na dotarcie do tego, co stanowi podstawowe pytanie badawcze konwersatorium – w jaki sposób ludzie przełomu XIX i XX wieku przyjmowali najróżniejsze przemiany modernizacyjne, jakie zachodziły na ich oczach. Odpowiedzi będziemy szukać we wszelakich narracjach kultury, które w sposób wyjątkowy oddają te aspekty przeszłości – jak sposób myślenia i mentalność, uczucia – których badacz nie jest w stanie poznać dzięki źródłom tradycyjnym. Podczas zajęć będziemy analizować powieści i dramaty autorów nordyckich (w polskim przekładzie), wybitne filmy epoki kina niemego, a także przykłady różnych stylów malarskich.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu konwersatorium student dysponuje podstawą wiedzą na temat metodologicznych zasad wykorzystania w badaniach historycznych źródeł z literatury pięknej, malarstwa oraz fikcji filmowej.
Student po zaliczeniu rozpoznaje i potrafi przeanalizować pod względem wiarygodności dla rozpatrywanego tematu różne źródła – literackie, ikonograficzne oraz filmowe.
Student po zaliczeniu zajęć potrafi odnieść analizę wykorzystanego materiału źródłowego do historii regionu nordyckiego w XIX i na początku XX wieku.
Kryteria oceniania
- Obserwacja i ocena zaangażowania studentów na zajęciach
- Ocena poziomu merytorycznego wypowiedzi
- Ocena samodzielności przygotowania referatu
- Ocena merytorycznego i warsztatowego poziomu referatu
- Przygotowanie krótkiego eseju, którego temat jest dowolny (ale w zakresie tematu konwersatorium)
Literatura
Literatura szczegółowa – patrz rubryka „Zakres tematów”
Dodatkowa literatura w postaci skanów w trakcie semestru.
Literatura pomocnicza:
G. Szelągowska, Historia Danii w XX wieku
G. Szelągowska, K. Szelągowska, Historia Norwegii w XIX i XX wieku
A. Kersten, Historia Szwecji
(zbiorowa) Wstęp do kultury Islandii
Michalina Petelska, Georg Brandes i Polacy, czyli o fenomenie wzajemnego zainteresowania.
Zenon Ciesielski, Słownik pisarzy skandynawskich
Kaszyccy, Historia literatury duńskiej
Tadeusz Szczepański, Kino nordyckie: pierwsze stulecie
Katalog wystawy MN „Przesilenie”.
Clifford Geertz, Interpretacja kultur
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: