Historia Polski XIX w. 2900-L-HPL19
Zajęcia dotyczyć będą różnorodnych problemów społecznych, politycznych, gospodarczych i kulturowych XIX w. historii ziem polskich w XIX w. Obejmujące różne okresy chronologiczne tego wieku, koncentrować się będą przede wszystkim na problemach szczególnie istotnych i charakterystycznych dla XIX w. Podstawą pracy na zajęciach będzie analiza wybranych, różnorodnego typu materiałów źródłowych (np. akty prawne, egodokumenty, prasa, diariusze sejmowe, mapy, tabele statystyczne, kazania, ikonografia). Analiza prowadzona będzie z wykorzystaniem narzędzi nauk pomocniczych historii XIX w. Bardzo ważnym przedmiotem analizy będzie też treść źródła. Student będzie tu wykorzystywał wiedzę zdobytą zarówno na poprzednich etapach nauki, jak i wyniesioną z lektury wskazanych opracowań naukowych dotyczących historii Polski XIX w. Student w trakcie zajęć zapozna się też ze specjalistyczną terminologią dotyczącą nauk historycznych. Wnioski wynikające z analizy źródeł staną się podstawą do dyskusji na zajęciach, w trakcie której student będzie miał szansę zaprezentować własne refleksje, ale też zrozumieć szerszy kontekst analizowanych zjawisk.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się
Po ukończeniu zajęć student będzie znał w stopniu zaawansowanym dzieje ziem polskich w XIX w, rozumiał złożoność uwarunkowań zjawisk zachodzących w tym czasie i komplikacje procesów historycznych zachodzących wówczas na terenie ziem polskich, pozna źródła do badania przeszłości z XIX w. rozpozna ich różnorodność i sposoby ich klasyfikacji, nauczy się krytycznej oceny różnego typu świadectw przeszłości, pozna terminologię z zakresu nauki historycznej oraz podstawową terminologię innych wybranych nauk humanistycznych i społecznych, będzie potrafił prawidłowo przeprowadzić krytykę zewnętrzną i wewnętrzną źródła historycznego, krytycznie analizować opracowania naukowe, ocenić stosowane w nich metody, stanowiska oraz sposoby prowadzenia syntezy,wyrobi sobie potrzebę śledzenia postępów badań historycznych z interesującym go zakresie i nawyk samodzielnego rozszerzania wiedzy.
Kryteria oceniania
Prowadzący ćwiczenia dokonują każdorazowej oceny stopnia przygotowania studenta do poszczególnych zajęć.
Literatura
A. Chwalba, Historia Polski, 1795-1918, Kraków 2000; J. Czubaty, Księstwo Warszawskie (1807-1815), Warszawa 2011; Historie Polski w XIX wieku, red. A. Nowak, t.1-4, Warszawa 2013; .S. Kieniewicz, Historia Polski, 1795-1918, Warszawa 1996; S. Kieniewicz, Powstanie styczniowe, Warszawa 1983; Trzy powstania narodowe - kościuszkowskie, listopadowe, styczniowe / Stefan Kieniewicz, Andrzej Zahorski, Władysław Zajewski; pod red. Władysława Zajewskiego, Warszawa 1994; J. Zdrada, Historia Polski, 1795-1914, Warszawa 2005
Literatura szczegółowa znajduje się w sylabusach poszczególnych zajęć prowadzonych w ramach przedmiotu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: